Savo ruožtu UAB Biržų autobusų parko direktorė tame problemos nemato ir sako, kad net ir tie autobusai, kuriuose nėra saugos diržų, yra galimi eksploatuoti.
Diržai – iš kelnių?
Jurgita naujienų portalui tv3.lt pasakojo, kad kažkada, prieš 18 metų, buvo patyrusi avariją, todėl labai stengiasi visais įmanomais atvejais elgtis saugiai, prisisegti saugos diržus ir pasirūpinti savimi bei šalia esančiais.
Deja, kelionė iš Kauno į Kėdainius moteriai saugi nebuvo, mat autobuse, kuris priklauso UAB Biržų autobusų parkui, nebuvo įrengti saugos diržai.
„Iš kur man tą diržą gauti? Iš kelnių išsiimti? Ar gali autobusai vežti žmones, jeigu nėra užtikrintas saugumas? Autobuse važiuoja ir vaikai.
Kai kurie – visai maži, jie muistosi, juda, tačiau jeigu būtų staigus stabdymas, kas atsakytų už traumas ir pasekmes eismo įvykio metu?“, – klausė Jurgita.
Kelionės metu ji pabandė pati susisiekti su UAB Biržų autobusų parku. Telefonu keleivei buvo paaiškinta, kad tokia situacija yra visiškai normali, mat autobusas yra praėjęs techninę apžiūrą.
„Man įdomu, už kokius pinigus praleido autobusą per techninę apžiūrą, jeigu jame nėra saugos diržų“, – su tv3.lt žurnalistais bendraudama svarstė kaunietė.
Atitinka minimalius reikalavimus
Naujienų portalui susisiekus su minėto autobusų parko direktore Giedra Pladytė Petrovič, ši sakė, kad saugos diržai tarpmiestiniuose autobusuose – neprivalomi.
„Diržai nedingo, nes jų ir nebuvo. Ir be diržų šie autobusai atitinka techninius minimalius reikalavimus, kad galėtume eksploatuoti. Jie atitinka reikalavimus ir eisme dalyvauti gali. Ar užtikrina saugumą? Komentuoti šio momento negaliu sau leisti, nes tai būtų tik pamąstymai“, – sako direktorė.
Paklausus konkrečiai, kas atsakytų už keleivių saugumą avarijos atveju, direktorė sakė, kad keleiviai yra drausti. „Visi keleiviai, kurie naudojasi transporto priemonėmis, yra drausti.
Jeigu iškabos yra, o diržų nėra, tai nereiškia, kad čia problema. Jeigu yra bent vienas diržas autobuse, tai mes, žinoma, tokią informaciją skelbsime.“
Direktorė sakė, kad autobusų parkas pernai nusipirko naujesnius autobusus, kuriuose diržai įrengti. „Sieksime atnaujinti transporto priemonių parką tiek, kiek įmanoma, o šią dieną yra taip, kaip yra.
Autobusai techninę apžiūrą praeina kas šešis mėnesius, o reikalavimo neleisti tokiems autobusams važinėti, nėra“, – sako direktorė.
Lietuvos transporto saugos administracijos Tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus patarėja Eglė Kučinskaitė naujienų portalui tv3.lt sako, kad savo saugumu pasirūpinti būtina.
„Deja, bet ne visuose Lietuvos tarpmiestiniuose autobusuose yra įrengti saugos diržai, nes dalis autobusų senesnės gamybos. Nuo 2007 metų autobusų gamintojams atsirado privalomas reikalavimas įrengti saugos diržus, tad, tikėtina, jog laikui bėgant autobusų be saugos diržų apskritai nebeliks.
Iki tų metų saugos diržai buvo įrenginėjami ne visuose tarpmiestiniuose autobusuose. Remiantis 2018 m. pabaigos statistiniais duomenimis, tik 85 proc. tarpmiestinių autobusų turi įrengtus saugos diržus.
Šiai dienai žmonės ne visada turi pasirinkimą, kuriuo autobusu (su diržais ar be) važiuoti, nes kaip ir minėta, ne visi autobusų parkai yra atsinaujinę. Pagal Kelių eismo taisykles, jeigu autobuse saugos diržas įrengtas, keleiviai ir vairuotojas privalo prisisegti.
Kodėl autobuse, kuriame nėra įrengti saugos diržai yra priklijuoti lipdukai su raginimu prisisegti saugos diržą, gan sunku pasakyti neišanalizavus pilnai situacijos. Vežėjas tiksliausiai galėtų atsakyti į šį klausimą. Dalyje senesnės gamybos autobusų saugos diržai buvo įrenginėjami tik priekinėse ir galinėse sėdynėse. Tokiu atveju lipdukas galėjo apie tai ir informuoti."