Šaltinis:
Automanas.lt
REKLAMA
„Audi" bendrovės specialistai nuolat tobulina automobilio apšvietimo sistemas. Šios markės automobiliuose dabar naudojami ksenoniniai xenon plus ir LED diodų priekiniai žibintai yra originalaus, lengvai atpažįstamo dizaino, puikiai apšviečia kelią tamsiu paros metu ir turi kai kurias automatinio valdymo funkcijas.
Nepaisant to „Audi" mokslinio tyrimo centruose kuriami naujausios kartos žibintai, dar tiksliau reaguosiantys į aplinkos ir eismo sąlygas, bus visiškai automatiniai. Šiemet pristatomi LED diodų matricos žibintai – tai pirmasis žingsnis įgyvendinant šią koncepciją.
Išskirtinis dizaino ir funkcionalumo derinys
Iš baltos spalvos šviesą skleidžiančių diodų suformuotos dienos šviesos lemputės – šiuo metu privaloma saugos priemonė ir išraiškingas dizaino elementas, akivaizdžiai iliustruojantis tvirtą „Audi" bendrovės, kaip automobilių apšvietimo sistemų lyderės poziciją. Pirmą kartą masinės gamybos automobiliuose jos debiutavo 2004 metais, kai buvo įdiegtos „Audi A8" W12 modelyje.
Tai buvo pirmasis žingsnis, teikiantis „Audi" automobiliams unikalaus ir atpažįstamo dizaino priekinius žibintus. Tuomet tai buvo tik aukščiausios klasės ištaigingų automobilių prerogatyva, kai tuo tarpu šiuo metu LED dienos šviesos montuojamos visų klasių Audi automobilių priekinių žibintų blokuose. Nedideli šviesą skleidžiantys diodai – unikalus šviesos šaltinis, apšvietimo sistemų dizaineriams ir inžinieriams suteikiantis beveik visišką kūrybos laisvę. Iš LED diodų sudaryta dienos šviesos lemputė – tai dažniausiai ne kas kita, kaip balta spalva šviečiančių taškinių šviesos šaltinių juostelė, kurią galima įvairiais būdais patalpinti priekinių žibintų bloke. Čia dizaineriams niekas neriboja kūrybos laisvės ir saviraiškos.
Pavyzdžiui, „Audi A1" modelio priekiniame žibinte yra du šviesos diodai, skleidžiantys šviesą į vienalytį kontūrą formuojantį permatomą plastmasinį vamzdelį. „Audi A7 Sportback" modelio papildomų LED žibintų dienos šviesos lemputė taip pat atrodo kaip vienalytę šviesą skleidžiantis vamzdelis, tačiau ši „lemputė“ iš tiesų sudaryta net iš 18 atskirų LED diodų, iš priekio uždengtų juostelės pavidalo plastmasiniu gaubteliu. LED dienos šviesos žibintai naudoja labai mažai elektros energijos, pasižymi ilga tarnavimo trukme ir visiškai nereikalauja techninės priežiūros.
„Audi A6", „A7 Sportback", „A8" modeliuose jau kuris laikas montuojami vien tik iš LED diodų suformuoti priekiniai žibintai. Neseniai tokie žibintai pradėti montuoti ir „Audi A3" šeimynos automobiliuose. Tokie žibintai ne tik suteikia automobiliui įspūdingą ir atpažįstamą išvaizdą, bet ir papildo žibintų bloką naujomis funkcijomis. Nedidelius LED diodus galima išdėstyti eilėmis ir kiekvieną iš jų atskirai valdyti, kaskart suformuojant aplinkos ir eismo sąlygas geriausiai atitinkantį „žibintą”. Tokie žibintai formuoja būdingą, daugeliu atvejų trimačiais efektais pasižymintį šviesos srautą. Minėti efektai gali būti tiek sąlygojami paties žibinto pobūdžio, tiek ir dirbtinai sukuriami apšvietimo sistemų inžinierių ir pritaikomi dekoratyviniais arba praktiniais tikslais.
Tokias įspūdingas apšvietimo funkcijas įmanoma išgauti tik glaudžiai bendradarbiaujant inžinieriams ir dizaineriams. „Visuomet stengiamės harmoningai derinti dizainą ir technologijas”, - tvirtina „Audi" apšvietimo technikos kūrimo skyriaus vadovas Stephanas Berlitzas.
