Gera žinia yra ta, kad beveik visi respondentai planuodami namų, sodo ir lauko darbus labiau neieško lengviausių išeičių, t.y. nepuola kviesti meistrų ir pagalbos iš šalies, o daugumą darbų atlieka patys. Daugiau nei trečdalis apklaustų lietuvių sodo bei lauko darbams aukoja savaitgalius. Žemės darbų traukai savaitgalį neatsispiria ir ketvirtadalis apklaustųjų latvių.
Net 40 procentų respondentų Lietuvoje laukia tinkamos nuotaikos ir įkvėpimo namų ūkio ir lauko darbams, tuo tarpu tarp latvių tokių atsirado - 25 proc. Kiekvieną laisvą akimirką po darbo tobuloms pievelėms kurti ir namams tobulinti skiria 16 procentų lietuvių ir beveik trečdalis apklaustų (28 proc.) latvių.
Iš tinginio į herojus
Šeimos patarėjai ir psichologai turi sudarę patarimų sąrašą „sofaholikų“ antrosioms pusėms, kaip paskatinti vyrą imtis namų ruošos ir lauko darbų.
Svarbiausia taisyklė, kurią pabrėžia psichologai, suprasti, kad vyrai ir moterys yra labai skirtingi. Todėl patirtis su draugėmis nebūtinai bus naudinga bendraujant su vyru.
Vyrai seka pavyzdžiu, dažniausiai, jie seka savo tėvo pavyzdžiu. Vienintelė sąlyga, jei jų santykiai pagrįsti artimu ir atviru bendravimu. Tad jei jūsų uošvis nagingas, darbštus vyras, didelė tikimybė, jog ir jūsų išrinktasis mokės įsukti medvaržtį ar apgenėti medžius sode. Tuo atveju, jei jūsų vyras neturėjo sektino autoriteto šeimoje, didelė tikimybė, jog turėsite kartu mokytis elementariausių namų ir jų aplinkos tvarkymo darbų.
Ne mažiau svarbu patobulinti ir tarpusavio bendravimą. Išsakykite vyrui savo pageidavimus ir norus tiesiai, o ne kaip mėgsta moterys, užuominomis. Patikėkite, moteriškas šaradas supranta retas vyras.
Būkite atidžios ir padėkokite, jei jis kelias valandas genėjo krūmus ar remontavo kriauklę (net jei jo darbo rezultatai ne visai tokie kaip tikėjotės). Maloni pastaba apie darbą, vyrą tik paskatins griebtis naujų užduočių.
Prašykite pagalbos kai jums jos reikia. Ne garsiais atodūsiais ir ašaringais žvilgsniais, o žodžiais. Vyras negalės jums padėti, jei jūs nemokėsite suformuluoti jam užduoties.
Neatsisakykite pagalbos, jei vyras jums ją siūlo. Net kai viską galite padaryti pati, duokite jam bet kokį, patį mažiausią darbelį, kad jis pasijustų reikalingas.
Atsikratykite aukos sindromo. Moterys, kurių šeimoje motinos buvo valdingos ir prisiimdavo per daug pareigų, savo gyvenime taip pat dažnai antrindavo jų patirtį. Kartais moterys pačios pamirštą kas esančios. Nedejuokite, kad jūsų nesupranta, o „įkalkite“ namiškiams į galvą, jog jūs - ne namų valymo, valgydinimo ir jų priežiūros specialistė, jūs, visų pirma, moteris.
Leiskite savo vyrui pasijausti svarbiu. Galimybė pasijausti nepakeičiamu princesių gelbėtoju ir herojumi - ypač slapta vyro svajone. Namų aplinkoje ši taisyklė taip pat labai veikia. Nevaidinkite cirko akrobatės kopdamos žieminių batų į antresoles, leiskite jūsų galiūnui nukelti reikiamus daiktus. Ir būtinai nepamirškite aiktelėti „koks tu stiprus, Jonai“ arba „tu mane išgelbėjai“ arba „jei ne tu, niekada nepasiekčiau tos dėžės“.
Berniukų žaisliukai
Jei aukščiau išvardintų patarimų jūsų vyro darbingumas vis dar buksuoja, yra dar vienas būdas įkvėpti jį darbams.
Nematytas įrankis ar naujausias įrenginys, kuris palengvina namų ir jų aplinkos priežiūros darbus, turi tokį patį poveikį, kaip moterims nauja suknelė ar netikėta dovana.
Nauji žaisliukai ne tik daro vyrus dėkingus, bet ir įkvepia juos eksperimentams. Gavęs patraukliai atrodančią žoliapjovę ar moderniausią pjūklą jūsų vyras tuojau pat pasistengs šiuos daiktus išbandyti. O jei už žaidimą su naujais įnagiais dar bus pažerta pagyrų, namų darbai jam nebeatrodys nuobodūs ir monotoniški.
Šią vyrų aistrą netruko pastebėti ir rinkodaros specialistai. Aplinkos priežiūros technikos „McCulloch“ prekės ženklo pardavimų vadovas Lietuvai Aurimas Kuprys tikina, kad namų ir aplinkos priežiūros prekių segmente gaminių įvaizdis griauna stereotipus, kad darbas sode turi būti neestetiškas ir varginantis.
„Atidžiau pažvelgę į gaminius šiame verslo segmente, pastebėjome, kad technikos dizainas dažnai nepelnytai nustumiamas į antrą planą, pabrėžiant tik technines gaminio savybes. Todėl buvo sukurta ir pristatyta išskirtinio dizaino, galinga, bet tuo pačiu mėgėjams pritaikyta „McCulloch“ technika“, - „McCulloch“ prekės ženklo koncepciją apibūdina p. Kuprys.
Šiuolaikinė technika kuriama taip, kad patrauklus būtų ne tik darbo rezultatas, pavyzdžiui, tobulai nupjauta pievelė, bet ir pats procesas teiktų kuo daugiau estetinio pasitenkinimo.
Tad jei nepadeda žodinis paskatinimas ir prašymai, gal „ergonomika, pažangios technologijos komplektuojamos su galingais varikliais“ galėtų būti vyrus darbams įkvepianti formulė?
Pasitaikė ir tinginių
Grįžtant prie apklausos. Atlikus ją paaiškėjo kiek Lietuvoje ir Latvijoje gyvena tinginystės sindromo kamuojamų žmonių. Net 6 procentai latvių ir vienas procentas lietuvių darbų lauke griebiasi tik paskatinti ir įkalbėti šeimos narių. Tarp respondentų pasitaikė ir sergančiųjų chronine tinginyste, kurie darbų nesiima, net gresiant sprando masažui kočėlu: 1 procentas latvių ir 2 procentai lietuvių prisipažino, kad aplinkos priežiūros darbų jie imtųsi „jei žolė užgožtų langus“.
Jokios nuomonės, kiek laiko šiuolaikiškas vyras turi skirti sodo ir lauko priežiūros darbams klausimu, neturėjo 7 procentai lietuvių ir net 10 proc. latvių. Tiek tarp lietuvių, tiek tarp latvių nėra populiaru samdyti ir aplinkos priežiūros bei tvarkymo profesionalus. Jų paslaugomis naudojasi vos 2 procentai lietuvių ir 4 procentai latvių. Tyrimas atliktas aplinkos priežiūros technikos gamintojos „Husqvarna Group“ užsakymu.