„Miesto autobusų vairuotojai sužvėrėjo“, – taip pėsti klaipėdiečiai dažniausiai apibūna situaciją uostamiesčio gatvėse, rašo „Klaipėda“. Ypač maršrutinių autobusų reikia saugotis pėsčiųjų perėjose.
Grėsmė pėstiesiems
Ilgus metus buvę kultūringo vairavimo pavyzdžiu pastaruoju metu autobusų vairuotojai tampa vis įžūlesni. Vakar po pietų Herkaus Manto gatvėje ties M.Mažvydo alėjos perėja įvykęs incidentas išgąsdino eismo dalyvius. Lengvasis automobilis stabtelėjo, kad praleistų pėsčiuosius.
Iš paskos atskubėjęs autobusas nespėjo sustabdyti ir trenkėsi į jį.
Autobusai neretai pėsčiųjų perėjose nė nestabteli. Klaipėdietė Jolanta buvo šokiruota, kai jos, einančios per perėją su trimečiu sūneliu ir stumiančios vežimėlį su kelių mėnesių kūdikiu, vos nepartrenkė 12-ojo maršruto autobusas.
Moteris prisiminė, kad vairuotojas ne tik nestabdė, bet ir ėmė iš tolo signalizuoti.
Kita klaipėdietė Ilona antradienį patyrė šoką, kai jos, einančios per perėją Naujojo Sodo gatvėje, vos nepervažiavo 8-ojo maršruto autobusas. Panašiai tą pačią dieną papasakojo ir kitas klaipėdietis, teigęs, kad jo, ėjusio per tą pačią perėją, taip pat vos nenubloškė dideliu greičiu praūžęs autobusas, kurio vairuotojas nė nesiruošė stabdyti.
Pervažiavo ir aprėkė
Cerebriniu paralyžiumi sergantis 45 metų klaipėdietis Petras Sruogis negali atsistebėti, kaip liko gyvas. Jį pervažiavo miesto autobusas. Baisių sužalojimų patyrusį vyrą dar labiau pribloškė, kad vairuotojas, užuot gelbėjęs jo gyvybę, suskubo išbarti sunkiai sužalotą keleivį.
Praėjusią savaitę Pievų Tako gatvės gyventojas skubėjo į 14 maršruto autobusą, sustojusį prie buvusio „Žemaitijos“ kino teatro. Sunkiai judantis vyras spėjo įlipti, bet mašina pradėjo važiuoti atviromis durimis.
P.Sruogis neišlaikė lygsvaros ir iškrito. Tik pervažiavęs keleivį autobusas sustojo.
Vyrui lūžo daugybė kaulų, jis patyrė viso kūno sumušimus, kitų traumų. Vėliau klaipėdietis pasakojo, kad iššokęs vairuotojas dar jį ir aprėkė.
Nors nuo nelaimės praėjo jau penkios dienos, sužaloto keleivio ligoninėje neaplankė nei vairuotojas, nei jo darbdaviai.
Reikia filmuotų įrodymų
Viešosios įstaigos „Klaipėdos keleivinis transportas“ direktorius Gintaras Neniškis teigė įvairiausių skundų dėl vairuotojų elgesio sulaukiantis kasdien ir ne po vieną, nors mano, kad ne visi jie pagrįsti.
Vienus piktina, kad vairuotojai blogai vairuoja, staigiai stabdo, kitus – kad rūko, per anksti uždaro duris, nesustoja stotelėse, nelaukia įlipančiųjų. Nemažai skundžiasi ir dėl to, kad autobusai vėluoja, nors esą dažnai vėluojama vos porą minučių.
G.Neniškis sakė, kad nedrausmingųjų bausti negali. „Kad taikytume sankcijas, reikia įrodymų – filmuotos ar fotografuotos medžiagos, incidentą mačiusių liudininkų. Tiesa, turime ir filmuotos medžiagos apie vairuotojų pažeidimus, pavyzdžiui, kaip jie rūko“, – pasakojo G.Neniškis.
