Stipriai brangstant degalams Lietuvos vežėjai teigia bilietų kainų artimiausiu metu nedidinsiantys, tačiau Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ atstovas spaudai Gytis Vincevičius pastebi, jog tokia padėtis ilgai tęstis negali. Anot jo, bilietų brangimas yra neišvengiamas, nes keleivių vežėjai jau dabar yra patyrę nuostolių, daug įsiskolinę degalų tiekėjams. Neatmetama tikimybė, kada dalies įmonių laukia bankrotas.
Pasak G. Vincevičiaus, dabar bilietų kainų klausimą sprendžia savivaldybės. Anot jo, pats vežėjas negali savarankiškai nuspręsti, kelti ar nekelti bilietų kainos – jis turi gauti savo akcininkų sprendimą. Kaip pažymėjo pašnekovai, peržiūrėti kainas įpareigoja ir Lietuvos įstatymai – Kelių transporto kodeksas.
„Keleivinių bilietų kainos nėra vieno paties vežėjo sprendimas, jis negali vienašališkai nuspręsti pabranginti bilietų, tai gali padaryti tik rajono ar miesto savivaldybė, nes vežėjai yra savivaldybių jurisdikcijoje.
Tačiau matome, kaip brangsta pagrindinis kuras – dyzelinas, ir kainos kyla tik aukštyn. Juo labiau, nuo 2011-ųjų įsigalios naujo dydžio akcizai, kurie dyzelinius degalus pabrangins dar mažiausiai 12 centų.
Keleivių vežėjai prašo jau dabar atsižvelgti į tai, ir mes ne kartą kreipėmės į Vyriausybę, prašydami, jog ji į tai atkreiptų dėmesį, bet į mūsų siūlymus mažinti PVM iki 9 proc. kol kas niekas neatsižvelgė“, – kalbėjo pašnekovas.
Kaip pastebėjo G. Vincevičius, dar viena priežastis, dėl kurios keleivinių bilietų kainų didinimas yra neišvengiama, – augančios vežėjų skolos.
„Bilietų brangimas yra neišvengiamas. Pažiūrėkime, kiek nuostolių patyrė, kiek įsiskolinimų turi didžiosios keleivių gabenimo bendrovės – tiek „Kauno autobusai“, tiek „Vilniaus autobusai“. Sumos siekia dešimtis milijonų. Tai klausimas, ar betoleruos degalų tiekėjai ir kiti tas skolas?“ – kalbėjo jis.
Anot „Linavos“ atstovo, kai kurių vežėjų gali laukti bankrotas.
„Baiminamės, kad gali nutrūkti kai kurių autobusų parkų darbas. Kai kurios bendrovės, stokodamos apyvartinių lėšų ir, sakykime, negaunančios degalų ar kitų būtiniausių dalykų keleivių gabenimams vykdyti, paprasčiausiai sustabdys savo veiklą“, – svarstė G. Vincevičius.
Gali mažėti arba būti iš viso panaikinta dalis maršrutų
Asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vedėjas Jevgenijus Stolovickis pastebi, jog savivaldybės nedidinti keleivinio transporto bilietų kainų nuspręsti gali tik tuomet, jeigu sutiks kompensuoti nuostolius vežėjams.
„Jeigu savivaldybės neturi lėšų padengti nuostoliams, bilietus turės branginti. Kiek – dabar man dar labai sunku pasakyti“, – dėstė pašnekovas.
Kaip pastebėjo J. Stolovickis, be jokios abejonės, ateityje konkurencija tarp vežėjų augs, todėl gali nutikti taip, kad kai kurie jų bilietų kainų nekels vien dėl to, kad išsilaikytų rinkoje. Tačiau dėl to gali mažėti ar iš viso būti panaikinti kai kurie maršrutai.
„Konkurencija didelė, ypač – tolimojo susisiekimo rinkoje. Čia turi reikšmės ir geležinkeliai, ir nelegalūs vežėjai, kurie gali vežti pigiau. Gali būti, kad vežėjai apsispręs nekelti kainų.
Tolimajame susisiekime skirtumo niekas nekompensuos, vietiniame susisiekime skirtumą turės kompensuoti savivaldybės. Gali būti, kad dalis maršrutų taps nerentabiliais ir turės būti uždaryti“, – sakė pašnekovas.
Savivaldybės apie bilietų kainų didinimą nekalba
Kaip lrt.lt teigė kalbintų savivaldybių atstovai, nors lemiamas žodis dėl keleivinio transporto bilietų kainų didėjimo ar mažėjimo priklauso joms, iniciatyva turi ateiti iš pačių vežėjų. Kol kas, anot pašnekovų, vežėjai su prašymais dėl keleivinių bilietų kainų peržiūrėjimo dar nesikreipė.
„Sprendimą dėl bilietų kainos priima savivaldybės taryba. Kad savivaldybės taryba sprendimą svarstytų, jį turi paruošti savivaldybės administracija. Aišku, ji tuos sprendimus ruošia remdamasi mūsų pateiktos ir išanalizuotos informacijos pagrindu.
Galiu patvirtinti, kad šiuo metu jokios panašios informacijos, kad reikėtų nuo sausio ar vasario 1 dienos peržiūrėti kainas, mes neruošiame, atitinkamai ir Klaipėdos savivaldybė tokių veiksmų neatlieka“, – teigė bendrovės „Klaipėdos keleivinis transportas“ direktorius Gintaras Neniškis.
