• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Pažvelgti kitaip į Vilnių, sukurti įžangą į netradicinį mąstymą ir suteikti galimybę sostinės svečiams išsaugoti savo prisiminimus.

REKLAMA
REKLAMA

Su tokia koncepcija šiandien Mokytojų namų kiemelyje vykusioje kūrybiškoje spaudos konferencijoje tarptautinio menininkų projekto „Penki Vilniaus pojūčiai“ dalyviai pristatė penkias unikalias Vilniaus suvenyrų idėjas, įkūnytas per penkias jusles: regą, klausą, lytėjimą, skonį ir uoslę. Tarpdisciplininis dešimties skirtingų šalių menininkus kūrybai Lietuvoje subūręs projektas „Penki Vilniaus pojūčiai“ yra nacionalinės programos „Vilnius — Europos kultūros sostinė 2009“ dalis.

REKLAMA

Visos Vilniaus suvenyrų idėjos rugsėjo 4-13 d. atiduodamos miesto gyventojų ir svečių teismui: idėjų prototipai viešai eksponuojami centrinėse miesto gatvėse. Suvenyrų idėjų aprašymai.



Įkūnytas netradicinis Vilnius

Paskutines dvi rugpjūčio savaites daugiatautė 20 įvairių meno disciplinų atstovų - fotografų, grafikos ir daiktų dizainerių, dailininkų, architektų, vaizdo ir garso menininkų, kulinarų – tyrinėjo Vilnijos krašto kultūrą ir istoriją bei lankydami atokius Vilniaus kampelius siekė pažinti netradicinį miesto veidą.

REKLAMA
REKLAMA

Kūrybinių dirbtuvių metu projekto dalyviai, vadovaujami penkių profesionalių lietuvių menininkų, vienos „vilnietiškojo“ suvenyro idėjos sukūrimui galėjo pasitelkti tik vieną iš penkių juslinių pojūčių. Taip gimė penkios suvenyrų idėjos – Vilniaus sutartinės kompaktinė plokštelė, senojo ir naujojo miesto kvapų junginys, rankų prisilietimu sukurtas vilniečio portretas, sostinės fragmentų kaleidoskopas ir Vilniaus skonio duona bei džemas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Projekto metu pavyko sukurti ne vieną, ne dvi, o visas penkias netradicines Vilniaus suvenyrų idėjas. Tačiau didžiausiu projekto „Penki Vilniaus pojūčiai“ laimėjimu laikome tai, jog kūrybinei komandai pavyko išvysti ir savo kūriniuose įkūnyti kitokį – modernų, netradicinį ir „nenuvalkiotą“ – Vilnių. Mat projekto pradžioje lietuviai komandų dalyviai nerimavo, jog jiems, rodos, visus Vilniaus kampelius išvaikščiojusiems, bus itin sunku rasti netradicinių požiūrio kampų. Svarbiausia yra ne pamatyti objektą, o jį pajausti ir prakalbinti. Ir perduoti šią žinutę kitiems“, - projekto eigą komentavo „Penki Vilniaus pojūčiai“ sumanytoja, VšĮ „LT Identity“ įkūrėja dizainerė Jolanta Rimkutė.

REKLAMA

Pasak jos, itin svarbus buvo glaudus projekto dalyvių bendradarbiavimas - tarpdisciplininio darbo patirtis ir tarptautinio dialogo užmezgimas lietuviams padėjo „nauju žvilgsniu“ įvertinti Vilnių, o užsieniečiams leido pažinti mūsų sostinės kūrybinį potencialą ir šiuolaikiškumą.



Miesto sutartinė

REKLAMA

„Neapsirikite, Vilniaus sutartinėje neišgirsite įprastų tradicinių muzikinių motyvų“, - intriguoja menininkų komandos, „išgirdusios“ ir įrašiusios Vilniaus sutartinę, vadovė kompozitorė, garso menininkė Lina Lapelytė.

