2020-aisiais Lietuvoje daugiausia naujų automobilių (48 proc.) sudarė hečbeko kėbulo tipas, tačiau 2022-aisiais automobilių, turėjusių hečbeko kėbulo tipą buvo vos 14 proc. Be to, vadovaujantis „AutoTyrimų“ duomenimis, 2022-aisiais metais Lietuvoje buvo parduoti 25 544 nauji lengvieji automobiliai. Iš jų – net 16 528 buvo SUV.
SUV automobilių populiarumas neatslūgsta
Sunkiai sustabdomą SUV automobilių populiarumą kone idealiausiai atvaizduoja ir pirmieji 2023-ųjų naujų automobilių rinkos rezultatai visoje Europoje. Pavyzdžiui, 2023 m. sausio mėnesį, SUV automobilių dalis išaugo 14 procentų, iki 464 tūkst. vienetų. Kitaip tariant – SUV automobiliai sudarė net 51,3 proc. visų parduotų naujų automobilių visoje Europoje.
Akivaizdu, jog visureigiškos išvaizdos kerai pakerėjo tūkstančius vairuotojų, kurie savo pasirinkimais keičia ir diktuoja tolimesnius gamintojų planus.
„Ford“ verslo Lietuvoje vadovo Evaldo Baškio teigimu, SUV automobilių populiarumas turi didžiulį poveikį gamintojams: „Automobilių gamintojai prisitaiko prie besikeičiančių vartotojų poreikių ir kuria naujus ateities modelius, kurių didžioji dalis – SUV segmento automobiliai“, – sako E.Baškys.
Šiuos pokyčius, neabejotinai, pajus „Ford“ markės gerbėjai. Dėl sumenkusios tradicinių „Ford“ modelių paklausos, gamintojas viešai yra paskelbęs, jog ruošiasi nutraukti arba jau nutraukė kadaise populiarių modelių, tokių kaip „Fiesta“, „Mondeo“, „Focus“ ar „Galaxy“ gamybą.
SUV renkasi dėl panašių priežasčių
Iš pirmo žvilgsnio, SUV tipo automobiliai turi aibę trūkumų. Jie yra sunkesni, ne tokie dinamiški ar net ne tokie taupūs. Be to, jie yra brangesni už analogus, turinčius hečbeko, sedano ar universalo kėbulo tipus, tačiau naujų automobilių pirkėjams tai nelabai rūpi.
„Auto Fortas Motors“ pardavimų vadovas Gintaras Dambrauskas atskleidžia, jog SUV automobilius vairuotojai renkasi dėl eilės skirtingų, bet praktiškų savybių: „Geresnio pravažumo, 4WD komponuotės, didesnio saugumo, salono ir bagažo dalies tūrio, gero praktiškumo ir komforto balanso“, – privalumus įvardija eilę skirtingų markių atstovaujančios įmonės atstovas.
Panašius privalumus įvardija ir E.Baškys: „Pirkėjai teigiamai įvertina erdvesnį saloną, didesnę bagažinės talpą, praktiškumą, aukštesnę prošvaisą, geresnes pravažumo savybes, patogumą statant SUV aikštelėse ar prie šaligatvių bortelių, aukštesnę sėdėseną, aiškesnį miesto eismo sąlygų matomumą. SUV automobiliai taip pat sukuria ir papildomą saugumo jausmą. SUV tinkamas pasirinkimas savo charakteristikomis ir tiems klientams, kurie planuoja tempti priekabą, kemperį, katerį ir pan“, – atskleidžia „Ford“ verslo Lietuvoje vadovas.
Kita vertus, jeigu „Hyundai“ ar „Ford“ automobilių pirkėjai didžiausią dėmesį skiria praktiškoms savybėms, aukštesnės klasės automobilių pirkėjai savo kriterijų horizontą praplečia kitomis savybėmis.
„Mercedes-Benz“ prekės ženklo Lietuvoje vadovo Rolando Samuolio teigimu, be aukštos sėdėjimo pozicijos ar didesnės kėbulo prošvaisos, „Mercedes-Benz“ pirkėjai taip pat didelį prioritetą teikia važiavimo komfortui, pneumatinei pakabai, šildomoms ir ventiliuojamoms sėdynėms.
„Taip pat didelis dėmesys skiriamas saugumui bei pagalbinėms vairavimo sistemoms. Ir žinoma, AMG išorės apdaila taip pat yra geidžiamas pasirinkimas“, – priduria jis.
Atsisako dyzelinių, perka elektrinius
Dar prieš dvidešimt metų, įvairūs modeliai su dyzeliniais varikliais buvo dominuojanti jėga Europos naujų automobilių rinkoje, tačiau dabar – situacija kaip reikiant pasikeitė.
„Nykstamai mažėja parduotų automobilių su dyzeliniais varikliais dalis – tokių pardavėme vos 2,5 proc. (priežastys - šiandieninėje mūsų gamoje yra vos keli modeliai su dyzeliniais varikliais ir bendrai mažėjantis jų populiarumas)“, – sako „Auto Fortas Motors“ pardavimų vadovas. Vis dėlto, jis taip pat pabrėžia, jog pamažu auga elektrinių versijų paklausa.
„Augimą labiausiai riboja ne klientų neryžtingumas, o tokių automobilių pasiūlos trūkumas mūsų sandėlyje. Pernai SUV su elektrinėmis jėgainėmis pardavėme apie 4,5 proc“, – atskleidžia G.Dambrauskas.
Elektrifikuotų jėgainių privalumus įžvelgia ir prabangių automobilių pirkėjai. R.Samuolis sako, jog šiuo metu „Mercedes-Benz“ automobilių pirkėjai dažniausiai renkasi iš tinklo įkraunamą hibridinę jėgainę, kuri leidžia vien elektros režimu įveikti iki 100 kilometrų.