Kartais kelionės į užsienį – nesvarbu, verslo ar pramoginės – praeina tarsi sviestu pateptos, bet būna ir taip, kad vos atvykus į oro uostą, keliautojus pasitinka netikėtos kliūtys. Pavyzdžiui, atšaukti, atidėti skrydžiai arba be jų išvykęs lėktuvas. Į tokias situacijas įsiveliame ne kasdien, todėl nieko keisto, jei susijaudiname ir nežinome, kur pulti, kad už uodegos pagautume iš rankų sprūstančias ilgai lauktas atostogas arba be galo svarbią verslo kelionę. Į pagalbą ateina profesionalus patarėjas – Europos vartotojų centras (EVC).
EVC Lietuvoje priklauso EVC tinklui (ECC-Net). Tinklą sudaro atskiri centrai kiekvienoje Europos Sąjungos (ES)
šalyje narėje, taip pat Norvegijoje ir Islandijoje. EVC Lietuvoje nagrinėja vartotojų prašymus dėl informacijos suteikimo ir skundus dėl netinkamos kokybės prekių ar paslaugų, įsigytų kitoje nei vartotojo gyvenamosios vietos ES valstybėje narėje bei Norvegijoje ir Islandijoje. Centras skundus nagrinėja taikiu būdu, siekia kompromiso. Paslaugos – nemokamos.
Problemos dėl skrydžių
Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas Nr. 261/2004 visoje ES nustato minimalias keleivių teises, kai juos be jų sutikimo atsisakoma vežti, skrydis yra atšaukiamas ar atidedamas.
Atsisakymas vežti
Klientas su šeima skrido iš Romos į Vilnių per Prahą. Dėl neaiškių priežasčių klientui su šeima prie įlaipinimo vartų buvo pranešta, kad jiems nebus leista skristi. Buvo pasiūlytas kitas skrydžio bilietas iki galutinio kelionės tikslo su kitu vežėju, tačiau klientas su šeima į Vilnių atvyko penkiomis valandomis vėliau nei buvo planuota. Taip pat jie patyrė papildomų maitinimosi išlaidų oro uoste. Klientas skrydžių kompanijai parašė pretenziją, kurioje nurodė visas įvykio aplinkybes ir patirtus nuostolius, tačiau bendrovė pasiūlė per mažą kompensaciją nei
turėjo pagal teisės aktus. Tuomet klientas kreipėsi į EVC, kuris surinkęs visą reikiamą bylos medžiagą persiuntė kliento pretenziją EVC Čekijoje. Klientas gavo tinkamo dydžio kompensaciją pagal skrydžio atstumą, taip pat buvo padengtos papildomos maitinimosi išlaidos.
EVC pataria:
Kartais pasitaiko, kad oro transporto kompanijos pagrįstai tikisi, jog turės atsisakyti skraidinti kelis tam tikro skrydžio keleivius. Taip nutinka dėl to, kad parduodama daugiau bilietų nei lėktuve yra vietų.
Tokiu atveju kompanija pirmiausia ieško savanorių, kurie už atitinkamą mokestį sutiktų numatytuoju reisu neskristi. Tokių neradusi bendrovė gali atsisakyti įlaipinti keleivį į lėktuvą ir be jo sutikimo. Jei taip nutiko, turite teisę reikalauti arba susigrąžinti pinigus už bilietą, arba kito skrydžio kaip įmanoma greičiau panašiomis kelionės sąlygomis. Jei pasirinkote oro uoste laukti kito skrydžio, turite teisę į aprūpinimą (priklausomai nuo laukimo laiko jums turi būti pasiūlyta maisto, gaiviųjų gėrimų, leista paskambinti telefonu, išsiųsti faksogramą ar pasinaudoti
internetu). Taip pat, priklausomai nuo skrydžio atstumo ir laukimo bei vėlesnio atvykimo į galutinę paskirties vietą, jums priklauso kompensacija (125–600 eurų).
Atšauktas skrydis
Likus dviem savaitėms iki kelionės, skrydžių kompanijos darbuotojai keleivei pranešė, kad jos skrydis atšaukiamas. Keleivei buvo pasiūlyta skristi kitą dieną. Ji sutiko, bet numatytą dieną atvykusi į oro uostą sužinojo, kad jos lėktuvas jau išskrido. Skrydžių bendrovės atstovai pripažino kaltę, nes keleivei pateikė klaidingą datą, tačiau pinigus už neįvykusio skrydžio bilietą išmokėti delsė. Tik įsikišus EVC keleivė atgavo pinigus už lėktuvo bilietą.
