Saugi ir švari aplinka reikšmingai įtakoja mūsų gyvenimo kokybę, todėl svarbu ne tik ja rūpintis ir saugoti, bet ir puoselėti socialinius santykius su mus supančia bendruomene. Siekiant atkreipti dėmesį į aplinkos apsaugos problemas bei skatinti moksleivių sąmoningumą, Lietuvos vaikų ir jaunimo centras (LVJC) iniciavo socialinę programą „Darni mokykla“.
„Turime suvokti, kad gyvename pasaulyje, už kurį esame atsakingi mes patys. Šio projekto tikslas – ugdyti vaikų sąmoningumą ir skatinti jų atsakomybę. Tai pasiekti galime tik tuo atveju, jei vaikus mokinsime svarbiausių dalykų ir skatinsime ekologišką elgesį nuo jų mažų dienų“, – teigė Valdas Jankauskas, LVJC direktorius.
Pasak pašnekovo, šiuolaikinis jaunas žmogus mokykloje privalo ne tik įgyti žinių, bet ir išsiugdyti kritinį mąstymą, leidžiantį analizuoti aplinkos procesus ir prisiimti atsakomybę už savo veiksmus. Tik tuomet jis galės tapti tikru savo gyvenimo lyderiu, atsakingu tiek prieš save, tiek prieš gamtą, ar net prieš savo valstybę. „Darna ir pusiausvyra yra privalomi atributai, siekiant formuoti visavertę asmenybę“, – pabrėžė V. Jankauskas. Jo teigimu, to turi būti mokoma šeimoje, mokykloje bei neformalaus ugdymo užsiėmimų dėka.
Programą „Darni mokykla“ sudaro penki etapai, iš kurių pirmojo etapo rezultatais jau galima pasidalinti su visuomene. Jo metu buvo atliktas „Ekologinio pėdsako“ tyrimas. Pagal Austrų specialistų metodiką parengtame tyrime dalyvavo 18 tūkst. mokinių iš 68 Lietuvos mokyklų. Padedami pedagogų vaikai savarankiškai aiškinosi, kokios yra jų ugdymo įstaigų elektros ir šilumos sąnaudos, suvartojamo maisto ir mokymuisi reikalingų medžiagų kiekis bei kaip su atliekomis tvarkomis kiekvienoje iš mokyklų.
„Daugeliui vaikų tai buvo nauja patirtis. Juk namuose panašiais dalykais rūpinasi tėvai, o mokyklose buitiniams klausimams dėmesys nėra skiriamas. Tokia galimybė moksleiviams padėjo geriau pažinti juos supančią aplinką, aiškiau suvokti globalias ekologijos ir ekologiško elgesio sąvokas“, – teigė V. Jankauskas.
Antrame etape buvo organizuotas programoje „Darni mokykla“ dalyvaujančių mokyklų vadovų forumas. Jo metu buvo nagrinėjami įvairūs ekologiniai aspektai, aptariami socialiniai santykiai ugdymo įstaigose.
Vėliau, atsižvelgiant į „Ekologinio pėdsako“ tyrimo duomenis, kartu su programos partneriais planuojama kiekvienoje iš mokyklų įgyvendinti „Darnios mokyklos“ individualių veiksmų planą.