„Mes, kėbulo dizaineriai, glaudžiai bendradarbiaujame su kolegomis iš apšvietimo technikos kūrimo skyriaus ir suprantame vieni kitus „iš pusės žodžio”. Tai yra mūsų stiprybė ir gero dizaino paslaptis”, - jam antrina Audi kėbulų dizaino kūrėjas Cesaris Muntada Roura.
Dabarties technologijos
Kad ir kokį priekinį žibintą bepasirinktumėte – ksenoninį xenon plus ar LED, su tokiomis „faromis” bet kuris „Audi" modelis atrodo įspūdingai. Be to, šis vizualinis įspūdis neatsiejamas nuo visiško saugumo, nes visi techniniai ir dizaino sprendimai tarnauja vienam tikslui – kuo šviesiau ir saugiau apšviesti kelią esant blogam matomumui. Visų „Audi" modelių žibintai yra adaptyviniai, t.y., turintys daugiau ar mažiau automatinių funkcijų, leidžiančių operatyviai pritaikyti apšvietimo parametrus prie aplinkos ir eismo sąlygų. Be to, jau šiuo metu egzistuoja ir kai kurios automobilio žibintų sąveikos su kitų eisme dalyvaujančių automobilių žibintais bei eismo infrastruktūros objektais, galimybės.
Ksenoniniai „Xenon plus" priekiniai žibintai
„Xenon plus" priekiniai žibintai kaip bazinės arba papildomos komplektacijos įranga montuojami visų klasių Audi modeliuose. Ksenoninis žibintas – violetine spalva šviečianti dujų išlydžio lempa. Specialiomis priemonėmis violetinė spalva transformuojama į dienos šviesai artimą spektrą.
Ksenoniniai žibintai turi daug pranašumų prieš įprastas kaitrines ir halogenines lemputes. Jie ryškiau bei tolygiau šviečia, naudoja iki 20% mažiau elektros energijos ir yra ilgaamžiškesni.
Ksenoniniuose „Audi xenon plus" žibintuose viena lempa atlieka ir tolimųjų, ir artimųjų šviesų funkcijas. Ksenoninių žibintų lempos gaminamos nenaudojant gyvsidabrio.
LED priekiniai žibintai
„Audi" – ir LED diodinių žibintų kūrimo bei diegimo lyderė. Ši šiuolaikinė technologija masinės gamybos automobiliuose pirmą kartą buvo įdiegta „R8" modelyje 2008 metais, o šiuo metu tokio tipo žibintai montuojami į „Audi A3" šeimynos ir aukštesnės klasės automobilius.
Šviesdami maždaug 5500 K spalvinės temperatūros šviesa, LED dienos šviesos žibintai beveik tiksliai atkartoja dienos šviesą, todėl labai sumažina vairuotojo akių nuovargį.
Šviesą skleidžiantys diodai nereikalauja jokios techninės priežiūros, jų tarnavimo trukmė yra tokia pati, kaip viso automobilio, ir jie naudoja ypač mažai elektros energijos. Pavyzdžiui, artimųjų šviesų žibintai naudoja tik apie 40 W elektros energijos, o tai yra 5% mažiau, nei xenon plus ksenoniniai žibintai.
Paskutinės kartos „Audi A3" modelio žibintų bloke artimosios šviesos šaltinį sudaro dvejuose reflektoriuose išdėstyti devyni galingi LED diodai. Tolimosios šviesos žibintas sudarytas iš per aliuminio spalvos groteles šviečiančių dešimties galingų LED diodų. Kitame žibintų bloko segmente patalpinti statiniai posūkio žibintai. Tuo tarpu dienos šviesos lemputės ir mirksinčios stovėjimo šviesos yra juostelės pavidalo. Jomis aprėmintas visas žibintų bloko kontūras.
„Audi" priekiniai LED žibintai naudojami ne tik įprastuose, bet ir lenktyniniuose automobiliuose. Sporto varžybose pirmą kartą jie buvo išbandyti 2010 metais, Le Mano lenktynėms skirtame Audi R 15 TDI prototipe. 2011 metais vien tik iš LED diodų sudaryti žibintai buvo sumontuoti jau kitos kartos lenktyniniame automobilyje Audi R18 TDI. Jų bendra apšvietimo galia siekė 200 W, o jų kuriamo puikiai suformuoto vienalyčio šviesos srauto ilgis siekė beveik kilometrą. Ekvivalentinis šviesos srauto intensyvumas šiek tiek viršijo 1000 liuksų, t.y., buvo nuo 5 iki 7 kartų didesnis, nei masinės gamybos automobilių žibintuose.
