Šaltinis:
Lietuvos sveikata
REKLAMA
Dauguma vaikų maždaug apie antrąjį gimtadienį ar keletą mėnesių vėliau nustebina tėvus tikru kalbiniu
“sprogimu”. Būtent sulaukus dvejų vaiko smegenų ląstelės ir kalbos aparato raumenys jau pakankamai susiformavę, kad mažylis gebėtų išreikšti savo mintis žodžiais. Tačiau kartais nutinka, kad vaiko kalba formuojasi lėčiau.
Taip gali nutikti dėl keleto priežasčių. Nesusiformavęs burnos raumenys arba per silpnas veido raumenų tonusas
Jei vaikas iki šiol mieliausiai valgo skystą, košės konsistencijos maistą ir nemėgsta kieto maisto, valgydamas dažnai išstumia maistą iš burnos, kvėpuoja pro burną, taria mažai žodžių, ir tuos pačius dažnai sunku suprasti, jo seilėtekis padidėjęs - tai gali reikšti, kad nepakankamai susiformavę vaiko burnos ir lūpų raumenys.
Šiuos raumenis galima sustiprinti keletu žaidimų:
Pūsti ir švilpti. Pūskite muilo burbulus, pūstelėkite į viršų plunksnelę ir vėjo gūsiais ją bandykite kuo ilgiau išlaikyti ore. Taip pat jūsų vaikui bus į naudą žaisliukai, į kuriuos reikia pūsti - dūdelės, švilpukai ir pan.
Gerti per šiaudelį. Kuo dažniau pasiūlykite gėrimų, kuriuos vaikas gertų per šiaudelį.
Imituoti garsus. Raginkite mažylius imituoti įvairių gyvūnų, paukščių, daiktų skleidžiamus garsus.
Nepakankama garsinio dėmesio koncentracija
Toks vaikas nesupranta ilgų frazių, negirdi foninio triukšmo. Pasistenkite sudominti vaiką kiekvienu garsu ir žodžiu. Dažniau sekite jam pasakas, skaitykite tas pačias, jau žinomas knygeles. Kartais pakeiskite tekste pažįstamą žodį nauju, juokingu ir vaikui netikėtu, o jei mažylis pats neatkreips į tai dėmesio - pakartokite pokštą, paraginkite jį išgirsti. Rodykite vaikui jį supančius daiktus, įvardykite juos. Nuolat aiškinkite, kur einate, ką veikiate. Aiškiai tarkite žodžius, kartokite frazes po keletą kartų.
Klausos problemos
Nepakankamai gera klausa sulėtina ir vaiko kalbos raidą. Jei pablogėjusi klausa diagnozuojama vėlai, gali būti praleistas kritinis laikas klausos kanalų stimuliacijai. Vaiko kalba tokiu atveju gali formuotis vėliau, kas lems ir bendravimo bei mokymosi įgūdžių vėlavimą.
Kada pradėti nerimauti?
Gydytojai išskiria požymius, liudijančius, kad dvejų metų vaiko kalbos raida atsilieka:
- Vaiko žodyne - mažiau nei 20 žodžių, jų nedėlioja tarpusavyje. Šiuo atveju “žodis” - tai nebūtinai normalus, pilnas žodis, kokį savo kalboje vartoja suaugusieji. Greičiau tai kokio nors konkretaus garso ar garsų kombinacijos priskyrimas tam pačiam konkrečiam objektui ar veiksmui įvardyti. Žodžius taria taip neaiškiai, kad jūs suprantate tik pusę jų.
- Nežaidžia ir nebendrauja su kitais vaikais.
- Nesupranta arba negali atsakyti į paprastus klausimus.
- Neatpažįsta arba negali įvardyti paprastų daiktų iš savo aplinkos.
- Dar nemoka įvardyti visų savo šeimos narių.
- Jei vienas ar keli išvardytieji požymiai tinka ir jūsų dvimečiui, turėtumėte kreiptis į jūsų vaiko sveikatą prižiūrintį gydytoją.