EVC pataria:
Jei skrydis atšaukiamas, galite prašyti grąžinti pinigus už nepanaudotą bilietą ar jo segmentus, arba oro vežėjas privalo perduoti kitą bilietą kaip įmanoma greičiau arba kitu keleiviui patogiu laiku iki galutinio kelionės tikslo. Jei pasirinkote kitą skrydį ir esate priversti laukti oro uoste, turite teisę į rūpinimąsi (maistą, gaiviuosius gėrimus, ryšio paslaugas ir nakvynę, jei būtina), kuris suteikiamas priklausomai nuo skrydžio atstumo ir laukimo laiko. Kompensaciją turite gauti visais atvejais, nebent: skrydis buvo atšauktas dėl ypatingų aplinkybių (politinis nestabilumas, meteorologinės sąlygos, pavojus saugumui, netikėtai atsiradę skrydžių saugos trūkumai ir streikai); jums buvo pranešta apie atšaukimą likus daugiau nei dviem savaitėms iki skrydžio; jums buvo pranešta likus mažiau nei dviem savaitėms, tačiau pasiūlyti alternatyvūs skrydžiai, kurių išvykimo ir atvykimo laikas skiriasi ne daugiau nei viena–keturiomis valandomis, priklausomai nuo pranešimo laiko.
Atidėtas skrydis
Jei skrydis buvo atidėtas nemažiau nei dviem valandoms (nuo skrendamo atstumo gali skirtis atidėjimo
laikas), jums privalo būti suteikta pagalba (teisė į rūpinimąsi) – maistas, gaivieji gėrimai, ryšio paslaugos, viešbutis ir transportas iki jo (jei skrydis numatomas kitą dieną). Skrydį atidėjus daugiau nei penkioms valandoms, oro transporto bendrovės galite prašyti grąžinti pinigus už nepanaudotą bilietą ar jo segmentus. Jei dėl to vėluojate į kitą jungtinį skrydį – oro transporto kompanija privalo jumis pasirūpinti ir suteikti kitus bilietus. Į ką dar reikėtų atkreipti dėmesį? Susidūrus su problemomis oro uoste, visada iš skrydžių kompanijos atstovų
reikalaukite savo teisių sąrašo.
Jei skrydžių bendrovė nesirūpina ir jums tenka patiems pirkti maistą, gėrimus, nakvynę viešbutyje, kitus lėktuvo bilietus – išsaugokite čekius, kad vėliau galėtumėte reikalauti kompensuoti išlaidas.
Jei manote, kad jūsų teisės buvo pažeistos, grįžę namo skrydžių kompanijai pateikite pretenziją elektroniniu arba paprastu paštu, faksu. Šiuo atveju terminų nėra.
Įsidėmėkite, kad pigių skrydžių bendrovės paprastai neparduoda bilietų jungiamiesiams skrydžiams, o tai reiškia, kad jei vienas skrydis atidėtas ir nespėjote į kitą, kompanija neprivalo suteikti naujo bilieto.
Net jei skrydis atidedamas ar atšaukiamas dėl nenugalimos jėgos aplinkybių (oro sąlygų, politinio nestabilumo situacijos, tam tikrais atvejais – orlaivio gedimų), teisė į aprūpinimą lieka, tačiau kompensacijos neskiriamos.
Tam tikrais atvejais, jei skrydis atšaukiamas ar galutinė kelionės vieta pasiekiama trimis valandomis vėliau nei planuota, keleiviai turi teisę gauti piniginę kompensacija (250–600 eurų – priklauso nuo kelionės atstumo). Tačiau prisiminkite, kad pasirinkus pinigų grąžinimą už skrydžio bilietą, oro transporto kompanija nėra įpareigota jumis rūpintis ar mokėti kompensaciją.
EVC visada pasirengęs padėti dėl skrydžių bendrovių nekokybiškų paslaugų išvykstant iš kitos ES šalies, Norvegijos ar Islandijos ir naudojantis šių šalių skrydžių kompanijų paslaugomis.
Jei turite klausimų ar norite pateikti skundą, galite kreiptis į EVC adresu:
Odminių g. 12, Vilnius, tel.: (8 5) 2650368, faks.: (8 5) 2623123,
el. p.: [email protected], „Skype“: ecclithuania, facebook.com: „Europos
vartotoju centras“.
Jei turite pretenzijų dėl nekokybiškų skrydžių kompanijų paslaugų
išvykstant iš Lietuvos, taip pat galite kreiptis į Civilinės aviacijos
administraciją adresu:
Rodūnios kelias 2, Vilnius, tel.: (8 5) 26 503 68, www.caa.lt.