Vienas seniausių ir šiuo metu vienas populiariausių automobilių gamintojų Europoje. Nuo tos dienos, kai „Škoda" pateko į „Volkswagen" rankas, Čekijoje įsikūrusi automobilių kompanija pradėjo keistis. Mažais, bet labai svarbiais žingsniais į priekį.
Nors pirmasis modelis bendradarbiaujant su kolegomis iš „Volkswagen" buvo visų dabar užmiršta „Felicia", tačiau už tikrąjį lūžį kompanija turėtų dėkoti pirmosios kartos „Octavia". Šis modelis iki šiol yra pats populiariausias markės modelis ne tik Europoje, bet ir daugelyje Azijos šalių.
Nuo pirmosios kartos modelio pasirodymo praėjo net septyniolika metų per kuriuos pasirodė tik trys modelio kartos. Pirmoji buvo gaminama nuo 1996 iki 2004 metų, o nuo 2004 iki 2013 metų pradžios buvo gaminama neįtikėtinai populiari antroji modelio karta.
Trečioji ir pati naujausioji modelio karta buvo pristatyta praeitais metais „Škoda" markės muziejuje, o vėliau pasirodė ir keliose tarptautinėse automobilių parodose. Įsibėgėjant pavasariui, naujoji modelio karta pasirodė ir Lietuvoje. Net nedvejodami suskubome išbandyti naująjį modelį ir pažiūrėti ar trečios kartos „Octavia" išlaikė savo stipriąsias savybes ir ištaisė silpnąsias.
„MQB"
Kadangi „Škoda" priklauso „VAG" koncernui, ši kompanija gali naudotis neribotais šio koncerno ištekliais. Viena pagrindinių naujovių yra ta, jog naujoji „Octavia" yra sukurta naudojantis „VAG" koncerno inžinierių sulipdyta „MQB" moduline platforma. Šios platformos privalumas yra tas, jog ant jos galima sukurti įvairiausių tipų, ilgių ir segmentų automobilius. Nenuostabu, jog pirmieji šią platformą gavo naujos kartos kompaktiškieji hečbekai : „Volkswagen Golf", „Audi A3" ir „Seat Leon".
Dėl naujos kompanijos strategijos, populiarioji „Octavia" tapo truputėlį didesnė, platesnė ir erdvesnė. Už antrosios kartos modelį, naujoji „Octavia" yra devyniais centimetrais ilgesnė, 4,5 centimetro platesnė, ratų bazė ilgesnė net 8,9 centimetro. Vis dėlto dėka naujos platformos, subtilioji „Octavia" tapo net 102 kilogramais lengvesnė.
Tuo tarpu buvusios „Octavia" vietą užėmė pigesnis „Rapid" modelis, kuris bus siūlomas ne tik su sedano, bet ir su hečbeko kėbulu. Pastaroji modifikacija turėtų debiutuoti šių metų pabaigoje.
Anksčiau „Octavia" daugelis lygindavo su panašaus dydžio „Jetta", tačiau naujam modeliui truputėlį paaugus, galėtume net nedvejodami jį lyginti su populiariuoju ir mūsų šalies pirkėjų labai mėgstamu - „Passat".
Modernios, bet vis dar subtilios linijos
„Škoda" niekada nebuvo viena iš tų kompanijų, kurią būtų galima pagirti už neįtikėtinai gražius automobilius. Kaip ir kiekvienas automobilių gamintojas, taip ir „Škoda", stengiasi savo produktuose parodyti šalies veidą. Pažiūrėkime į prancūziškus ar itališkus automobilius, kuriuose svarbiau yra eksterjero linijos negu praktiškumas. „Škoda" vyriausiasis dizaineris Jozefas Kabanas teigia, jog kurdami naująją „Octavia" stengėsi nupiešti elegantiškas, grakščias ir tuo pačiu neiššaukiančias linijas. Tačiau kyla klausimas ar Jozefas piešdamas naujas „Octavia" linijas ne per daug žiūrėjo į „Audi" ir „Volkswagen" modelius, nes panašumų jie turi pakankamai daug. Ypač galinės dalies žibintai, kurie yra beveik identiški „Audi A6/C6" modeliui.