Gauti skundai persiunčiami įmonėms, kurioms nusižengėlių vairuojami autobusai priklauso.
Daugiausiai skundų gaunama dėl Klaipėdos autobusų parko bendrovės vairuotojų, tačiau pašnekovas nemano, kad jie – nedrausmingiausi.
„Tiesiog Klaipėdos autobusų parkui priklauso daugiausiai miesto maršrutinių autobusų. Atsižvelgiant į jų skaičių, daugiausiai pažeidimų vis dėlto tenka bendrovei „Gintarinis vairas“, – pastebėjo G.Neniškis.
Per maži atlyginimai
„Klaipėdos keleivinio transporto“ vadovas neskubėjo kaltinti vairuotojų. Esą kartais jie elgiasi įžūliai, nes skuba. Pasak G.Neniškio, ypač blogai, kai kelininkai laiku nenuvalo gatvių ir dėl to vairuotojai kelyje sugaišta daugiau laiko. Norėdami į stotelę atvažiuoti laiku, jie kartais nekreipia dėmesio į geltoną šviesoforo signalą ir pėsčiųjų nepraleidžia.
Tačiau vairuotojai įžūliai elgiasi ne tik tada, kai keliai nevalyti. G.Neniškis sakė, kad su tokia situacija tenka taikstytis, nes visuose autobusų parkuose labai trūksta žmonių.
Tam, kad autobusai galėtų važinėti dažniau, vairuotojams tenka didesnis darbo krūvis, o alga auga ne taip sparčiai. Pasak pašnekovo, vidutinis darbo užmokestis „į rankas“ yra 1500-1700 litų.
Direktorius abejojo, kad autobusų vairuotojai elgiasi netinkamai, nes jaučiasi nebaudžiami.
„Gal jie stabdomi rečiau, negu lengvųjų automobilių vairuotojai, bet tikrai yra tikrinami policijos pareigūnų. Juk buvo nustatyta ir nemažai neblaivių“, – prisiminė G.Neniškis.
Siūlo būti atsargiems
Klaipėdos autobusų parko vadovė Jelizaveta Daugininkienė taip pat neskubėjo kaltinti įžūlių vairuotojų. „Jų neteisinu, bet ir patys žmonės turi būti atsargūs. Reikia suprasti, kad autobusai sveria per 10 tonų, tad juos sustabdyti sunku, o pėsčiųjų iš tolo galima ir nepastebėti. Vairuotojai vairuoja sunkią techniką, veža daug žmonių. Jeigu jie staigiai stabdo, gali susižeisti keleiviai“, – tvirtino pašnekovė.
Direktorė pastebėjo, kad ypač daug problemų kelia nereguliuojamos perėjos, kuriomis esą labai laisvai vaikšto žmonės, kur ir kada kam patinka.
Pasidomėjus, ar pažeidimus padarę jos vadovaujamo parko darbuotojai yra baudžiami, J.Daugininkienė atsakė, kad jei skundas žodinis, su vairuotojais kalbamasi ir aiškinamasi, kas ir kodėl yra neteisus. Tačiau gavus raštišką skundą vairuotojams įrašomi ir papeikimai.
Direktorė nežinojo, ar daug jos pavaldinių nubaudė policija už kelių eismo pažeidimus.
Pašnekovė tvirtino, kad paprastai nubausti vairuotojai patys ir sumoka baudas.
Dienraštis „Klaipėda“ pabandė išsiaiškinti, kiek ir už kokius prasižengimus pernai policijos pareigūnai nubaudė maršrutinių Klaipėdos autobusų vairuotojus.
Tačiau statistiką vedantys pareigūnai neišskiria transporto priemonių pagal tai, ar tai yra keleivius vežantys autobusai, ar individualūs automobiliai.
Giedrė Balčiūtė, Daiva Janauskaitė