Šiuo metu LED diodai montuojami ne tik priekinių, bet ir galinių žibintų blokuose kaip bazinės arba papildomos komplektacijos įranga. Kitaip nei įprastos kaitrinės lemputės, LED diodai užsižiebia ir pradeda šviesti maksimalia galia tiesiog akimirksniu – nėra jokios įprastinėms lemputėms būdingos delsos, kad įsidegtų. Ši savybė ypač naudinga stabdymo šviesos žibintams – vairuotojui staigiai stabdant, apie tai tuoj pat įspėjami kiti, iš paskos važiuojantys eismo dalyviai.
Adaptyviniai žibintai
Žibintų adaptyvumas – gebėjimas automatiškai pritaikyti švietimo parametrus esamoms aplinkos ar eismo sąlygoms. Audi asortimente yra daug įvairaus sudėtingumo lygių adaptyvinių apšvietimo sistemų. Ksenonines lemputes arba LED diodus valdo specialūs valdymo blokai, kurie jutiklių pagalba gali parinkti optimalų apšvietimą važinėjant miesto gatvėmis, apšviestomis automagistralėmis, apšviestais arba neapšviestais vieškeliais ir pan. Be to, jeigu automobilyje įdiegta universali valdymo sistema Audi drive select system, vairuotojas gali netgi paderinti žibintų švietimo parametrus pagal savo pageidavimą.
Viena iš adaptyvinio apšvietimo funkcijų – sklandus dinaminis žibintų kuriamo šviesos spindulio ilgio reguliavimas. Veikiant šiai funkcijai, speciali vaizdo kamera stebi aplinką priešais automobilį ir fiksuoja priešinga eismo kryptimi važiuojančius automobilius su įjungtais žibintais. Užfiksavus priešais atvažiuojantį automobilį, žibinto valdiklis automatiškai reguliuoja šviesos spindulio ilgį, srauto intensyvumą bei kitus parametrus taip, kad nebūtų akinamas nei vienas eismo dalyvis (t.y., nei Audi, nei priešais artėjančio automobilio vairuotojas).
Vadinamieji universalūs (bet kokiam orui pritaikyti) žibintai šviečia daug geriau už įprastus rūko žibintus. Priklausomai nuo automobilyje sumontuotos apšvietimo sistemos, papildomų universaliųjų žibintų funkciją gali atlikti net ir statiniai posūkio signalo žibintai, kuriuos įjungus pagerėja matomumas į šonus. Be to, ksenoninių žibintų blokus (su xenon plus lemputėmis) galima pakreipti žemyn (geresniam blogo kelio apšvietimui), o artimųjų šviesų LED žibintus – užtemdyti arba visiškai išjungti. Taigi, įmanomos įvairios išmaningos žibintų švietimo konfigūracijos, parenkamos taip, kad geriausiai atliktų savo funkcijas, t.y., geriausiai šviestų ir mažiausiai akintų vairuotoją ar kitus eismo dalyvius.
Audi A6, A7 Sportback ir A8 modeliuose egzistuoja specialios žibintų funkcijos, kurios suveikia specialiam važiavimo naktį pagalbininkui užfiksavus pėsčiuosius. Automobiliui „pamačius” einantį žmogų, 3 kartus intensyviai sumirksi tolimųjų šviesų žibintai. Šis veiksmas intensyvia šviesa apšviečia einantį pėsčiąjį ir erdvę aplink jį bei akivaizdžiai signalizuoja tamsoje einančiam žmogui apie besiartinantį automobilį. Be to būtent šis naktinio važiavimo pagalbininkas atlieka visas funkcijas, neleidžiančias akinti vairuotojo ir kitų eismo dalyvių.
Žibintų sąveika su navigacijos sistema
Jeigu automobilyje įdiegta MMI Navigation plus navigacinė sistema, atsiranda galimybė suformuoti unikalų, šiuo metu tik Audi automobiliuose taikomą dinaminį apšvietimo režimą.
Iš pažiūros ši sistema veikia paprastai: į žibintų valdiklius perduodama informacija apie navigacijos sistema suformuotą kelionės maršrutą ir juo vadovaudamiesi žibintų valdikliai parenka optimalų švietimo režimą. Važiuojant greitkeliu, žibintai šviečia greitkelio režimu, važiuojant per gyvenvietę trumpam įjungiamas miesto apšvietimo režimas, prie sankryžos suformuojamas geresnis matomumas į šonus ir pan.