Diskutuoti daugiau apie automobilio išvaizda nevertėtų, nes kaip ir ankstesnės kartos „Octavia" modeliai, taip ir šis ištirps pilkoje masėje. Tiesiog automobilio linijos neturi jokių siurprizų, kurios priverstų į automobilį atsisukti antrą kartą, jį apeiti bei apžiūrėti detaliai. Vis dėlto „Škoda" taikosi į visai kitokio pobūdžio klientus, todėl racionalūs pirkėjai turėtų būti daugiau negu patenkinti.
Atidarius automobilio duris, jus pasitiks tradicinis, neiššaukiantis, praktiškas interjeras. „Škoda" nuo seno garsėjo taikliu ir kiekvienam vartotojui suprantamu interjeru. Nors automobilio vairas ir ciferblatai yra atkeliavę iš „Škoda" dirbtuvių, tačiau likusios detalės yra bene identiškos „Golf" modeliui. Centrinės konsolės išdėstymas, mygtukai ar net dėtuvės yra identiškoje vietoje kaip ir septintos kartos „Golf" automobilyje. Už tai „Octavijos" nereikėtų peikti, nes kam reikia išradinėti dviratį iš naujo, jeigu jis ir taip geras?
Kaip ir septintos kartos „Golfe", taip ir naujoje „Octavijoje" sunku prie ko nors prikibti. Vairuotojo pozicija patogi, matomumas į priekį ir į galą yra puikus, dėtuvių daiktams taip pat apstu. Skirtumai tarp seno ir naujo modelio pasijus sėdintiems gale ir bagažinėje. Ant galinių sėdynių be problemų įsitaisys net ir 1,90 metro ūgio žmogus, o bagažinėje tilps net ir didžiausios šeimos manta. Naujos kartos „Octavia" pasiūlys 590 litrų dydžio bagažinę, o jeigu nulenksite galines sėdynes, bagažinės tūris išaugs iki 1580 litrų. Šis rodiklis prilygsta daugeliui universalų.
Taip pat automobilyje galima surasti keletą malonių smulkmenų, kurios turėtų pradžiuginti šio automobilio pirkėjus. Viena iš maloniausių smulkmenų yra prie degalų bako atidarymo dangtelio vidinėje pusėje pritvirtintas langų grandiklis. Prisiminus mūsų žiemas, tai labai patogus sprendimas.
Dinamiškumas tapo prioritetu
„VAG" koncernas kurdamas naująjį „MQB" platforma nuolatos pasakodavo, jog modeliai sukurti naudojantis šia platforma taps kur kas dinamiškesni. Vokiečiai nebūtų vokiečiai, nes jie buvo teisūs. Pirmasis modelis paragavęs „MQB" duonos buvo septintos kartos „Golf", kuris sugebėjo nustebinti ne vieną automobilių tema rašantį žurnalistą. Natūralu, jog panašių rezultatų reikėtų tikėtis ir iš „Octavia" ar ne? Jūs visiškai teisūs.
Nors automobilis turi daugybę tokių pačių komponentų kaip ir „Volkswagen Golf" ar „Audi A3", tačiau naujoji „Octavia" turi truputėlį kitokią pakabos konfigūraciją. Palyginus su gimininguoju „Golf", čekiška „Octavia" turi truputėlį standesnę pakabą, kuri jautriau reaguoja į kelio nelygumus. Vis dėlto net ir patys nelygiausi miestų keliai automobiliui nepasirodė baisūs. „Škoda" eilinį kartą sužaidė saugiai ir suderino važiuoklė, jog būtų pakankamai komfortiška ir pakankamai tinkama dinamiškesniam važiavimui.
Kitaip negu „Golf" ar net „Audi A3", automobilis jūsų neverčia važiuoti azartiškiau. Nors vairo mechanizmas yra pakankamai informatyvus, o benzininis 140 arklio galių variklis elastingas ir žvitrus, tačiau nėra mažos kibirkšties kuri jus priverstų automobilį spausti iki ribos. Tačiau kiek šio modelio pirkėjų tai darys? 1 procentas?
