Teisė į senatvės pensiją yra siejama su teise į nuosavybę, o tokių socialinių išmokų mažinimas turi būti užtikrintas valstybės nustatytais kompensaciniais mechanizmais. Rengiant teisės aktus, susijusius su senatvės pensijų santykių reguliavimu, į tai skelbiančią Konstitucinio Teismo doktriną, taip pat Europos žmogaus teisių teismo jurisprudenciją siūlo Vyriausybei atsižvelgti Seimo narys, Lietuvos žmogaus teisių gynimo asociacijos signataras prof. Arimantas Dumčius.
Pasak jo, Konstitucinio Teismo nutarimuose konstatuota, kad valstybėje gali susidaryti tokia ypatinga situacija (ekonominė krizė, gaivalinė nelaimė ir kt.), kai objektyviai trūksta lėšų, būtinų pensijoms mokėti.
"Tokiais išimtiniais atvejais pensijų santykių teisinis reguliavimas gali būti koreguojamas, taip pat ir mažinant paskirtas bei mokamas pensijas tokiu mastu, kokiu būtina užtikrinti gyvybiškai svarbius visuomenės interesus, apsaugoti kitas konstitucines vertybes. Sumažintos pensijos gali būti mokamos tik laikinai, t. y. tik tol, kol valstybėje yra susidariusi ypatinga situacija. Tačiau net ir tokiais išimtiniais atvejais pensijos negali būti mažinamos pažeidžiant Konstitucijoje įtvirtintą asmens ir visuomenės interesų pusiausvyrą; toks pensijų mažinimas turi atitikti konstitucinį proporcingumo principą", - sako Seimo valdančiosios Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos narys A. Dumčius.
Jis akcentuoja 2003 m. liepos 4 d. Konstitucinio Teismo nutarimą, kuriame konstatuota, kad asmens reikalavimai išmokėti jam paskirtą pensiją yra ginami ne tik pagal Konstitucijos 52 straipsnį, bet ir pagal Konstitucijos 23 straipsnį, skelbiantį, kad nuosavybė yra neliečiama, nuosavybės teises saugo įstatymai ir nuosavybė gali būti paimama tik įstatymo nustatyta tvarka visuomenės poreikiams ir teisingai atlyginama.
"Pažymėtina, kad tokiu atveju teisė reikalauti mokėti pagal Konstituciją ir jai neprieštaraujančius įstatymus nustatytas pensinio aprūpinimo išmokas kyla iš Konstitucijos 52 straipsnio, o pagal Konstitucijos 23 straipsnį yra ginami šios teisės turtiniai aspektai", - sako parlamentaras.
Remiantis Konstitucinio Teismo 2003 m. gruodžio 3 d. nutarimu, kaip pažymi A. Dumčius, paskirtos ir mokamos pensijos gali būti mažinamos tokiu mastu, kokiu būtina užtikrinti gyvybiškai svarbius visuomenės interesus, apsaugoti kitas konstitucines vertybes. Parlamentaras taip pat pažymi, kad sumažintos pensijos gali būti mokamos tik laikinai.
"Be to, vykdant pensijų sistemos reformą vienų pensijų gali nelikti, kitų dydžiai gali sumažėti. Tokiu atveju įstatymų leidėjas privalo nustatyti asmenims dėl tokio reguliavimo pasikeitimo susidariusių praradimų teisingo kompensavimo mechanizmą. Priešingu atveju teisinis reguliavimas, pagal kurį yra nutraukiamas ar sumažinamas paskirtos ir mokamos pensijos mokėjimas, vertintinas kaip pažeidžiantis Konstitucijos 23 straipsnio 2 dalį, kurioje įtvirtinta, kad nuosavybės teises saugo įstatymas", - kreipimesi į Vyriausybę akcentuoja politikas.
Konstitucinis Teismas ne kartą yra pažymėjęs, kad, neužtikrinus asmens teisėtų lūkesčių apsaugos, teisinio tikrumo ir teisinio saugumo, nebūtų užtikrintas asmens pasitikėjimas valstybe ir teise, todėl, rengiant su pensijų mažinimu susijusį įstatymą, A. Dumčius siūlo atsižvelgti į minėtus teisinius reguliavimus.