Vėl girdimos vis garsesnės kalbos, kad būtina privatizuoti eilinę, dar išlikusio valstybės turto dalį – oro uostus. Atrodytų, kad Lietuvos valdžia turėjo pasimokyti iš farsu virtusios Lietuvos avialinijų privatizacijos istorijos. Tikriausiai niekas negalėtų paskaičiuoti visos Lietuvos ūkiui, Lietuvos žmonėms, valstybės prestižui padarytos žalos dydžio, kai buvo nutraukti tiesioginiai skrydžiai pagrindiniais europiniais maršrutais. Lietuvos, Europos Sajungos narės, žmonės be kitų, dažniausiai Rygos, oro uostų pagalbos negalėjo susisiekti netgi su Europos šalių sostinėmis.
Dabar gi siūloma eiti dar toliau – sugriauti dar veikiančią valstybinę sistemą – oro uostus. Tikriausiai visiems aišku, kad keleto oro uostų nei Vilniuje, nei Kaune, nei Palangoje, kurie galėtų konkuruoti tarpusavyje, greitai neatsiras. Tokiu būdu bent artimiausiais dešimtmečiais esami oro uostai išlaikys monopolinių darinių statusą.
Bet kuris rinkos ekonomikos vadovėlis sako, kad jeigu reikia rinktis tarp valstybės valdomo ar privataus kapitalo valdomo monopolio vartotojui visada geriau turėti valstybės valdomą. Privatus valdytojas monopolio sąlygomis, norėdamas turėti didesnę apyvartą (Lietuvos sąlygomis nebūtinai pelnus), kaip taisyklė pirmiausia kelia paslaugų įkainius. Niekas jo neverčia būti atsakingu ir už galutinį verslo rezultatą. Galima pakankamai prisiskolinti ir bankrutuoti, visas tokio bankroto pasekmes perkeliant paslaugų vartotojams, kurie be jų apsieiti negali. Kažkas panašiai atsitiko ir su Lietuvos avialinijomis. Nors monopolis rinkos ekonomikos sąlygomis yra savotiška blogybė, tačiau valstybė, turėdama visus kontrolės svertus savo rankose, jį gali kontroliuoti bei reguliuoti visuomenei naudingiausiu būdu.
Grįžtant prie oro uostų privatizavimo temos, galima teigti, kad Lietuvai tiek ūkio, tiek turizmo plėtros prasme šiame globalizacijos amžiuje būtina turėti garantuotą susisiekimą oro linijomis su pagrindiniais Europos ir pasaulio miestais. Tai Lietuvos žmonėms galima užtikrinti su mažiausiomis sąnaudomis, jeigu valstybė nenusišalins nuo šios srities valdymo bei kontrolės. Netgi valstybės dotuojama, bet jos valdoma avialinijų bendrovė būtų Lietuvai labai reikalinga. Bent šiuo metu.
Arvydas Akstinavičius, Socialdemokratinės minties instituto (SDMI) valdybos pirmininkas