Visgi jeigu patenkate tarp mažumos pirkėjų, kurie užmiesčio keliuose mėgsta atsipalaiduoti, naujoji „Octavia" jūsų nenuvils. Aštresniuose posūkiuose automobilio kėbulas pasvyra minimaliai. Sėdint už vairo ir automobiliui diktuojant tempą per vairo mechanizmą, pedalus ir mechaninę pavarų dėžę, nemažų proporcijų šeimyninis automobilis tiesiog skrieja.
Benzinas prieš dyzeliną
Prieš pasiimdami automobilį, galėjome rinktis vieną iš dviejų „Octavia" modifikacijų. Viena iš jų buvo su benzininiu varikliu, kita su dyzeliniu motoru. Pasirinkome benzininį variklį, nes mūsų manymu, naujasis 1,4 litro benzininis motoras gali pilnai atstoti brangesnius dyzelinius agregatus. Kodėl?
Mūsų bandytame automobilyje buvo sumontuotas 1,4 litro benzininis agregatas, kuris išvysto 140 arklio galių ir 350 NM sukimo momentą, iki 100 km/h gali įsibėgėti per šiek tiek daugiau negu 8 sekundes ir suvartoti vidutiniškai apie 5 litrus degalų. Tuo tarpu pats silpniausias 1,6 litro dyzelinis agregatas išvysto 105 arklio galias ir 250 NM sukimo momentą. Jis bus maždaug 2 sekundėms lėtesnis iki 100 km/h, tačiau pagal gamintojo deklaruojamus duomenis jis vidutiniškai turėtų suvartoti vos 3,8 litro. Vis dėlto, šis agregatas nėra toks ekonomiškas kaip gamintojas skelbia, o modifikacijų kainų skirtumas siekia maždaug 3-4 tūkst. litų.
Prieš tęsdami toliau, norime paminėti kelis stiprius benzininio variklio privalumus. 1,4 litro motoras yra pigesnis įsigyti, pigiau eksploatuojamas, yra beveik toks pats ekonomiškas kaip ir 1,6 litro dyzelinis motoras, veikia sklandžiau ir tyliau. Mūsų bandymo metu, automobilio borto kompiuteris rodė 6,1 litro sąnaudas šimtui kilometrų.
Pirmūnas klasėje
Kai ateina metas pakalbėti apie kainos ir kokybės santykį, čekiška markė yra nenugalima. Lietuvoje naujoji „Octavia" kainuoja nuo 47,960 litų. Už tai gausite silpną 1,2 litro motorą su 86 arklio galiom ir pakankamai skurdžia bazine įranga. Mūsų bandytas automobilis turėjo jau anksčiau minėtą 1,4 litro benzininį motorą ir „Ambition" komplektacijos lygį. Toks paketas kainuoja 60,060 litų. Įrangoje surasite elektra valdomus langus, borto kompiuterį, oda aptrauktą vairą, šildomas priekines sėdynes, šildomus ir elektra valdomus veidrodėlius, oro kondicionierių, CD grotuvą su USB ir AUX jungtimis ir priešrūkinius žibintus. Norėdami pačio prabangiausio „Elegance" įrangos lygio, reikės sumokėti papildomus 5000 litų.
Vis dėlto, jeigu važinėjate beprotiškai daug, „Octavia" su dyzeliniu agregatu kainuos nuo 61,450 litų. Norintiems pačio galingiausio 2 litrų agregato teks sumokėti 69,910 litų.
Vis dar patrauklus pirkinys
Praleidę nemažai laiko su naująja „Octavia" supratome, jog naujasis modelis išlaikė pačius geriausius buvusių modelių bruožus. Kaip ir ankstesnieji modeliai, taip ir naujasis taps populiariu ne dėl to, jog yra pats geriausias automobilis pasaulyje, tikrai ne. Naujoji „Octavia" turi kelis stiprius kozirius, kuriuos užginčyti bus beprotiškai sunku. Erdvus ir funkcionalus interjeras, patrauklios kainos, pakankamai smagus valdymas ir kokybiškai surinktas interjeras bus pagrindiniai argumentai kodėl turėtumėte pirkti „Octavia", o ne kitą automobilį.