• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Pirmadienio rytą Vilniuje įvyko didelė nelaimė – šalia oro uosto nukrito krovininis orlaivis. Vienas žmogus žuvo, trys išgyveno, tačiau vieno jų būklė, anot medikų, yra itin sunki.

Pirmadienio rytą Vilniuje įvyko didelė nelaimė – šalia oro uosto nukrito krovininis orlaivis. Vienas žmogus žuvo, trys išgyveno, tačiau vieno jų būklė, anot medikų, yra itin sunki.

REKLAMA

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo Situacijų koordinavimo skyriuje, 5.28 val. buvo gautas pranešimas apie Liepkalnio gatvėje nukritusį orlaivį. Įsirėžęs į žemę lėktuvas kelis šimtus metrų čiuožė, apgadindamas pakeliui gyvenamą namą.

Netrukus buvo paviešintas vaizdo įrašas, kuriame užfiksuoti sukrečiantys vaizdai. Matosi, kaip lėktuvas leidžiasi, o tada sminga žemyn ir sudūžta. Į dangų pasipila liepsnos ir dūmai. Situaciją galite pamatyti straipsnio viršuje esančiame vaizdo įraše.

Vilniaus Gedimino techniko universiteto (VILNIUS TECH) Antano Gustaičio aviacijos instituto (AGAI) lektorius, aviacijos ekspertas Vincas Šnirpūnas teigia, kad stebint lėktuvo leidimosi trajektoriją, viskas vyko įprastai, tačiau likus keliems šimtams metrų turėjo nutikti kažkas netikėto.

REKLAMA
REKLAMA

Netrukus po aviakatastrofos buvo paviešintas ir pokalbis su lėktuvo įgula.

Matėte vaizdo įrašą, kaip leidžiasi katastrofą patyręs lėktuvas. Koks įspūdis susidarė?

Iš tikrųjų, priežastys išaiškėja vėliau. Iš tos informacijos, ką turime dabar, yra labai sunku pasakyti, kas nutiko. Matome, kad nelaimė nutiko tūpimo metu.

REKLAMA

Kaip esu ne kartą minėjęs, tai yra vienas iš sudėtingiausių skrydžio etapų. Jei pasižiūrėsime į oro sąlygas, tai jos buvo geros, neturėjo turėti įtakos ir sukelti sunkumų.

Kokios priežastys įprastai lemia tokias skaudžias nelaimes?

Lėktuvų avarijas įprastai lemia kelios priežastys, kurios susideda vienu metu ir tada įvyksta nelaimingas atsitikimas. Konkrečias priežastis įvardyti yra labai sunku. Tyrimas trunka mėnesius, metus, kad galėtume išaiškinti konkrečias nelaimės priežastis.

REKLAMA
REKLAMA

Dažniausia pasitaikančios priežastys yra žmogiškasis veiksnys. Orlaivis yra valdomas piloto, todėl žmogaus įtaka visada yra šalia. Pagrindinės problemos būna susijusios su pilotavimu, technine orlaivio būkle.

Gali būti ir kitos priežastys. Pavyzdžiui, prieš kurį laiką buvo skelbiama apie siuntose paslėptus padegimo užtaisus, kurie suveikia skrydžio metu ir tada gaisras gali padaryti lėktuvą nevaldomu.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ar nuo to lėktuvuose nepasaugo įrengtos specialios gesinimo, kitos apsaugos sistemos?

Taip, gaisras skrydžio metu yra itin pavojingas reiškinys. Orlaiviai turi gesinimo sistemas, bet jos vis tiek yra ne 100 proc. efektyvios. Priklauso nuo gaisro vietos. Jei gaisras kyla prie hidraulinio mazgo ar sparno, tai tikrai yra sunku jį suvaldyti.

Pagrindinės nelaimės priežastys yra bendrinės. Kaip matome, orlaivis tūpė ir tą darė tiesiai į taką. Vos keli šimtai metrų prieš paliečiant taką jis susmigo, nukrito žemyn ir įvyko sprogimas. Sunku pasakyti tiksliai, į daugybę klausimų atsakys atliktas tyrimas.

REKLAMA

Yra skrydžių vadovų įrašai, taip pat bus paimtos „juodosios dėžės“, kurios atsakys į svarbiausius klausimus. Bus įvertinti techniniai parametrai skrydžio metu. Galima bus atkurti tą informaciją. Bus perklausyti įgulos pokalbiai.