Anot jo, esamos transporto bilietų kainos bus peržiūrimos kitų metų balandį.
Bendrovės „Klaipėdos keleivinis transportas“ direktoriaus žodžius patvirtino ir Klaipėdos miesto savivaldybės Viešosios tvarkos ir transporto skyriaus Transporto poskyrio vedėjas Rimantas Mockus.
„Pusmetį kainos, manome, nekils“, – sakė Klaipėdos savivaldybės darbuotojas.
Panevėžio autobusų parko direktoriaus pavaduotojas Alvydas Dirsė patikino taip pat nemąstantis apie keleivinių bilietų kainos didinimą. Jo nuomone, naftos ir degalų kainų padidėjimas yra laikinas, susijęs su atėjusiais dideliais šalčiais.
„Tokių kainų svyravimų per metus būna ne vienas, o mes bilietų kainų didinti tokiais šuoliais negalime. Mes amortizuojame tas kainas savo savikainos sąskaita, tokia mūsų kainų filosofija – stengtis kuo ilgiau išlaikyti pastovias kainas. Artimiausią pusmetį kainos nekils“, – teigė A. Dirsė.
Šiaulių miesto savivaldybės Ekonomikos skyriaus vedėjas Stanislovas Gurejevas pastebėjo, jog bilietų kainų kilimas įtakotų įmonės rezultatus, todėl dabar apie tai nevyksta jokios diskusijos.
„Kol kas kainų nežadame kelti todėl, kad įmonė pelningai dirba“, – sakė Šiaulių miesto savivaldybės Ekonomikos skyriaus vedėjas.
Kaip lrt.lt informavo Kauno miesto savivaldybės mero patarėjas viešiesiems ryšiams Dainoras Lukas, Transporto skyriaus specialistai šiuo metu nesvarsto galimybės didinti viešojo transporto tarifų Kauno mieste.
„Preliminariai dyzelino kaina, lyginant su praėjusiais metais, padidėjo apie 15 proc. Dar 4 proc. po Naujųjų metų pridės padidėjęs akcizas, taigi kuro indeksas 2011 bus apie 1,19 lyginant su šiais metais.
Kadangi dyzelino kainos įtaka autobusų kilometro įkainiui yra 22 proc., galima planuoti, kad autobusų kilometro įkainis dėl dyzelino kainos įtakos padidės 4 proc. Kadangi autobusų rida Kauno viešajame transporte sudaro apie 55 proc. bendrai viešojo transporto savikainai, dabartinis kuro pabrangimas turės apie 2 proc. įtaką.
Labai svarbu kokią įtaką kilometro įkainiui turės kiti faktoriai – darbo užmokesčio indeksas, infliacija bei elektros kainų indeksas. Transporto bendrovėms mokamas kilometro įkainis bus svarstomas kitų metų pirmojo ketvirčio pabaigoje, kai statistikos departamentas pateiks šių metų ketvirtojo ketvirčio koeficientus“, – faktorius, į kuriuos teks atsižvelgti ateityje svarstant bilietų kainas, vardino Kauno miesto savivaldybės darbuotojai.
Vilniaus miesto savivaldybės Rinkodaros ir viešųjų ryšių skyriaus vyriausia specialistė Erika Giedraitytė informavo, kad kol kas klausimas – didinti troleibusų ir autobusų bilietų kainas – tarybai nėra pateiktas.
„Ir bent jau artimiausiu metu tikrai neketinama didinti bilietų kainų Vilniuje“, – teigė pašnekovė.
Tarpmiestinių bilietų kainos gali ir mažėti
Tarpmiestinio susisiekimo paslaugas teikiančios bendrovės „Busturas“ generalinis direktorius Vilius Laužikas patikino, kad jeigu situacija išliks tokia pati, kaip yra dabar, bilietų kainos artimiausiu metu nebus didinamos – jas numatoma peržiūrėti naujų metų pirmą arba antrą mėnesį.
„Šiemet neketiname didinti kainų, kitais metais stebėsime, kokia bus degalų kaina. Jeigu ji išliks tokia, kokia yra – bilietų kainų nedidinsime. Be to, ir taip keleivių skaičius yra kritęs, konkurencija su geležinkeliais yra žiauri, todėl manau, kad kainų kėlimas būtų savižudybė“, – teigė pašnekovas.
Bendrovės „Toks“ generalinis direktorius Arūnas Indrašius antrino V. Laužikui. Anot bendrovės vadovo, jeigu kuro kainos kils vienu ar keliais centais, tai bilietų kainų nepaveiks, tačiau jeigu per pusę metų kuro kaina išaugs visu litu – bilietų kainas bendrovė būsianti priversta peržiūrėti.
„Kautros“ rinkodaros direktorius Gintautas Pakusas taip pat teigė, kad remiantis dabartiniais rodikliais, artimiausius pusę metų didinti bilietų kainų neplanuojama.
Kaip pažymėjo pašnekovas, jeigu „dar geležinkeliai rankas laužys ir taikys dempingines kainas – galbūt bilietų kainos netgi bus mažinamos“.
Absoliuta Andželika Lukaitė