Navigacinės sistemos duomenys gali praversti ir važinėjant mieste. Glaudi navigacinės sistemos ir apšvietimo valdiklių sąveika leidžia operatyviai reguliuoti apšvietimą priklausomai nuo gatvės žibintų kiekio, reklamomis apšviestų pastatų buvimo. Važinėjant mieste, automatiškai parenkamas geresnį šoninį matomumą užtikrinantis platesnis šviesos srautas, kurį formuoja artimųjų šviesų žibintai. Be to, privažiuojant prie sankryžų, automatiškai įjungiamas specialus sankryžos režimas, pagerinantis vairuotojui matomumą tiek pirmyn, tiek galimo posūkio kryptimi.
Kai navigacinėje sistemoje numatytas apsisukimas konkrečioje kelio ar gatvės vietoje, atliekamas pakreipiamų žibintų segmentų pakreipimas posūkio kryptimi (jeigu yra) arba posūkio apšvietimas tam tikslui numatytais statiniais žibintais.
Kitas apšvietimo ir navigacinės sistemų sąveikos privalumas – nuvažiavus į šalį, kurioje vyrauja kitos krypties eismas (pavyzdžiui, į Didžiąją Britaniją), automobilio žibintai automatiškai priderinami eismui kita kelio puse.
Dinaminiai posūkio signalai
Dinaminiai posūkio signalai - dar viena apšvietimo technikos naujovė, išbandyta legendiniame Audi R8 lenktyniniame automobilyje ir šiuo metu bandoma perkelti į masinės gamybos automobilius. Intensyviame automobilių eisme labai dažna situacija, kai matomas ne visas priešais važiuojantis automobilis ir tuomet iš paskos važiuojančiam vairuotojui būna sudėtinga nustatyti, ar važiuojantysis priešais rodo posūkį, ar mirksi įspėdamas stabdymą. Audi diegia naują technologiją, kurią sudaro ant automobilio galinės dalies tvirtinamos dvi papildomos septynių segmentų trisdešimties LED lempučių juostelės – po vieną kiekvienam posūkio žibintui.
Automobiliui signalizuojant posūkį, atitinkama juostelė kas 150 milisekundžių sumirksi posūkio kryptimi, t.y., suformuojama posūkio kryptį aiškiai signalizuojanti „bėganti eilutė”.
Ateities apšvietimo technologijos
Audi intensyviai kuria naujas apšvietimo technologijas. Jos pagrįstos 4 esminiais reikalavimais : Audi automobilio žibintų valdymo sistema turi dar tiksliau reaguoti į aplinkos ir eismo sąlygas, užtikrinti patikimą komunikaciją su kitais automobiliais ir eismo infrastruktūros objektais, užtikrinti dar didesnį eismo saugumą, visus veiksmus atlikti visiškai automatiškai. Naujoviškų dinaminių ir adaptyvinių funkcijų dėka automobilio žibintai turi būti daugiafunkciniai ir veikti visiškai automatiškai.
Audi Matrix LED priekiniai žibintai
Viena iš Audi kuriamų apšvietimo technologijų – vadinamieji matriciniai LED žibintai. Ši technologija paremta idėja, kad tolimųjų šviesų spindulį formuojantys LED diodai turėtų būti sugrupuoti į keletą atskirų segmentų.
Reikiamas LED diodų grupes papildžius specialiais objektyvais, reflektoriais ir kitomis apšvietimo bei optikos priemonėmis, būtų galima atsisakyti šiuo metu naudojamų pakreipiamų žibintų segmentų. Tokiu atveju, LED diodai posūkio kryptimi šviestų šviesos spindulį ne pakreipiant kartu su visa lempute ir reflektoriumi, o šviesa reikiama kryptimi būtų nukreipiama optikos pagalba. Be to, įvairios LED diodų grupės galėtų veikti viena nepriklausomai nuo kitos. LED diodai galėtų būti dinamiškai jungiami į reikiamo dydžio grupes, skaidomi, pašviesinami, užtemdomi, įjungiami/išjungiami ir pan.
Tai yra sudėtingas kompleksinis sprendimas, reikalaujantis didelio kiekio galingų LED diodų, o esant blogam matomumui - nepriekaištingai veikiančios ypač tikslios vaizdo kameros ir nuolatinės apšvietimo bei navigacinės sistemų sąveikos.