Buvo minima, kad nukritęs lėktuvas kelis šimtus metrų čiuožė žeme. Ar tai įprasta?

Taip, čiuožimą lėmė greitis ir tas faktas, jog orlaivis skrido pakankamai horizontaliai. Turbūt tada sparnai prarado keliamąją galią ir lėktuvas nebepasiekė oro uosto tako ir atsitrenkė į žemę.

REKLAMA

Orlaivis buvo labai arti žemės, kai nutiko kažkas negero. Nebuvo nei laiko, nei aukščio, kad galėtume pasirinkti tūpimo vietą, kur būtų mažiau pastatų arba ne miškas. Matome, kad orlaivis tūpė teisingai, tačiau pačioje pabaigoje dėl kažkokių priežasčių prarado kilimo galią ir per anksti pasiekė žemę.

Kas lėktuvo nukritimo atveju gelbėja viduje esančių žmonių gyvybes?

Tokios situacijos yra labai baisios ir mes neturime 100 proc. gelbėjimosi priemonių. Tai yra smūgis į žemę. Lėktuvas įprastai būna sumaitotas. Dažniausia negalime atidaryti durų. Jeigu mes, vis dėlto, esame sąmoningi ir galime iš lėktuvo evakuotis, tai yra pagrindinės durys, kurias atidarius išsiskleidžia trapai, kuriais galime nučiuožti bei taip palikti orlaivį. Pilotai taip pat turi savo kabinoje galimybę evakuotis. Jie gali atidaryti langą, išleist virvę ir ja nusliuogti žemyn.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Bet, žinoma, čia tais atvejais galioja, kai neturime gaisro ir lėktuvas nebūna sumaitotas. Bet kokio smūgio atveju, labai tikėtina, kad tiek durys, tiek langas bus užstrigę. Klausimas ar būsime sąmoningi. Tos pirmos sekundės yra labai svarbios, nes, pavyzdžiui, kilęs gaisras lėktuve plinta labai greitai. Orlaivis būna pripildytas degalų, hidraulinio skysčio, kas yra labai degios medžiagos.

Kodėl lėktuvų katastrofų tyrimai būna sudėtingi ir užtrunka itin daug laiko?

Reikia išanalizuoti labai daug dedamųjų. Tos pačios „juodosios dėžės“, kurios siunčiamos įmonėms, galinčioms iškoduoti jose esančius duomenis. Tai užtrunka. Tada įvairios metalų, komponentų ekspertizės. Peržiūrimi dokumentai, surenkami tyrimo duomenys. Todėl greitų atsakymų dažnai surasti nepavyksta.

REKLAMA

Nebent surandame konkrečią priežastį. Pavyzdžiui, tas pats buvo su „Germanwings“ lėktuvo katastrofa, prieš beveik 10 metų, kai orlaivis įsirėžė į kalną. Buvo greitai nustatyta, kad pilotas, norėdamas sudaužyti orlaivį, užsirakino savo kabinoje ir įskrido į kalną. Tas buvo išaiškinta labai greitai.

Ar Lietuvoje pamenate kažkokią panašią nelaimę?

Žinokite, nelabai atsimenu atvejų, kur būtų žuvę ar sužaloti žmonės. Jeigu turime orlaivių sugadinimus, jie įvyksta, bet turi ženkliai mažesnes pasekmes. Bet kad būtų su žmonių gyvybėms susiję, tai yra labai retas mūsų regione. ES tikrai neturime paskutiniu metu katastrofų, nusinešusių žmonių gyvybes, jei kalbame apie komercinę aviaciją. Tai yra gana saugi transporto priemonė.

tv3.lt

Pasakykite ekspertui kad lektuvuose įmontuoti dumų ir ugnies detektoriai, kurie praneša pilotams apie gaisrą arba užduminimą ir maža to pilotai pavojaus atvėju žino kurioje butent lektuvo vietoje pasirodė dumai arba gaisras. Ir apie tai jie butinai butų pranešę frazę (MAYDAY) skrydžio vadovams Dar pasakykite kad lektuvo GPWS sistema tylėjo (pokalbio su skrydžio vadovu metu nes negirdime (TERRAIN PULL UP) tai reiškia kad pilotai ir lektuvas nusileidimui buvo visiškai pasiruošę tai reiškia kad žmogiškasis faktorius atmetamas. Prieš pat nusileidimą kažkas įvyko su lektuvo variklių (variklio) trauka, jinai tiesiog be jokių įspėjimų dingo
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų