2024 m. varis sudarė net 70 proc. viso Zambijos eksporto – daugiau nei 820 tūkst. tonų. Tačiau tik apie penktadalis išgaunamo vario buvo perdirbta šalies viduje, likusi dalis iškeliavo į užsienį neapdorota, o tai reiškia prarastas galimybes uždirbti iš didesnės pridėtinės vertės. Šis disbalansas tapo impulsu naujai Zambijos pramonės strategijai.
Daugiau naujienų iš automobilių pasaulio galite perskaityti „Automobilių naujienos“ rubrikoje.
Kaip teigia šalies finansų ministras Situmbeko Musokotwane, Zambija pradėjo derybas su keliomis automobilių gamintojomis dėl elektromobilių komponentų gamybos perkėlimo į šalį. Tikslas – ne tik padidinti pajamas iš vario, bet ir sukurti daugiau aukštos kvalifikacijos darbo vietų.
Vizito į Vokietiją metu ministras šia tema kalbėjosi su Europos pramonės atstovais. Nors konkrečių gamintojų jis neatskleidė, teigiama, kad komponentai galėtų būti gaminami Zambijoje ir tiekiami į automobilių gamyklas kaimyninėje Pietų Afrikos Respublikoje, kur veikia tokie prekių ženklai kaip BMW, „Volkswagen“, „Ford“, „Mercedes-Benz“, „Toyota“, „Isuzu“ ir „Stellantis“.
Prie šių ambicijų jungiasi ir Kinijos bendrovės, turinčios stiprias pozicijas Afrikos kasybos sektoriuje. Viena jų – „Juncheng Design“ – planuoja Zambijoje statyti elektrinių motorolerių ir motociklų gamyklą.
Zambija kartu su Kongo Demokratine Respublika taip pat planuoja įkurti pramoninius parkus, skirtus elektromobilių baterijų ir komponentų gamybai.
Šią iniciatyvą jau parėmė Afrikos eksporto-importo bankas (Afreximbank), skyręs 250 mln. JAV dolerių. Tai reikšmingas žingsnis siekiant, kad Afrika ne tik tiektų žaliavas, bet ir pati aktyviai kurtų elektromobilumo ateitį.
Vis dėlto planus temdo ir iššūkiai. 2025 m. Zambijoje įvyko rimtas ekologinis incidentas, kai Kinijos valdomoje kasykloje pratrūko atliekų rezervuaras, o į vieną svarbiausių šalies upių – Kafue – pateko 50 mln. litrų nuodingų medžiagų. Ši nelaimė išprovokavo viešą diskusiją apie aplinkosaugos standartus, investuotojų atsakomybę ir būtinybę griežtinti pramonės priežiūrą.