Dauguma vaikų maždaug apie antrąjį gimtadienį ar keletą mėnesių vėliau nustebina tėvus tikru kalbiniu
“sprogimu”. Būtent sulaukus dvejų vaiko smegenų ląstelės ir kalbos aparato raumenys jau pakankamai susiformavę, kad mažylis gebėtų išreikšti savo mintis žodžiais. Tačiau kartais nutinka, kad vaiko kalba formuojasi lėčiau.
Taip gali nutikti dėl keleto priežasčių. Nesusiformavęs burnos raumenys arba per silpnas veido raumenų tonusas
Jei vaikas iki šiol mieliausiai valgo skystą, košės konsistencijos maistą ir nemėgsta kieto maisto, valgydamas dažnai išstumia maistą iš burnos, kvėpuoja pro burną, taria mažai žodžių, ir tuos pačius dažnai sunku suprasti, jo seilėtekis padidėjęs - tai gali reikšti, kad nepakankamai susiformavę vaiko burnos ir lūpų raumenys.
Šiuos raumenis galima sustiprinti keletu žaidimų:
Pūsti ir švilpti. Pūskite muilo burbulus, pūstelėkite į viršų plunksnelę ir vėjo gūsiais ją bandykite kuo ilgiau išlaikyti ore. Taip pat jūsų vaikui bus į naudą žaisliukai, į kuriuos reikia pūsti - dūdelės, švilpukai ir pan.
Gerti per šiaudelį. Kuo dažniau pasiūlykite gėrimų, kuriuos vaikas gertų per šiaudelį.
Imituoti garsus. Raginkite mažylius imituoti įvairių gyvūnų, paukščių, daiktų skleidžiamus garsus.
Nepakankama garsinio dėmesio koncentracija
Toks vaikas nesupranta ilgų frazių, negirdi foninio triukšmo. Pasistenkite sudominti vaiką kiekvienu garsu ir žodžiu. Dažniau sekite jam pasakas, skaitykite tas pačias, jau žinomas knygeles. Kartais pakeiskite tekste pažįstamą žodį nauju, juokingu ir vaikui netikėtu, o jei mažylis pats neatkreips į tai dėmesio - pakartokite pokštą, paraginkite jį išgirsti. Rodykite vaikui jį supančius daiktus, įvardykite juos. Nuolat aiškinkite, kur einate, ką veikiate. Aiškiai tarkite žodžius, kartokite frazes po keletą kartų.
Klausos problemos
Nepakankamai gera klausa sulėtina ir vaiko kalbos raidą. Jei pablogėjusi klausa diagnozuojama vėlai, gali būti praleistas kritinis laikas klausos kanalų stimuliacijai. Vaiko kalba tokiu atveju gali formuotis vėliau, kas lems ir bendravimo bei mokymosi įgūdžių vėlavimą.
Kada pradėti nerimauti?
Gydytojai išskiria požymius, liudijančius, kad dvejų metų vaiko kalbos raida atsilieka:
- Vaiko žodyne - mažiau nei 20 žodžių, jų nedėlioja tarpusavyje. Šiuo atveju “žodis” - tai nebūtinai normalus, pilnas žodis, kokį savo kalboje vartoja suaugusieji. Greičiau tai kokio nors konkretaus garso ar garsų kombinacijos priskyrimas tam pačiam konkrečiam objektui ar veiksmui įvardyti. Žodžius taria taip neaiškiai, kad jūs suprantate tik pusę jų.
- Nežaidžia ir nebendrauja su kitais vaikais.
- Nesupranta arba negali atsakyti į paprastus klausimus.
- Neatpažįsta arba negali įvardyti paprastų daiktų iš savo aplinkos.
- Dar nemoka įvardyti visų savo šeimos narių.
- Jei vienas ar keli išvardytieji požymiai tinka ir jūsų dvimečiui, turėtumėte kreiptis į jūsų vaiko sveikatą prižiūrintį gydytoją.