Pasak jos, projekto dalyviai sukūrė ne tik konceptualų, bet ir unikalų kūrinį, kuris jau rytoj galėtų tapti vienu įdomiausių Vilnių reprezentuojančių daiktų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Klausos pojūčio komandai labiausiai verti įamžinimo pasirodė tie Vilniaus garsai, kurie mums, vilniečiams, galbūt yra kiek sunkiau pastebimi – aukštakulnių kaukšėjimas gatvėse ar stotelių pranešėjos balsas troleibusuose. Pasitelkę kasdienius miesto garsus, atsižvelgdami į Vilniuje sugyvenančias skirtingas kultūras, tautines mažumas, sukūrėme šiuolaikinį produktą su lašeliu nostalgijos“, – pasakoja L.Lapelytė.

REKLAMA

Šioje kūrybinėje grupėje Vilniaus garso ieškojusi švedė Sophie Andersson, pažymėjo, kad sutartinė buvo pasirinkta, nes labai artima žodžiui sutarimas (anglų k. agreement). Tai puikiai atspindi Vilniaus kaip daugiakultūrinio miesto, kuriame sugyvena daug įvairių etninių grupių, religinių skirtumų žmonių. Menininkei iš Švedijos Vilnius pasirodė nedidelis, bet labai dinamiškas miestas, temperamentu labiau primenantis miestus prie Viduržemio jūros.

REKLAMA

Kvapas - senojo ir naujojo miesto

Tuo tarpu Vilniaus kvapo komandos vadovė gamtininkė Audronė Alijošiutė teigia, kad Vilniuje dalyviai atrado du kvapus – senojo ir naujojo miesto.

Pasak jos, kvapas - tai daugiau metafora, tarsi atminties konteineris, nuolat kuriantis naują miesto dvasią ir besisemiantis stiprybės iš praeities.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Mūsų sukurtas senojo ir naujojo Vilniaus kvapas nėra materialus daiktas – kvepalų buteliukas ar indelis, kurį būtų galima nusipirkti suvenyrų kioske“, - teigė A. Alijošiutė. „Šis kvapas turi papildyti daiktus, susijusius su Vilniumi, įkvėpti jiems Vilniaus dvasios, įprasminti“.

Jos manymu, unikaliu Vilniaus kvapu galėtų kvepėti sostinės žemėlapiai, suvenyriniai atvirukai ar net Vilniaus sutartinės kompaktinė plokštelė.



Vilniečio tapatybė įkūnyta portrete

REKLAMA

Daugybę idėjų kūrybinių dirbtuvių metu gvildenusi lytėjimo pojūčio komanda su vadove Vilniaus dailės akademijos Tekstilės katedros vedėja Egle Bogdaniene galiausiai sukūrė minimalistinį, tačiau itin šiltą suvenyrą – kruopščiai pagamintą vilniečio ir vilnietės portretą, kurį galima „pamatyti“ pirštų galiukais.

REKLAMA

„Vilnietis mūsų akimis nėra mitinis kunigaikštis ar vaidila. Vilniečio tapatybė yra labai savotiška – jis novatorius, tačiau kiek senamadiškas, jis rimtas, tačiau kartu ir melancholiškai besišypsąs. Įsikūnyti į portretą gali kiekvienas vilnietis – būtent jis ir yra tikrasis žinios apie miestą skleidėjas. Todėl kiekvieno vilniečio portretas amatininkų rankomis gali būti paverstas Vilniaus suvenyru – draugu, su kuriuo miesto svečias galės išgerti arbatos būdamas bet kuriame pasaulio krašte“, - pasakojo E. Bogdanienė.

REKLAMA
REKLAMA

Anot jos, mišria tekstilės technika pagamintą vilniečio portretą bus galima naudoti kaip papuošalą, ženkliuką ar aksesuarą.



Objektyvas, nukreiptas į jausmą

Fotografo Arturo Valiaugos vadovaujama regos pojūčio grupė į Vilnių pažvelgė per camera obscura. „Vilniaus vaizdo suvenyro idėja yra nuolat kintantis miesto fragmentų kaleidoskopas: sostinės fragmentai sukrenta į vis kitokį koliažą, miestas neturi lygaus horizonto, todėl tai – jausmų kompozicija, reflektuojanti besikeičiančią realybę. Svarbiausia yra ne pamatyti, o pamačius patirti jausmą“, - sakė A. Valiauga.