„Audi" bendrovės specialistai nuolat tobulina automobilio apšvietimo sistemas. Šios markės automobiliuose dabar naudojami ksenoniniai xenon plus ir LED diodų priekiniai žibintai yra originalaus, lengvai atpažįstamo dizaino, puikiai apšviečia kelią tamsiu paros metu ir turi kai kurias automatinio valdymo funkcijas.
Nepaisant to „Audi" mokslinio tyrimo centruose kuriami naujausios kartos žibintai, dar tiksliau reaguosiantys į aplinkos ir eismo sąlygas, bus visiškai automatiniai. Šiemet pristatomi LED diodų matricos žibintai – tai pirmasis žingsnis įgyvendinant šią koncepciją.
Išskirtinis dizaino ir funkcionalumo derinys
Iš baltos spalvos šviesą skleidžiančių diodų suformuotos dienos šviesos lemputės – šiuo metu privaloma saugos priemonė ir išraiškingas dizaino elementas, akivaizdžiai iliustruojantis tvirtą „Audi" bendrovės, kaip automobilių apšvietimo sistemų lyderės poziciją. Pirmą kartą masinės gamybos automobiliuose jos debiutavo 2004 metais, kai buvo įdiegtos „Audi A8" W12 modelyje.
Tai buvo pirmasis žingsnis, teikiantis „Audi" automobiliams unikalaus ir atpažįstamo dizaino priekinius žibintus. Tuomet tai buvo tik aukščiausios klasės ištaigingų automobilių prerogatyva, kai tuo tarpu šiuo metu LED dienos šviesos montuojamos visų klasių Audi automobilių priekinių žibintų blokuose. Nedideli šviesą skleidžiantys diodai – unikalus šviesos šaltinis, apšvietimo sistemų dizaineriams ir inžinieriams suteikiantis beveik visišką kūrybos laisvę. Iš LED diodų sudaryta dienos šviesos lemputė – tai dažniausiai ne kas kita, kaip balta spalva šviečiančių taškinių šviesos šaltinių juostelė, kurią galima įvairiais būdais patalpinti priekinių žibintų bloke. Čia dizaineriams niekas neriboja kūrybos laisvės ir saviraiškos.
Pavyzdžiui, „Audi A1" modelio priekiniame žibinte yra du šviesos diodai, skleidžiantys šviesą į vienalytį kontūrą formuojantį permatomą plastmasinį vamzdelį. „Audi A7 Sportback" modelio papildomų LED žibintų dienos šviesos lemputė taip pat atrodo kaip vienalytę šviesą skleidžiantis vamzdelis, tačiau ši „lemputė“ iš tiesų sudaryta net iš 18 atskirų LED diodų, iš priekio uždengtų juostelės pavidalo plastmasiniu gaubteliu. LED dienos šviesos žibintai naudoja labai mažai elektros energijos, pasižymi ilga tarnavimo trukme ir visiškai nereikalauja techninės priežiūros.
„Audi A6", „A7 Sportback", „A8" modeliuose jau kuris laikas montuojami vien tik iš LED diodų suformuoti priekiniai žibintai. Neseniai tokie žibintai pradėti montuoti ir „Audi A3" šeimynos automobiliuose. Tokie žibintai ne tik suteikia automobiliui įspūdingą ir atpažįstamą išvaizdą, bet ir papildo žibintų bloką naujomis funkcijomis. Nedidelius LED diodus galima išdėstyti eilėmis ir kiekvieną iš jų atskirai valdyti, kaskart suformuojant aplinkos ir eismo sąlygas geriausiai atitinkantį „žibintą”. Tokie žibintai formuoja būdingą, daugeliu atvejų trimačiais efektais pasižymintį šviesos srautą. Minėti efektai gali būti tiek sąlygojami paties žibinto pobūdžio, tiek ir dirbtinai sukuriami apšvietimo sistemų inžinierių ir pritaikomi dekoratyviniais arba praktiniais tikslais.
Tokias įspūdingas apšvietimo funkcijas įmanoma išgauti tik glaudžiai bendradarbiaujant inžinieriams ir dizaineriams. „Visuomet stengiamės harmoningai derinti dizainą ir technologijas”, - tvirtina „Audi" apšvietimo technikos kūrimo skyriaus vadovas Stephanas Berlitzas.
