Kinijos automobilių asociacijos (CPCA) duomenimis, 2023 m. Rusija importavo septynis kartus daugiau kiniškų automobilių nei 2022 m. Sankcijomis apdovanota Rusija turėjo atsisveikinti su vakarietiškais automobilių gamintojais, o šią nišą greitai užpildė Kinijos bendrovės.
Pernai Rusijoje buvo parduota daugiau nei 1 mln. kiniškų automobilių, o tai sudarė apie 30 proc. visų Kinijos automobilių eksporto. Kinijos gamintojai užėmė 63 proc. Rusijos rinkos, o vietinių gamintojų rinkos dalis sumažėjo iki 29 proc.
„Tarptautiniai prekių ženklai Rusijoje buvo visiškai pakeisti kiniškais automobiliais,“ – teigia CPCA generalinis sekretorius Cui Dongshu. „Jei Rusijos ir Ukrainos krizė baigtųsi, Kinijos automobilių gamintojų situacija čia dramatiškai pasikeistų.“
Rusija didina mokesčius kiniškiems automobiliams
Atsižvelgdama į šią situaciją, Rusija pradėjo riboti kiniškų automobilių importą. 2024 m. pradžioje Maskva padidino vadinamuosius „perdirbimo mokesčius“, kurie veikia kaip netiesioginiai importo tarifai.
Daugumai lengvųjų automobilių perdirbimo mokestis buvo padidintas iki 667 000 rublių (maždaug 7 100 eur). Tai – daugiau nei dvigubai lyginant su 2023 m. Be to, numatyta, kad šie mokesčiai kasmet didės po 10-20 proc. iki 2030 m.
Šis sprendimas primena kitų šalių susirūpinimą dėl kiniškų automobilių antplūdžio, kuris gali silpninti vietinę automobilių gamybą.
„Rusija, kaip ir kitos šalys, nerimauja dėl pigių kiniškų automobilių įtakos vietiniam automobilių pramonės sektoriui“, – sako „Rhodium Group“ automobilių rinkos analitikas Gregoras Sebastianas. „Maskva nori paskatinti gamintojus perkelti gamybą į Rusiją.“
Kaip Kinijos gamintojai reaguoja į naujus mokesčius?
Rusijos paskelbti pokyčiai privertė pakeisti daugumos Kinijos automobilių gamintojų strategiją. Pavyzdžiui, „Chery“, kuris praėjusiais metais Rusijoje pardavė net 430 000 automobilių, svarsto kaip sumažinti priklausomybę nuo Rusijos rinkos.
Kita vertus, kai kurie Kinijos automobilių gamintojų atstovai bando apeiti naujus mokesčius, transporto priemones parduodami tiesiogiai Rusijos gyventojams.
„Dabar mes parduodame automobilius tiesiogiai, kad išvengtume perdirbimo mokesčių“, – sakė automobilių prekeivis iš Suifenho.
„Mūsų pardavimų apimtys panašios, bet dabar tai daug sudėtingesnis procesas. Anksčiau per tokį patį laiko tarpą sudarydavome sutartis dėl 50 ar 100 automobilių, o dabar – dėl vieno.“
Rusija ilgą laiką buvo viena iš nedaugelio pasaulio rinkų, kuriose kiniški automobilių gamintojai galėjo laisvai konkuruoti su kitų gamintojų produkcija. Tačiau dabar situacija keičiasi – mokesčiai kyla, kontrolė griežtėja, o valdžia spaudžia gamintojus gamybą perkelti iš Kinijos į Rusiją.