„Gap year“ – anglų kalbos terminas, reiškiantis metus, kai baigęs vidurinę mokyklą, žmogus dirba, savanoriauja, ilsisi, apsisprendžia. Tokie žmonės patiria aplinkinių spaudimą: „Kodėl nestoji mokytis?“. „Gap“ – atotrūkis ar plyšys, kuriame yra pavojus likti?
Metus dirbs užsienyje
Joniškietė abiturientė Laura ruošiasi metus uždarbiauti užsienyje. „Nestoju, nes nežinau, ko noriu,“ – pripažino aštuoniolikmetė. Ji gailisi, kad mokykloje nebuvo pakankamai aktyvi ir neatrado savęs. Buvę sunku pritapti jau susidraugavusių popamokinės veiklos būrelių kompanijose.
Laura supranta, kad užsienyje ne pyragai, nes vieną vasarą jau darbavosi virėja Airioje. Uždirbtus pinigus ji norėtų investuoti į studijas Lietuvoje, būsimą karjerą. Taip pat ji viliasi per ateinančius metus surasti sau skirtąją profesiją. „Bijau, kad vis tiek neatrasiu. O labiausiai to, kad įstosiu ten, kur nenoriu, o mokėti reiks,“ – atvirai sakė Laura.
Baimė dėl ateities
Rokas Balčiūnas, dar mokydamasis Kuršėnų Lauryno Ivinskio gimnazijoje, svajonių profesijos neturėjo: „Aš buvau neapsisprendęs, tiksliai nežinojau, ko noriu. Visą laiką domėjausi žmogaus galimybėmis, vidiniu potencialu, gamta, todėl mokykloje rinkausi biologiją, chemiją“.
Jaunuolis dvyliktoje klasėje sakė patyręs didžiulį stresą. Jis buvo pasimetęs, bijojo dėl ateities. Liko nesuprastas aplinkinių, kai nusprendė tais metais iš viso nepildyti stojimo dokumentų į aukštąsias mokyklas. „Stok, kur įstosi, o jei nepatiks, galėsi perstoti,“ – girdėjo Rokas. „O aš nenorėjau, galvojau pasirinkti tai, ką iš tikrųjų darysiu,“ – teisinosi jis. Jokių pavyzdžių ar patarėjų neturėjo, sprendimą priėmė pats.
Laimėjo bilietą į sėkmę
Kol buvę bendraklasiai pildė paraiškas stoti mokytis, Rokas būdavo namie, naršydavo internete. Kartą jam už akių užkliuvo konkursas bilietui į Londone vyksiantį „Sėkmingų žmonių kongresą“. Garsių pasaulio multimilijonierių, motyvatoriaus Tonio Robinso ir „Virgin Group“ įkūrėjo Ričardo Bransono pavardės uždegė jaunuolį stengtis laimėti bilietą.
Jis tapo daugiausiai „like“ paspaudimų, interneto tinklalapyje, seminarų grupėje, surinkusiu žmogumi ir laimėjo išsvajotą apie 800 litų vertės bilietą į trijų dienų seminarą Londone. Į kelionę leidosi vienas.
„Per tris dienas pasikeitė gyvenimas,“ – šypsojosi devyniolikmetis. Jis klausėsi charizmatiškų multimilijonierių sėkmės istorijų, strategijų, kaip siekti savo tikslų.
Žinios savarankiškai
Grįžęs Rokas ėmėsi modeliuoti savo gyvenimą. „Ko noriu? Kokios mano vertybės? Ką mėgstu daryti? Koks yra mano talentas?“ – klausė savęs vaikinas. Jis sakė supratęs, jog kol kas negalėjo panaudoti seminare gautos informacijos, nes neturėjo darbo įgūdžių jokiai naujai veiklai pradėti.
„Buvo sunku ieškotis nekvalifikuoto darbo, kai esi prisiklausęs strategijų apie finansinę laisvę,“ – pripažino jaunuolis. Kai bendraklasiai jau studijavo, Rokas apsilankė dar poroje seminarų, kur mokėsi atkaklumo, tvarkytis su savo mintimis ir emocijomis, palaikyti gerus santykius su aplinkiniais, įgavo greitojo skaitymo įgūdžių.
Galimybes išlaisvinusi patirtis
Praėjus metams nuo mokyklos baigimo vaikinas įsidarbino apsaugos įmonėje operatoriumi. Jis didžiavosi darbo specifiką perpratęs per dvi savaites. Čia reikėjo greitai priimti sprendimus ir veikti.
„Jeigu būčiau įstojęs bet kur, būčiau nelaimingas ir visą gyvenimą pragyvenęs kaip stereotipinio mąstymo žmogus. Turėjau laiko domėtis tuo, kam studijuodamas galbūt negalėčiau skirti laiko. Anksčiau visada abejodavau. Bijodavau bendrauti su žmonėmis, buvau užsidaręs,“ – mąstė jis. Dabar vaikinas žino, ko nori, netgi turi planelį, kaip tai pasiekti. Jau perlaikė valstybinius egzaminus ir stos į kineziterapijos specialybę. „Studijuoti išvažiuosiu įgijęs patirties ir pasitikėjimo. O anglišką terminą „gap year“ pavadinčiau patirties metais,“ – sakė Rokas.