„Mes, kėbulo dizaineriai, glaudžiai bendradarbiaujame su kolegomis iš apšvietimo technikos kūrimo skyriaus ir suprantame vieni kitus „iš pusės žodžio”. Tai yra mūsų stiprybė ir gero dizaino paslaptis”, - jam antrina Audi kėbulų dizaino kūrėjas Cesaris Muntada Roura.
Dabarties technologijos
Kad ir kokį priekinį žibintą bepasirinktumėte – ksenoninį xenon plus ar LED, su tokiomis „faromis” bet kuris „Audi" modelis atrodo įspūdingai. Be to, šis vizualinis įspūdis neatsiejamas nuo visiško saugumo, nes visi techniniai ir dizaino sprendimai tarnauja vienam tikslui – kuo šviesiau ir saugiau apšviesti kelią esant blogam matomumui. Visų „Audi" modelių žibintai yra adaptyviniai, t.y., turintys daugiau ar mažiau automatinių funkcijų, leidžiančių operatyviai pritaikyti apšvietimo parametrus prie aplinkos ir eismo sąlygų. Be to, jau šiuo metu egzistuoja ir kai kurios automobilio žibintų sąveikos su kitų eisme dalyvaujančių automobilių žibintais bei eismo infrastruktūros objektais, galimybės.
Ksenoniniai „Xenon plus" priekiniai žibintai
„Xenon plus" priekiniai žibintai kaip bazinės arba papildomos komplektacijos įranga montuojami visų klasių Audi modeliuose. Ksenoninis žibintas – violetine spalva šviečianti dujų išlydžio lempa. Specialiomis priemonėmis violetinė spalva transformuojama į dienos šviesai artimą spektrą.
Ksenoniniai žibintai turi daug pranašumų prieš įprastas kaitrines ir halogenines lemputes. Jie ryškiau bei tolygiau šviečia, naudoja iki 20% mažiau elektros energijos ir yra ilgaamžiškesni.
Ksenoniniuose „Audi xenon plus" žibintuose viena lempa atlieka ir tolimųjų, ir artimųjų šviesų funkcijas. Ksenoninių žibintų lempos gaminamos nenaudojant gyvsidabrio.
LED priekiniai žibintai
„Audi" – ir LED diodinių žibintų kūrimo bei diegimo lyderė. Ši šiuolaikinė technologija masinės gamybos automobiliuose pirmą kartą buvo įdiegta „R8" modelyje 2008 metais, o šiuo metu tokio tipo žibintai montuojami į „Audi A3" šeimynos ir aukštesnės klasės automobilius.
Šviesdami maždaug 5500 K spalvinės temperatūros šviesa, LED dienos šviesos žibintai beveik tiksliai atkartoja dienos šviesą, todėl labai sumažina vairuotojo akių nuovargį.
Šviesą skleidžiantys diodai nereikalauja jokios techninės priežiūros, jų tarnavimo trukmė yra tokia pati, kaip viso automobilio, ir jie naudoja ypač mažai elektros energijos. Pavyzdžiui, artimųjų šviesų žibintai naudoja tik apie 40 W elektros energijos, o tai yra 5% mažiau, nei xenon plus ksenoniniai žibintai.
Paskutinės kartos „Audi A3" modelio žibintų bloke artimosios šviesos šaltinį sudaro dvejuose reflektoriuose išdėstyti devyni galingi LED diodai. Tolimosios šviesos žibintas sudarytas iš per aliuminio spalvos groteles šviečiančių dešimties galingų LED diodų. Kitame žibintų bloko segmente patalpinti statiniai posūkio žibintai. Tuo tarpu dienos šviesos lemputės ir mirksinčios stovėjimo šviesos yra juostelės pavidalo. Jomis aprėmintas visas žibintų bloko kontūras.
„Audi" priekiniai LED žibintai naudojami ne tik įprastuose, bet ir lenktyniniuose automobiliuose. Sporto varžybose pirmą kartą jie buvo išbandyti 2010 metais, Le Mano lenktynėms skirtame Audi R 15 TDI prototipe. 2011 metais vien tik iš LED diodų sudaryti žibintai buvo sumontuoti jau kitos kartos lenktyniniame automobilyje Audi R18 TDI. Jų bendra apšvietimo galia siekė 200 W, o jų kuriamo puikiai suformuoto vienalyčio šviesos srauto ilgis siekė beveik kilometrą. Ekvivalentinis šviesos srauto intensyvumas šiek tiek viršijo 1000 liuksų, t.y., buvo nuo 5 iki 7 kartų didesnis, nei masinės gamybos automobilių žibintuose.
Šiuo metu LED diodai montuojami ne tik priekinių, bet ir galinių žibintų blokuose kaip bazinės arba papildomos komplektacijos įranga. Kitaip nei įprastos kaitrinės lemputės, LED diodai užsižiebia ir pradeda šviesti maksimalia galia tiesiog akimirksniu – nėra jokios įprastinėms lemputėms būdingos delsos, kad įsidegtų. Ši savybė ypač naudinga stabdymo šviesos žibintams – vairuotojui staigiai stabdant, apie tai tuoj pat įspėjami kiti, iš paskos važiuojantys eismo dalyviai.
Adaptyviniai žibintai
Žibintų adaptyvumas – gebėjimas automatiškai pritaikyti švietimo parametrus esamoms aplinkos ar eismo sąlygoms. Audi asortimente yra daug įvairaus sudėtingumo lygių adaptyvinių apšvietimo sistemų. Ksenonines lemputes arba LED diodus valdo specialūs valdymo blokai, kurie jutiklių pagalba gali parinkti optimalų apšvietimą važinėjant miesto gatvėmis, apšviestomis automagistralėmis, apšviestais arba neapšviestais vieškeliais ir pan. Be to, jeigu automobilyje įdiegta universali valdymo sistema Audi drive select system, vairuotojas gali netgi paderinti žibintų švietimo parametrus pagal savo pageidavimą.
Viena iš adaptyvinio apšvietimo funkcijų – sklandus dinaminis žibintų kuriamo šviesos spindulio ilgio reguliavimas. Veikiant šiai funkcijai, speciali vaizdo kamera stebi aplinką priešais automobilį ir fiksuoja priešinga eismo kryptimi važiuojančius automobilius su įjungtais žibintais. Užfiksavus priešais atvažiuojantį automobilį, žibinto valdiklis automatiškai reguliuoja šviesos spindulio ilgį, srauto intensyvumą bei kitus parametrus taip, kad nebūtų akinamas nei vienas eismo dalyvis (t.y., nei Audi, nei priešais artėjančio automobilio vairuotojas).
Vadinamieji universalūs (bet kokiam orui pritaikyti) žibintai šviečia daug geriau už įprastus rūko žibintus. Priklausomai nuo automobilyje sumontuotos apšvietimo sistemos, papildomų universaliųjų žibintų funkciją gali atlikti net ir statiniai posūkio signalo žibintai, kuriuos įjungus pagerėja matomumas į šonus. Be to, ksenoninių žibintų blokus (su xenon plus lemputėmis) galima pakreipti žemyn (geresniam blogo kelio apšvietimui), o artimųjų šviesų LED žibintus – užtemdyti arba visiškai išjungti. Taigi, įmanomos įvairios išmaningos žibintų švietimo konfigūracijos, parenkamos taip, kad geriausiai atliktų savo funkcijas, t.y., geriausiai šviestų ir mažiausiai akintų vairuotoją ar kitus eismo dalyvius.
Audi A6, A7 Sportback ir A8 modeliuose egzistuoja specialios žibintų funkcijos, kurios suveikia specialiam važiavimo naktį pagalbininkui užfiksavus pėsčiuosius. Automobiliui „pamačius” einantį žmogų, 3 kartus intensyviai sumirksi tolimųjų šviesų žibintai. Šis veiksmas intensyvia šviesa apšviečia einantį pėsčiąjį ir erdvę aplink jį bei akivaizdžiai signalizuoja tamsoje einančiam žmogui apie besiartinantį automobilį. Be to būtent šis naktinio važiavimo pagalbininkas atlieka visas funkcijas, neleidžiančias akinti vairuotojo ir kitų eismo dalyvių.
Žibintų sąveika su navigacijos sistema
Jeigu automobilyje įdiegta MMI Navigation plus navigacinė sistema, atsiranda galimybė suformuoti unikalų, šiuo metu tik Audi automobiliuose taikomą dinaminį apšvietimo režimą.
Iš pažiūros ši sistema veikia paprastai: į žibintų valdiklius perduodama informacija apie navigacijos sistema suformuotą kelionės maršrutą ir juo vadovaudamiesi žibintų valdikliai parenka optimalų švietimo režimą. Važiuojant greitkeliu, žibintai šviečia greitkelio režimu, važiuojant per gyvenvietę trumpam įjungiamas miesto apšvietimo režimas, prie sankryžos suformuojamas geresnis matomumas į šonus ir pan.
Navigacinės sistemos duomenys gali praversti ir važinėjant mieste. Glaudi navigacinės sistemos ir apšvietimo valdiklių sąveika leidžia operatyviai reguliuoti apšvietimą priklausomai nuo gatvės žibintų kiekio, reklamomis apšviestų pastatų buvimo. Važinėjant mieste, automatiškai parenkamas geresnį šoninį matomumą užtikrinantis platesnis šviesos srautas, kurį formuoja artimųjų šviesų žibintai. Be to, privažiuojant prie sankryžų, automatiškai įjungiamas specialus sankryžos režimas, pagerinantis vairuotojui matomumą tiek pirmyn, tiek galimo posūkio kryptimi.
Kai navigacinėje sistemoje numatytas apsisukimas konkrečioje kelio ar gatvės vietoje, atliekamas pakreipiamų žibintų segmentų pakreipimas posūkio kryptimi (jeigu yra) arba posūkio apšvietimas tam tikslui numatytais statiniais žibintais.
Kitas apšvietimo ir navigacinės sistemų sąveikos privalumas – nuvažiavus į šalį, kurioje vyrauja kitos krypties eismas (pavyzdžiui, į Didžiąją Britaniją), automobilio žibintai automatiškai priderinami eismui kita kelio puse.
Dinaminiai posūkio signalai
Dinaminiai posūkio signalai - dar viena apšvietimo technikos naujovė, išbandyta legendiniame Audi R8 lenktyniniame automobilyje ir šiuo metu bandoma perkelti į masinės gamybos automobilius. Intensyviame automobilių eisme labai dažna situacija, kai matomas ne visas priešais važiuojantis automobilis ir tuomet iš paskos važiuojančiam vairuotojui būna sudėtinga nustatyti, ar važiuojantysis priešais rodo posūkį, ar mirksi įspėdamas stabdymą. Audi diegia naują technologiją, kurią sudaro ant automobilio galinės dalies tvirtinamos dvi papildomos septynių segmentų trisdešimties LED lempučių juostelės – po vieną kiekvienam posūkio žibintui.
Automobiliui signalizuojant posūkį, atitinkama juostelė kas 150 milisekundžių sumirksi posūkio kryptimi, t.y., suformuojama posūkio kryptį aiškiai signalizuojanti „bėganti eilutė”.
Ateities apšvietimo technologijos
Audi intensyviai kuria naujas apšvietimo technologijas. Jos pagrįstos 4 esminiais reikalavimais : Audi automobilio žibintų valdymo sistema turi dar tiksliau reaguoti į aplinkos ir eismo sąlygas, užtikrinti patikimą komunikaciją su kitais automobiliais ir eismo infrastruktūros objektais, užtikrinti dar didesnį eismo saugumą, visus veiksmus atlikti visiškai automatiškai. Naujoviškų dinaminių ir adaptyvinių funkcijų dėka automobilio žibintai turi būti daugiafunkciniai ir veikti visiškai automatiškai.
Audi Matrix LED priekiniai žibintai
Viena iš Audi kuriamų apšvietimo technologijų – vadinamieji matriciniai LED žibintai. Ši technologija paremta idėja, kad tolimųjų šviesų spindulį formuojantys LED diodai turėtų būti sugrupuoti į keletą atskirų segmentų.
Reikiamas LED diodų grupes papildžius specialiais objektyvais, reflektoriais ir kitomis apšvietimo bei optikos priemonėmis, būtų galima atsisakyti šiuo metu naudojamų pakreipiamų žibintų segmentų. Tokiu atveju, LED diodai posūkio kryptimi šviestų šviesos spindulį ne pakreipiant kartu su visa lempute ir reflektoriumi, o šviesa reikiama kryptimi būtų nukreipiama optikos pagalba. Be to, įvairios LED diodų grupės galėtų veikti viena nepriklausomai nuo kitos. LED diodai galėtų būti dinamiškai jungiami į reikiamo dydžio grupes, skaidomi, pašviesinami, užtemdomi, įjungiami/išjungiami ir pan.
Tai yra sudėtingas kompleksinis sprendimas, reikalaujantis didelio kiekio galingų LED diodų, o esant blogam matomumui - nepriekaištingai veikiančios ypač tikslios vaizdo kameros ir nuolatinės apšvietimo bei navigacinės sistemų sąveikos.