Projekto pristatymo vietoje - lauko reklamos stende - sukurtus atvirukus visi norintys gali pasiimti ir išsiųsti. Išsiųsti žinią apie miestą – išsiųsti jausmą. O likę vokai ir atvirutės, blaškomi vėjo ir lietaus šuorų, bus nupūsti kartu su lapais - liks tik prisiminimai.

Demonstravimo vietoje bus galima pažvelgti ir į realaus gyvenimo antipodą – Vokiečių gatvę kitaip.



Vilniaus skonio džemai

Rasa Alksnytė, maisto performansų specialistė, vadovavo skonio komandai, kuri sukūrė sostinės skonio suvenyro idėją. Ši idėja apjungia du Vilniaus skonius, kurie įkomponuoti lėkštės principu. „Lėkštė“ padalyta į dvi dalis – du Neries krantus, kuriuos jungia tiltas ir prisipažinimai meile.

REKLAMA

Vienoje „lėkštės“ pusėje – tradiciją, senamiestį, iš kartos į kartą saugomą ir branginamą Vilnių simbolizuojančios duonos riekelės. Kitoje – Vilniaus skonio džemai, atspindintys atvykusių į miestą norą greitai „suvartoti“ miestą. Ant duonos užteptas džemas – tikrasis Vilniaus skonis.

„Tai - Vilniaus skonio idėja, reprezentuojanti labiausiai charakteringas miesto vietas. Kaip jos ragaujamos, čia jau kiekvieno skonio reikalas“, - sako R. Alksnytė.

Skonio komandos narė, fotografė iš Olandijos Kiki Petratou pažymėjo, kad Vilnių visų pirmiausia pamatė kaip miestą, kuriame sena ir nauja sugyvena nuostabiai darniai.

„Būtent toks Vilniaus bruožas įkvėpė mūsų komandą ieškoti idėjų skonio suvenyrui, kuris atspindėtų naująjį Vilnių, saugantį savo istoriją. Penkių pojūčių projektas man davė neįtikėtinos kūrybinės laisvės – pasirinkusi „maisto“ meną, su kuriuo niekada gyvenime neturėjau nieko bendro, štai jau dvi savaites ne fotografuoju, o ragauju įkvėpimą“, - sakė K. Petratou.



Suvenyrų idėjos – vilniečių teismui

Visas penkias projekto „Penki Vilniaus pojūčiai“ metu sukurtas Vilniaus suvenyrų idėjas vilniečiai ir miesto svečiai gali išvysti jau šiandien. Kiekvienas iš suvenyrų yra eksponuojamas skaidriosiose reklaminėse kolonose miesto centre. Vilniečiai ir miesto svečiai kviečiami aplankyti kiekvieną iš naujųjų Vilniaus suvenyrų idėjų ir įsitikinti, kokio skonio ir kvapo yra Vilnius, išgirsti jo gatvių sutartinę, atpažinti save vilniečio portrete ir peržvelgti Vilniaus kaleidoskopą.

REKLAMA

Suvenyrų idėjos bus eksponuojamos nuo rugsėjo 4 d. iki 13 d., o nacionalinės programos „Vilnius – Europos kultūros sostinė 2009” savanoriai besidominčius pasitiks ir papasakos apie kiekvieną:

    * Gedimino pr./Liauksmino g. sankirtoje, prie Centrinio pašto;

    * Gedimino pr. ir Vilniaus g. sankirtoje;

    * Pilies g., prie Šv. Jonų bažnyčios;

    * Dominikonų g. ir Vokiečių g. sankirtoje;

    * Vilniaus g. prie Šv. Kotrynos bažnyčios.

Nuo rugsėjo 4 d. internetinėje svetainėje www.vilnius2009.lt vyks balsavimas, kuriame bus pristatyti projekto rezultatai ir leidžiama balsuoti už labiausiai patikusius kūrinius. Visuomenės bus klausiama, ar suvenyras atitinka pojūtį, Vilniaus miestą, ar pats žmogus tokį norėtų įsigyti, padovanoti svečiui.

Projektas „Penki Vilniaus pojūčiai“ – vienas iš trylikos edukacinės meno programos „Europos menų mokykla“, iš dalies finansuojamos Europos Komisijos, projektų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų