Naujų automobilių silpnoji vieta – vertės kritimas
Vienas pagrindinių aspektų, nuo kurio prasideda naujo automobilio vertinimas – greitas jo nuvertėjimas. JAV automobilių prekybos platformos „Edmunds“ duomenimis, vos išvažiavęs iš salono, automobilis netenka apie 11 proc. savo vertės, o per pirmus metus – iki 30 proc. Po penkerių metų jo vertė dažniausiai būna sumažėjusi perpus.
Panašios tendencijos pastebimos ir Lietuvoje. „Autoplius“ duomenimis, 2024 m. pirmų trijų ketvirčių laikotarpiu naujo automobilio kaina Lietuvoje siekė vidutiniškai 34,7 tūkst. eurų. Tai reiškia, kad po penkerių metų toks automobilis gali kainuoti tik apie 14–17 tūkst. eurų.
„Naudoto automobilio įsigijimas leidžia išvengti didžiausio nuvertėjimo etapo. Perkant penkerių metų senumo automobilį, galima gauti patikimą transporto priemonę ir ilgainiui prarasti mažiau pinigų“, – sako „Bigbank“ Lietuvoje klientų santykių departamento vadovas Edvardas Arnatkevič.
Statistika rodo – lietuviai vertina senus automobilius
„Regitros“ duomenimis, 2024 m. daugiausia įsigytų automobilių Lietuvoje buvo 16–20 metų senumo. Tuo tarpu nauji modeliai sudarė vos 9,7 proc. visų sandorių.
Vis dėlto, nors naujas automobilis vertę praranda greičiau, naudoto eksploatacijos kaštai gali būti didesni. E. Arnatkevič atkreipia dėmesį į kelis svarbius aspektus:
- Reikia laiko ir lėšų patikimai apžiūrai prieš perkant.
- Dažnesni gedimai, ypač po 150 tūkst. km ridos ar 3 naudojimo metų.
- Didėjanti tikimybė susidurti su stabdžių, pakabos ar kitomis rimtesnėmis problemomis.
- Gedimų atveju dažnai prireikia naudotis nuomotu automobiliu ar viešuoju transportu.
Naujų automobilių vertė – patikimumas ir garantijos
Pasak eksperto, tiems, kuriems automobilis būtinas kasdieniam važinėjimui, net ir vidutines pajamas gaunantiems, naujas automobilis dažnai yra racionalesnis pasirinkimas. „Jei žmogus kasdien važinėja į darbą, automobiliu nuvažiuoja didelius atstumus, naujas modelis suteikia ramybę, nes užtikrina kelis metus be netikėtų išlaidų. Svarbu ir tai, kad garantija apima gedimus, o prireikus suteikiamas pakaitinis automobilis“, – teigia E. Arnatkevič.
Pavyzdžiui, įsigijus 20 tūkst. eurų vertės naują automobilį su 10 proc. pradiniu įnašu ir pasirinkus 7 metų lizingą, mėnesinė įmoka siektų apie 250 eurų. Pasak eksperto, jeigu naudoto automobilio remontas ir priežiūra vidutiniškai per mėnesį kainuoja bent pusę šios sumos, naujo automobilio pasirinkimas gali būti ekonomiškai pagrįstas sprendimas.
Naudojimo įpročiai – lemiamas faktorius
Kiekvieno pirkėjo sprendimas turėtų remtis ne tik finansinėmis galimybėmis, bet ir realiu automobilio naudojimu. Jei transporto priemonė naudojama retai, nėra būtina kiekvieną dieną – naudoto automobilio įsigijimas yra visiškai logiška išeitis.
Tuo metu ilgam laikui (10 ir daugiau metų) įsigytas naujas automobilis tampa ne tik ekonomiškai pateisinamas, bet ir siūlo papildomų privalumų: saugumą, patogumą, efektyvumą.