Šį mėnesį oficialiai pasiūlyta iniciatyva sieks pakeisti dabartinę tvarką, kuri gamintoju įpareigoja kasmet atitikti emisijų reikalavimus. „Vietoje kasmetinio atitikimo principo, įmonėms bus suteikiami treji metai“, – spaudos konferencijoje sakė U. von der Leyen.
Tai reiškia, kad gamintojai galės „sukaupti“ viršytus CO₂ emisijų mažinimo rodiklius ir panaudoti juos ateinančiais metais arba „pasiskolinti“ leidžiamą viršijimą su sąlyga, kad vėliau tai kompensuos.
Automobilių gamintojai siekė šių pakeitimų
Europos automobilių gamintojai ilgą laiką siekė pakeisti numatytus 2025 m. tikslus, nes pastaraisiais metais sumažėję elektromobilių pardavimai apsunkino jų įgyvendinimą.
Nors kai kurios bendrovės galėjo išvengti dalies baudų pasirašydamos bendradarbiavimo sutartis su kitais gamintojais, kurie CO₂ tikslus pasiekia lengviau, būta nuogąstavimų, kad ši praktika pernelyg palengvintų situaciją tokioms bendrovėms kaip „Tesla“ ar Kinijos gamintojams.
Ši lengvata suteiks šiokį tokį atokvėpį, pavyzdžiui, „Volkswagen“, kuri anksčiau buvo perspėjusi, kad pagal dabartinius reikalavimus jai grėstų 1,5 mlrd. eurų bauda. Tačiau kiti gamintojai, tokie kaip „Volvo“, pasisako už griežtų reikalavimų išlaikymą, kad būtų užtikrintas aiškumas tiems, kurie jau investavo į naujas technologijas.
„Volvo“ vadovas Jimas Rowanas teigė, kad ES standartai buvo nustatyti jau seniai, suteikdami pramonei pakankamai laiko pasiruošti, taip pat siūlydami įvairius atitikimo mechanizmus.
„Mes jau padarėme reikšmingas investicijas, kad būtume pasiruošę 2025 metams“, – sakė J. Rowanas. „Tokios bendrovės kaip mūsų neturėtų nukentėti dėl paskutinės minutės teisės aktų pakeitimų.“
„Volvo“ buvo viena iš bendrovių, kurios galėjo finansiškai pasipelnyti iš savo ankstyvo prisitaikymo prie naujų reikalavimų. UBS analitikai prognozavo, kad bendrovė galėtų uždirbti iki 300 mln. eurų iš kitų gamintojų.
Aplinkosaugos organizacijos kritikuoja šį sprendimą
Aplinkosaugos grupės taip pat sukritikavo automobilių pramonei suteiktą malonę teigdamos, kad tai gali dar labiau susilpninti Europos automobilių gamintojų konkurencingumą perėjimo prie elektromobilių metu.
Organizacija „Transport & Environment“ šį pakeitimą pavadino „precedento neturinčia dovana Europos automobilių pramonei“.
„ES rizikuoja sukelti didelį neapibrėžtumą dėl elektromobilių perėjimo Europoje“, – komentavo Williamas Todtsas, „T&E“ vykdomasis direktorius.
Tam, kad pataisos įsigaliotų, joms dar turės pritarti ES valstybės narės ir Europos Parlamentas.
ES ruošia paramą automobilių pramonei
Europos Komisija kovo 5 d. paskelbs veiksmų planą, kuris padės spręsti automobilių pramonės iššūkius. Be laikinos lengvatos dėl 2025 m. CO₂ tikslų, planuojama įvesti ir ilgalaikes priemones, pavyzdžiui, skatinti įmonės automobilių parkų elektrifikaciją.
U. Von der Leyen taip pat paskelbė, kad bus įsteigtas pramonės aljansas, kuris skatins technologinius pokyčius, ypač autonominio vairavimo srityje.
Be to, ES svarsto galimybę tiesiogiai remti baterijų gamybos sektorių, įskaitant palaipsniui įvedamus europinės kilmės reikalavimus baterijų komponentams.