„Išmaniosios padangų sistemos nėra naujiena. Jos įprastos specialiosios paskirties mašinose, tačiau dabar atėjo metas jas paversti plačiai prieinamomis kiekvienam vairuotojui ir visoms transporto priemonėms“, – sako naujojo „Goodyear“ projekto „SightLine“ specialistė Sosia Causeret Josten.
„Goodyear“ padangų išmaniųjų technologijų paketas „SightLine“ padeda identifikuoti problemas, kol jos dar nėra pastebimos. Tai įmanoma naudojant sistemas, kurios gauna duomenis realiu laiku ir juos jungia su padangų dinamikos dėsniais. „Goodyear“ siekia iki 2027 metų visuose naujuose gaminiuose įdiegti dirbtinio intelekto pagrindu veikiančią įrangą. Išmaniosios ir prijungtos prie tinklo padangos taupo mūsų laiką, pinigus bei padidina saugumą kelyje.
Pirmiausia ši sistema bus diegiama krovininių mikroautobusų parkams. Ji operatoriams ir vairuotojams teiks apžvalgos duomenis, padės išvengti su padangomis susijusių prastovų ir sumažins gedimų šalinimo sąnaudas. Pirmajame „Goodyear SightLine“ realizavimo etape bus įdiegtos sistemos, kurios aptiks padangų nesandarumą, stebės stovinčios transporto priemonės padangų būklę bei kontroliuos padangų slėgį. Sistema taip pat nustatys padangų lokaciją, skaičiuos padangų apkrovas, ridą, kontroliuos protektoriaus nusidėvėjimą ir kt.
Netolimoje ateityje „Goodyear“ planuoja „SightLine“ sistemą integruoti ir į lengvuosius automobilius. Tuomet susidėvėjus padangoms programėlė užregistruos transporto priemonę vizitui pas pageidaujamą padangų platintoją. Tai reiškia, kad tą dieną, kai transporto priemonė bus atvaryta į servisą, padangos jau bus ten. Vairuotojams apie tai galvoti ar imtis kokių priemonių nebereikės, viskas bus suorganizuota už juos.
Šios technologijos užtikrina ir saugesnį vairavimą. Štai ABS sistema kas kartą veikia vienodai ir neatsižvelgia į tai, kokios padangos sumontuotos. Jei ABS žinotų, kad automobilis važiuoja pusiau nusidėvėjusiomis vasarinėmis padangomis, ji galėtų reaguoti greičiau, kad sumažintų stabdymo kelią. Tai bus ypač svarbu ateityje, kai atsiras autonominių transporto priemonių, kurios privalės reaguoti pačios.
Beje, ateityje gali nepavykti paleisti automobilio, jei jo padangos bus nusidėvėję. Autonominėse transporto priemonėse tokia funkcija gali būti naudinga, nes padės sumažinti avarijų riziką. Naudojant šią technologiją galima rinkti kelio ir padangų būklės duomenis, pagal kuriuos bus diegiamos papildomos saugos funkcijos. „Goodyear SightLine“ plačiau diegti tikimasi pradėti 2022 metų pabaigoje.
Kas yra nepneumatinės padangos?
Nepneumatinėje padangoje nėra oro, todėl dažnai jos vadinamos beorėmis padangomis. Beoriai „Goodyear“ ratai gaminami iš trijų komponentų: šlyties apkrovų perdavimo juostos (įskaitant protektorių), jungiamojo tinklo ir ratlankio. Svarbiausias čia – jungiamasis tinklas kurio konstrukcija kartu su šlyties apkrovų perdavimo juosta laiko visą transporto priemonės svorį ir užtikrina reikiamą padangos reakciją.
„Goodyear“ sukūrė specialios sandaros konstrukciją, kuri yra tampri ir gali išlaikyti ją iš viršaus slegiantį transporto priemonės svorį. Tai yra būtina, kad padanga būtų minkšta ir į kelio nelygumus reaguotų panašiai, kaip pripūsta oro padanga.
Beorių padangų privalumai
Beorės Padangos yra komfortiškesnės esant didelėms apkrovoms, jos patikimos ir, svarbiausia, joms nereikia techninės priežiūros. Sumontavus beores padangas nebereikia tikrinti oro slėgio, be to, transporto priemone galima važiuoti, net jei nutiktų kas nors nenumatyta. Jei padanga pripūsta oro, atsarginio varianto nėra. Orui staiga išėjus arba padangai praradus sandarumą transporto priemonė sustoja ir važiuoti nebegali. Naudojant beores padangas tokios rizikos nėra. Jungiamojo tinklo konstrukcija ypatinga tuo, kad padanga savo funkciją atlieka įprastai, net jei jai kas nors nutinka. Net praradus kelis jungiamuosius elementus, su pažeista padanga be jokių rūpesčių galima nuvažiuoti dar daugybę kilometrų.
Kas skatina šias inovacijas?
Šias inovacijas skatina „Goodyear“ vizija kurti darniąją ateitį, kuriai būdingos įvairios daugiarūšio transporto formos, kai skirtingos transporto priemonės naudojamos kartu. Pneumatinės padangos greitai neišnyks, tačiau beoris modelis atveria naujų galimybių. Tais pačiais keliais važiuoja įprastiniai nuosavi automobiliai, per dalijimosi paslaugas nuomojami automobiliai ir autonominės transporto priemonės. Joms visoms beorės padangos gali pailginti vartojimo laiką, pagerinti technines charakteristikas ir komfortiškumą. „Goodyear“ sukūrė beores padangas, skirtas konkrečiam poreikiui, pavyzdžiui, autonominiams autobusams, kursuojantiems nedidelėje konkrečioje teritorijoje, tarkim, miesto centre.
„Didinant efektyvumą transporto srityje ilgėja darbinės būsenos periodas. Tai reiškia, kad transporto priemonių parkui priklausanti technika važiuoja beveik nepertraukiamai“, – sako Michael Rachita, „Goodyear“ nepneumatinių padangų programos vyresnysis vadovas. Jis pabrėžia ir darnos aspektą – daugelis įprastinių padangų tampa netinkamomis naudoti jų eksploatavimo laikotarpio pradžioje dėl to, kad praduriamos, arba dėl problemų, kurių galima išvengti, pavyzdžiui, per mažai pripūsta. Nepneumatinėms padangoms tokios problemos nebūdingos, todėl jų eksploatavimas nenutrūksta. Taip sumažinamas padangų atliekų srautas.
Kurdama nepneumatines padangas „Goodyear“ yra užsibrėžusi drąsų tikslą šios technologijos pirmąsias padangas, kurioms nereikia techninės priežiūros, iš 100 % tvariųjų medžiagų gaminti ir į rinką išleisti iki 2030 metų.
Nors pneumatinių padangų svarba nemažės ir ateityje, tačiau naujų padangų kūrimas tam tikroms transporto priemonių rūšims yra naujas automobilių pramonės sektoriaus vystymosi etapas. Beorės „Goodyear“ padangos bus darnus gaminys, nuo kurio iš dalies priklausys, kaip važiuosime ateityje.