• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Negalėtume vadinti ukrainietės Martos Vasyuta eiline 20-mete. Prasidėjus Rusijos agresijai Ukrainoje, mergina pasinaudojo socialiniais tinklais skelbti tikrąsias naujienas apie savo gimtąją šalį.

Negalėtume vadinti ukrainietės Martos Vasyuta eiline 20-mete. Prasidėjus Rusijos agresijai Ukrainoje, mergina pasinaudojo socialiniais tinklais skelbti tikrąsias naujienas apie savo gimtąją šalį.

REKLAMA

Kaip daugelis jos amžiaus žmonių, Marta Vasyuta irgi naudojasi socialiniu tinklu „TikTok“. Iki praėjusios savaitės ji turėjo kelis šimtus sekėjų vaizdo įrašų bendrinimo programoje. Ji dažnai platindavo trumpučius vaizdo įrašus, rašo „BBC“.

Kai Rusija įsiveržė į Ukrainą, ji atsitiktinai buvo Jungtinėje Karalystėje pas draugus, su kuriais susipažino universitete. Ji su siaubu stebėjo pranešimus apie Rusijos bombas, nukritusias ant Kyjivo. Tai, ką ji padarė vėliau, pavertė Martą „TikTok“ influencere beveik per naktį. Nuo vasario 23 d. jos paskelbti vaizdo įrašai apie konfliktą Ukrainoje surinko dešimtis milijonų peržiūrų. Daugeliui „TikTok“ žmonių, ypač jaunesnio amžiaus, ji tapo pagrindine naujienų kuratore Ukrainoje.

„Tiesiog noriu, kad žmonės suprastų, jog karas Ukrainoje yra ne tik ukrainiečių, bet ir visų problema“, – sako ji.

REKLAMA
REKLAMA

Marta laisvai kalba ukrainiečių, rusų ir anglų kalbomis. Vos išgirdusi apie invaziją, ji ėmė naršyti po Ukrainos kanalus „Telegram“ programėlėje. Telegram yra labai populiari Ukrainoje. Ukrainiečiai į šiuos kanalus kėlė vaizdo įrašus. Marta juos peržiūrinėjo ir pradėjo juos saugoti telefone.

REKLAMA

„Mano telefonas visiškai užpildytas vaizdo įrašais, visomis naujienomis, kurias radau“, – sako ji.

Tada ji bandė patikrinti vaizdo įrašus ir žiūrėjo į susijusius komentarus. „Mačiau, kad žmonės sakė, kad tai tiesa, kad tai dabar vyksta“. Ji pradėjo skelbti vaizdo įrašus „TikTok“ platformoje prieš pat miegą. „Ryte pabudau ir patikrinau savo „TikTok“, ir vaizdo įrašai jau turėjo devynis milijonus peržiūrų“, – sako ji.

REKLAMA
REKLAMA

Samas Gregory yra „Witness“ programos direktorius ir žiūri, kaip socialiniai tinklai naudojami humanitarinių krizių metu. Jis sako, kad „TikTok“ algoritmas yra pagrįstas tema.

„Turinys jums pateikiamas atsižvelgiant į jūsų pomėgius, o ne į jūsų kanalą, – sako jis. – Taigi, jei pradėsite domėtis Ukraina, jums bus parodyta daugiau turinio, kuris yra arba iš Ukrainos, arba apie Ukrainą“.

Tai padėjo žmonėms, tokiems kaip Marta, beveik per naktį tapti „TikTok“ influenceriais. Jos vaizdo įrašai sulaukė daugiau nei 17 milijonų peržiūrų, o dabar ji turi 200 tūkst. sekėjų. Tačiau ekspertai perspėja, kad nors „TikTok“ gali būti gera vieta ieškoti  tikros informacijos, platformoje taip pat gausu dezinformacijos.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Marta pripažįsta, kad bandyti patikrinti turinį gali būti sunku. Net jei vaizdo įrašas yra iš Ukrainos, o žmonės kalba ukrainietiškai, vaizdo įrašai vis tiek gali būti iš ilgo konflikto šalies rytuose, prasidėjusio 2014 m. Ir ji pripažįsta, kad nėra vaizdo įrašų tikrinimo ekspertė.

Kai kuriuos vaizdo įrašus, kuriais ji pasidalino, naujienų agentūros, įskaitant BBC, patvirtino kaip tikrus. Tačiau net ir tokiu atveju ji mano, kad kai kurie žmonės mieliau gautų naujienas iš tokių socialinių tinklų šaltinių, kaip ji, nei iš tradicinių žiniasklaidos leidinių.

„Kai kurie žmonės nepasitiki net profesionaliais žurnalistais, net patikrintais šaltiniais“, – sako ji.

Marta turi šeimą Ukrainoje ir nerimauja dėl jų saugumo. Tačiau platindama šiuos vaizdo įrašus ji tiki, kad padeda pasauliui, o ypač jaunesnei auditorijai, pamatyti, kas iš tikrųjų vyksta vietoje.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų