Naujausioje „Balsas.lt savaitėje“ verslo žurnalistės tyrimas apie tai, jog stambiąsias pasaulio transporto priemonių kompanijas užklupusios finansinės nesėkmės mažina šalių BVP, nebepapildo šalių biudžetų ir didina bedarbių gretas.
Iki šiol daugiausia darbo vietų kūrę ir didžiausiu valstybių ramsčiu buvę automobilių gamintojai priversti mažinti darbo apimtį ir pasinaudoti valdžios lengvatomis verslui gaivinti.
6,5 milijardo paskola
Praėjusią savaitę Prancūzijos prezidentas Nicolas Sarkozy pranešė, kad vyriausybė nusprendė didiesiems šalies automobilių gamintojams paskolinti 6,5 mlrd. eurų. Paskolą gaus trys stambiausi gamintojai – „Peugeot-Citroen“ ir „Renault“ po 3 mlrd. eurų, o „Renault Trucks“, kurią valdo švedų kompanija „Volvo“, bus suteikta 500 mln. eurų paskola.
„Tai nėra dovana ar subsidija. Tai yra paskola, pasiūlyta su 6 proc. palūkanų norma“, – tvirtino N. Sarkozy.
Tuo tarpu Europos Komisijos atstovai tikino, kad į šį Prancūzijos valdžios mestą gelbėjimosi ratą automobilių gamintojams pažiūrės atsakingai. Žadama įsitikinti, ar tokie veiksmai nepažeidžia bendrosios rinkos taisyklių. Anot N. Sarkozy, penkeriems metams „Renault“ ir „Peugeot-Citroen“ skirtos paskolos leis „pasiruošti ramiai ateičiai“.
Jis pridūrė, kad vyriausybė padidins finansinę paramą automobilių pramonės tiekėjams 600 mln. eurų. Taip pat jis žadėjo, kad „Renault“ ir „Peugeot-Citroen“ dar gaus didesnę 2 mlrd. eurų paramą.
Automobilių pramonė Prancūzijoje yra viena didžiausių darbdavių šalyje.
Už naują mašiną – priemoka
Italijos vyriausybė griebėsi kitokių priemonių stojančiai automobilių pramonei gaivinti. Ji patvirtino ekonomikos skatinimo planą, kuriuo vartotojai raginami pirkti ilgalaikio vartojimo prekes. Tai yra nauji lengvieji automobiliai, sunkvežimiai, taip pat buities prietaisai ir baldai. Senus automobilius į naujus keičiantys gyventojai gaus po 1,5 tūkst. eurų priemoką, jei tik buvusi mašina bus ne senesnė nei 10 metų.
Perkant hibridinį arba gamtinėmis dujomis varomą automobilį, būtų mokama dvigubai didesnė priemoka. Žadama mokėti ir 500 eurų perkantiems naują motociklą. Lengvata vartotojai galės pasinaudoti iki šių metų pabaigos. Taip pat ketinama skatinti ir kompanijas, gaminančias mažiau aplinką teršiančius variklius.
Tikimasi, kad daugiau nei 2 mlrd. eurų Italijos ekonomikos skatinimo planas, nukreiptas į beveik 15 mln. transporto priemonių pakeitimą, padės atsigauti ne tik merdinčiai transporto pramonei, bet ir surinkti mokesčių nuo 1 iki 3 mlrd. eurų.
2008 metais Italijos automobilių pramonėje pardavimas sumažėjo net 32 proc.. Tai lėmė tūkstančių darbuotojų išėjimą priverstinių atostogų, algų sumažinimą. Ši pramonės šaka sudaro beveik 11,4 proc. šalies bendrojo vidaus produkto (BVP), o jos darbo jėga – beveik 1 mln. žmonių.
Atleido armiją darbuotojų
Sunkumai neaplenkė ir Japonijos automobilių gamintojų. Trečia pagal dydį kompanija „Nissan“ pranešė, kad yra priversta atleisti beveik 20 tūkst. darbuotojų. Sumažėjusi darbo apimtis turės įtakos ir automobilių gamybai. Skaičiuojama, kad jų bus pagaminta 215–235 tūkst. mažiau. Tokie rodikliai „Nissan“ nustums į paskutiniąsias vietas tarp šalies automobilių gamintojų.
Kompanija taip pat naikina premijas direktorių valdybai bei 10 proc. jiems mažina atlyginimus.
Praėjusių metų trečiąjį ketvirtį „Nissan“ patyrė 860 mln. JAV dolerių grynąjį nuostolį. 2007 metais tuo pačiu laikotarpiu kompanija gavo 1,5 mlrd. JAV dolerių pelną.
„Nissan“ grynasis pelnas sumažėjo 34,4 proc. Todėl, peržiūrėjusi prognozes 2008 metams, kompanija žada skelbti 2,9 mlrd. JAV dolerių nuostolį.
„Kiekviename veiklos scenarijuje pastebime blogėjančią padėtį, kurią lemia situacija pasaulio ekonomikoje, mažėjantis automobilių pardavimas išsimokėtinai“, – CNN tvirtino „Nissan“ prezidentas Carlosas Ghosnas.