Pertraukas daro egoistai?
Socialinių mokslų daktaras, psichologijos magistras, knygų „Ekonominis, socialinis, psichologinis konsultavimas“, „Ekonominė-socialinė psichoterapija – radikalioji psichoterapija“ autorius, mokymų, seminarų vadovas Tomas Lagūnavičius mano, kad pertraukos po vidurinės mokyklos daryti nereikėtų.
Jis palaiko tradicinio gyvenimo modelį: darželis, vidurinė mokykla, aukštoji mokykla, darbas, karjera, šeima, namas.
„Šis vientisumas yra naudingas valstybei. Grįžta investicijos. Sociumui taip yra geriau. Jeigu žiūrėti egoistiškai, tai ko gero antrasis modelis duotų daugiau galimybių, bet neužmirškime, kad atėjus norui kažkur save realizuoti, gali būti, kad durys jau bus užsidariusios,“ – tikina psichologas.
Rizika prarasti įgūdžius
Jo teigimu, žmogaus gyvenimą nulemia įpročiai. Jeigu metus, dvejus, trejus žmogus nesimoko, nesigilina į vizualinės informacijos šaltinius, jis tiesiog atpranta tai daryti, o grįžti prie įpročių, kurie buvo prieš tai, būna sunku.
Anot T. Lagūnavičiaus, dažnai tokie žmonės svajoja padaryti karjerą, save realizuoti, tačiau neturi tam reikalingų įpročių. Valstybė aukštosiose mokyklose ir siūlo išsiugdyti įgūdžius, kurie vėliau padės darbe.
Psichologo nuomone, atlikus dešimties tūkstančių pertrauką padariusių žmonių analizę, paaiškėtų, kad 30–40 procentų iš jų būtų praradę reikalingus įgūdžius.
Psichologo nuomone, užimantys asmenybines pozicijas žmonės galvoja: „Man labai gerai, man dzin ant to viso sociumo, dzin ant valstybės, aš gaunu minimalias pajamas, aš galiu eksperimentuoti, aš galiu keliauti“. Psichologas jų paklaustų: „Ką tu duodi sociumui? Turi būti sąžiningumas. Mainai. Kai mūsų AŠ tampa svarbiau negu sociumas, negu artimųjų aplinka, žmonės taip daro. Jie ieško, galvoja, eksperimentuoja, bet laikas bėga.“
Lengvas gyvenimas sugundo
T. Lagūnavičius pripažįsta, kad visuomenėje galima išgyventi ir nedirbant (pašalpos, tėvų, giminių pagalba). Kai per daug pagundų lengvam gyvenimui, daugelis praranda motyvaciją studijuoti.
Psichologas sako, kad socialiai per daug švelnus klimatas žmonėms kenkia. Sociumas tampa nekonkurencingas. Turi būti šiokia tokia įtampa, konkurencija. Problema atsiranda, kai sukuriama švelni, maloni situacija: viskas bus gerai, išvažiuosi į Europą padirbėsi.
T. Lagūnavičiaus nuomone, yra daug jaunų žmonių, kurie gyvena savo malonumui, o kai ateina laikas išeiti į sociumą, pakovoti dėl gabaliuko duonos, karjeros, jie gali būti nepasiruošę. „Aš nesakau, kad važiuoti dirbti paparastus darbus yra blogai, bet kenčia Lietuvos kūrybinės industrijos, kurių čia nėra pakankamai išvystyta, nes nėra priverstinės konkurencijos,“ – mano psichologas.
Pasimetimas – paties kaltė
T. Lagūnavičius mano, kad reikia skatinti stojimą į aukštąsias mokyklas, kaip elgiasi Pietų Korėja, Kinija. Jis pavyzdžiu ima Skandinavijos šalis, kur tai skatinama visokiais būdais, bet niekas nenori, todėl, kad yra daugybė kitų pragyvenimo būdų.
Jaunuoliai atsakomybę už savo gyvenimą turi prisiimti patys ir dar mokykloje išsiaiškinti savo talentus ir norus. Taip pat labai svarbu savo norus suderinti su tuo, ko reikia visuomenei. Rėmus, kaip save realizuoti, galėtų duoti psichologinis konsultavimas, profesinis orientavimas. Jeigu jau nutiko, kad jaunuolis neįstojo, geriausia eiti dirbti savanoriu, pagalbininku ten, kur jam įdomu.
Specialybės pasirinkimas – atsakingas žingsnis, sako psichologas: „Jeigu suklysi, gali būti dukart bakalauras arba keturiskart magistras ir neturėti darbo.“
Gintarė VALUCKYTĖ