Diskusijos apie tai, kokie Lietuvos moksleivių pasiekimai lyginant su kitų Europos Sąjungos ir pasaulio šalių bendraamžiais, būna gana kontroversiškos.
Vieni šalies moksleivių pasiekimus linkę vertinti pozityviai, kitos nuomonės šalininkai teigia, kad Lietuvos mokyklose nėra pakankamai aukštas mokymo lygis.
Švietimo ir mokslo ministerijoje vykusioje spaudos konferencijoje pristatyti du tyrimai: Tarptautinis matematikos ir gamtos mokslų tyrimas TIMSS 2011 (Trends in International Mathematics and Science Study) ir Tarptautinis skaitymo gebėjimų tyrimas PIRLS 2011 (Progress in International Reading Literacy Study).
Švietimo ir mokslo viceministras Vaidas Bacys konferencijoje kalbėjo: „Turime puikią galimybė ketvirtokų rezultatus išmatuoti trijose mokslo srityje – gamtos moksluose, matematikoje ir skaityme. Šių tyrimų rezultatai pasitarnaus formuojant švietimo politiką“. Viceministras pridūrė, kad šie tyrimai taip pat atskleidžia, kokie vietą pagal pasiekimus užima Lietuvos ketvirtokai lyginant su kitų šalių jų bendraamžiais.
„Skaitymo tyrimai atliekami ketvirtoje ir aštuntoje klasėje. 2011 metais šiame tyrimą dalyvavo keturiasdešimt penkios šalys. Lietuva dalyvauja šiuose tyrimuose, ne norime turėti pagrįstus duomenis dėl švietimo politikos formavimo“, - kalbėjo A. Bacys ir pridūrė, kad PIRLS tyrime dalyvavo 4660 mokiniai iš šalies lietuviškų mokyklų.
Tyrimas parodė, kad Lietuvos ketvirtos klasės moksleiviai pagal savo pasiekimus yra 14-oje pozicijoje iš 50 šalių, tad Lietuvą statistiškai reikšmingai lenkia tik vienuolika šalių. Geriausi matematikos pasiekimai, anot tyrimo rezultatų, yra Singapūro, Pietų Korėjos, Honkongo, Taivano ir Japonijos ketvirtaklasių.
Tiriant aštuntokų matematikos gebėjimus paaiškėjo, kad ir čia Lietuva yra 14-oje pozicijoje iš 42 šalių.
Skaitymo tyrime Lietuvos moksleiviams atiteko 26-oji pozicija 45 šalių. PIRLS tyrime tyrime pirmauja Honkongas, Rusija, Suomija, Šiaurės Airija.
PIRLS nacionalinė projekto koordinatorė Lietuvoje Irina Mockevičienė pristatydama tyrimo rezultatus akcentavo, kad net 32 šalių rezultatai buvo aukščiau bendro skalės vidurkio, o puikius rezultatus pademonstravusi Suomija tyrime dalyvavo pirmą kartą.
„Džiugina ir Lietuvos rezultatai. Nuo Lietuvos rezultatų nesiskiria Lenkijos ir Naujosios Zelandijos rezultatai. Nors stebimas Lietuvos skaitymo rezultatų nuosmukis, būtina pabrėžti, kad mažėjimas būdingas daugiausiai Europos šalims“, – sakė specialistė ir pridūrė, kad grožinių tekstų skaitymo rezultatai suprastėjo lyginant juos su informacinio teksto skaitymo. Tyrimas taip pat atskleidė, kad mergaitėms skaityti sekasi geriau nei jų bendraamžiams berniukams.
„Deja, Lietuvos rezultatai smuko visuose tyrimo lygiuose“, – kalbėjo specialistė.