Į šiauliečių pašto dėžutes vėl plūstelėjo „Didžiojo žaidimo" organizatoriaus laiškai su siūlymais laimėti 100 tūkstančių litų.
Į Valstybinę duomenų apsaugos inspekciją plūsta gyventojų skundai dėl „Didžiojo žaidimo", kurio organizatoriai siūlo praturtėti 100 000 litų tiesiog už nieką. Į plūstančiomis reklaminėmis siuntomis užversti gyventojai suabejojo, ar jų duomenys gaunami teisėtu būdu.
Šiaulietis nesijautė įtikintas
Savo asmeninių duomenų „Didžiojo žaidimo„ organizatoriams teigė nedavęs ir šiaulietis Juozas (tikrasis vardas pakeistas), į kurio pašto dėžutę neseniai atkeliavo „Svarbi siunta“.
„Dėmesio! Jūs patekote tarp tų Lietuvos gyventojų, kurie buvo išrinkti iš karto dalyvauti finaliniame Didžiojo žaidimo 12 etape. 100 000 litų vertės prizas bus tiesiogiai pervestas į laimėtojo sąskaitą per 72 valandas", - citavo Juozas. - Taip sužinojau, kad esu tarp 4 procentų laimingųjų šalies gyventojų, kurie išrinkti iš karto dalyvauti finaliniame žaidimo etape. Ši žinia pasirodė itin keista, nes nepamenu, jog kažkas būtų prašęs mano sutikimo dalyvauti žaidime arba aš pats būčiau nurodęs savo gyvenamosios vietos adresą, pildęs žaidimo anketą. Vyras sako pasijutęs viliojamas saldžiai skambančiais žodžiais.
„...Dar šiemet, prieš didžiąsias šventes, Jūs galėtumėte būti patvirtintas vieninteliu 100 000 tūkstančių Lt Didžiojo prizo, kuris bus įteiktas netrukus po žaidimo finalo, laimėtoju", - rašoma laiške. Vyrui šie teiginiai pasirodė neįtikimi.
„Tokie dalykai manęs negundo. Juk šiais laikais už dyką nieko negausi. Net „Teleloto„ norint laimėti, reikia nusipirkti bilietą“, - sako vyras.
Žaidimu domisi vartotojų teisės
Šiuo metu Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos atstovai domisi bendrovės „Arpressa" veikla bei žaidimo „Didysis žaidimas“ lankstinukuose skelbiamais teiginiais. Tarnyba šiais metais jau gavo vartotojų pranešimų telefonu bei vieną rašytinį skundą dėl bendrovės „Arpresa“ rengiamo žaidimo „Didysis žaidimas“.
„Atsižvelgiant į tai Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba savo iniciatyva pradėjo tyrimą dėl galimo Lietuvos Respublikos nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo nuostatų pažeidimo„, - „Šiaulių naujienoms“ teigė Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos atstovas Vitas Jonas Ūsas. Pasak jo, nesąžiningu laikomas apgaulingo įspūdžio sudarymas.
„Kad vartotojas jau gavo, gaus arba atlikęs nustatytą veiksmą gaus dovanų arba kitokios lygiavertės naudos, kai iš tiesų nėra jokios dovanos ar kitokios lygiavertės naudos, arba vartotojas gali reikalauti dovanų ar kitokios lygiavertės naudos tik sumokėjęs pinigų arba patyręs išlaidų", - cituoja V. J. Ūsas.
Užlipo ant to paties „grėblio"?
Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos darbuotojams jau teko nagrinėti ne vieną skundą dėl bendrovės „Arpresa" asmens duomenų tvarkymo veiksmų teisėtumo, atlikti prevencinį patikrinimą. Anot inspekcijos atstovų, šiais metais gauti 6 gyventojų skundai. Inspekcijos patikrinimai atskleidė būdus, kuriais žaidimų organizatorius rinko asmenų duomenis.
„2009 m. pradžioje Inspekcija atliko UAB „Arpresa“ asmens duomenų tvarkymo organizuojant „Didysis žaidimas – 7“ teisėtumo prevencinį patikrinimą. Prevencinio patikrinimo metu buvo išsiaiškinta, kad UAB „Arpresa“ tiesioginės rinkodaros tikslu organizuodama ir vykdydama „Didysis žaidimas – 7“ tvarkė (naudojo) asmens duomenų susistemintas rinkmenas – telefonų knygas, įskaitant Apskričių telefonų knygą „Vilniaus apskritis 2007“, bei automatiniu būdu (kompiuteriu) rinko asmenų asmens duomenis iš interneto tinklalapio www.zebra.lt, ir naudojantis automatinėmis priemonėmis (kompiuteriu) šiuos duomenis spausdino ant iš anksto spaustuvėje be asmens duomenų atspausdintų „Didysis žaidimas – 7“ laiškų. Buvo nustatyta, kad UAB „Arpresa“ nuo 2009 m. sausio 26 d. tvarkydama (rinkdama bei naudodama) asmens duomenis (vardą, pavardę, adresą) tiesioginės rinkodaros tikslais, t. y. asmenims adresuotuose „Didysis žaidimas – 7“ laiškuose siūlydama dalyvauti „Didysis žaidimas – 7“ bei įsigyti knygą „1001 naminis vaistas“ prieš tai jiems nedavus sutikimo, pažeidė asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymą", - teigė Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos Informacijos ir technologijų skyriaus vyriausioji specialistė Alina Semionovaitė.
Inspekcija žaidimo organizatoriams surašė nurodymą dėl asmens duomenų tvarkymo, įpareigodama bendrovę „Arpresa" nustatyti konkretų asmens duomenų tvarkomų tiesioginės rinkodaros tikslu saugojimo terminą ir užtikrinti ateityje tvarkyti asmens duomenis tiesioginės rinkodaros tikslu tik po to, kai duomenų subjektai duoda sutikimą.
„Didžiojo žaidimo" organizatorių veikla buvo ir Konkurencijos tarybos akiratyje. Taryba patarė vartotojams atidžiai ir visapusiškai įvertinti gaunamus laiškus prieš priimant sprendimą dalyvauti žaidime.
Žaidimo organizatoriai savo kaltės neįžvelgia
„Didžiojo žaidimo„ atstovai „Šiaulių naujienoms“ teigė, jog visus duomenis gaunantys oficialiai ir teisėtai. „Vokai siunčiami tiems asmenims, kurie yra dalyvavę ankstesniuose mūsų rengiamuose žaidimuose ir nepareiškė pageidavimo nedalyvauti vėlesniuose žaidimuose. Taip pat buvo rengiama apklausa visuose Lietuvos pašto skyriuose, kur žmonės galėjo užpildyti anketą – palikti savo duomenis su pageidavimu dalyvauti žaidimuose. Papildomai buvo atsitiktiniais telefono numeriais skambinama ir klausiama žmonių, ar jie pageidautų gauti pasiūlymus. Jeigu jie sutikdavo, jie patys padiktuodavo savo duomenis", - apie tai, kaip gauna žmonių kontaktinius duomenimis, pasakojo „Didžiojo žaidimo“ komiteto pirmininkė Eglė Bukauskienė.
„Didžiojo žaidimo“ komiteto pirmininkė apie tai, jog reklaminiuose lankstinukuose galėjo būti sudarytas įspūdis, kad jis jau kažką laimėjo yra kažkas blogo.
„Visos formuluotės yra atidžiai peržiūrėtos ir nėra apgaudinėjančios. Mes papildomai kreipėmės į teisininkus, ir jie patvirtino, kad jokios apgaulės čia nėra. Jeigu formuluotės sukelia abejonių, žmogus gali paskambinti nurodytais telefonais ir pasitikslinti informaciją", - siūlė A. Bukauskienė.
Asmens duomenys
● Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos atstovai pataria beatodairiškai neteikti savo asmens duomenų įvairių akcijų, žaidimų, loterijų organizatoriams.
● Apsisprendus dalyvauti, reiktų labai atidžiai skaityti akcijų taisykles, pasiūlymus, o pildant siūlomas anketas, atkreipti dėmesį į jose pateikiamą ar panašiai formuluojamą klausimą „Ar sutinkate nurodytais kontaktiniais duomenimis gauti reklaminius pranešimus, išskirtinius pasiūlymus ir kitą informaciją?“
● Net ir turėdami sutikimą duomenų valdytojai (žaidimų ir loterijų organizatoriai) privalo nustatyti konkretų asmens duomenų, tvarkomų tiesioginės rinkodaros tikslu, saugojimo terminą. Žmogus turi teisę žinoti apie jo asmens duomenų tvarkymą.
● Kiekvienas žmogus turi teisę nesutikti, kad būtų tvarkomi jo asmens duomenys, nenurodydamas nesutikimo motyvų.
● Net ir davus savo sutikimą gauti informaciją rinkodaros tikslais, galima bet kada pakeisti savo nuomonę ir sutikimą nutraukti. Tuomet duomenų valdytojas privalo nedelsdamas ir nemokamai nutraukti asmens duomenų tvarkymo veiksmus ir informuoti duomenų gavėjus.
Asta VOLKOVAITĖ