Žmonės yra pavargę nuo įtempto kasdienio darbo ir nuolatinio vartojimo. Jie nori gyventi paprasčiau.
Taip teigia JAV gyvenimo būdo tendencijų tyrinėtoja Faith Popcorn. Ją kalbina Vokietijos dienraščio „Die Zeit“ korespondentas Tomas Fischermanas.
Zeit: Prieš mums pradedant pokalbį, trumpai paaiškinkite, kuo remiasi mados tendencijų tyrinėtojai darydami prognozes?
Faith Popcorn: Mes jaučiame, kas vyksta kultūroje. Visur aplinkui mus – kultūros ženklai. Stebime kiek įmanoma daugiau gyvenimo sričių, kiekvieną etninę grupę, pasiturinčius ir neturtingus žmones. Čia, Niujorke, yra 70 žmonių, kurie nuolat apie tai mąsto. Be to, turime duomenų bazę, kuri buvo sukurta prieš dešimtmečius ir dabar nuolat atnaujinama.
Taigi turite surinkę informacija apie populiariausias tendencijas. Pavyzdžiui, apie žmones, kurie mėgaujasi hedonistiniu gyvenimo būdu. Arba tuos, kurie nori paprastesnio gyvenimo. Itin didelis skirtumas.
Nėra taip, kad šie žmonės priimtų sprendimą visam gyvenimui. Daugelis mėtosi nuo vienos tendencijos prie kitos, priklausomai nuo nuotaikos. Žvilgtelėkime į du reiškinius: lieknėjimo maniją ir nutukimą. Žmonės eina į jogos užsiėmimus, o grįžę namo suvalgo didžiulį plaktos grietinėlės desertą. Nesame labai paprasti.
Kas tie modernūs asketai? Gal jie tiesiog nebeturi pinigų?
Kai kuriais atvejais taip. Bet dažniau tai lemia asmeninis apsiprendimas. Mes norime nusimesti balastą ir gyventi paprasčiau. Nebenorime puikuotis ar atrodyti pasiturintys. Vis dėlto toks pasirinkimas daro teigiamą įtaką tiek mūsų aplinkai, šeimai, tiek mūsų dvasiai.
Tai yra ir ekonomiška.
Ne, tai gali ir brangiai atsieiti. Jūs gaunate gerą algą, ir staiga pasakote: aš pasitraukiu? Tokiu būdu prarandate tuos pinigus. Tačiau daugybė žmonių sako: mums tiek daug nereikia.
Ar jie randa tai, ko ieško?
Toks pasirinkimas dar nereiškia, jog rasi savo laimę.
Bet žmonės taip elgiasi, nes nori būti laimingais.
Taip, jie bando. Daug žmonių išsikelia į kaimą ieškodami paprastesnio gyvenimo. Ir sako, kad dabar jie daug laimingesni. Jie atidaro savo nuosavas įmones, nes dirbdami didelėje įmonėje nesijautė laimingi. Ypač dažnai taip sako moterys.
Paprastesnio gyvenimo siekis yra mados apraiška ar tiesiog reakcija į karjeros kultą?
Iš dalies taip yra todėl, kad žmonės nėra patenkinti tuo, kaip veikia koncernai. Jie nenori su tuo turėti ką nors bendro. Neseniai atlikome apklausą, kurios metu klausėme žmonių nuo 18 iki 30 metų, ar jie norėtų dirbti toje pačioje įmonėje kaip jų motina ar tėvas. Rezultatai: praktiškai nei vienas to nenorėjo.
Bet kiti jauni žmonės siekia gyventi ypač hedonistiškai. Jie turi priešingą tikslą: greitai uždirbti daug pinigų, kad vėliau galėtų jais mėgautis.
Kad būtum hedonistu, nebūtina turėti daug pinigų. Nueikite į McDonaldą ir suvalgykite šešis Big Mac‘us. Tai nėra labai brangu.
Ryškėja ir kita tendencija: žmonės norės prisidėti prie tam tikrų akcijų, pavyzdžiui aplinkosaugos. Ar tai taip pat turi kažką bendro su autentišku gyvenimo būdu?
Akcijos yra naujas narcisizmas. Tai pakeis dabartinę domėjimosi savimi maniją. Nauja mūsų aistra bus save tapatinti su kilniais tikslais. Nemanau, kad tai yra nenuoširdu. Vertybės taps svarbia mūsų identiteto dalimi.
Tačiau riba tarp nuoširdaus vertybių pajautimo ir jų demonstravimo savo asmeninio įvaizdžio labui yra gana nežymi?
Visi šie dalykai turi daug bendro su dialogu. Tarkime, esate vegetaras. Turite gerų tikslų: saugoti gyvūnus. Žinoma, tai parodote kiekvieną kartą, kai einate kur nors valgyti! Aš manau, kad tokie pasirodymai ateityje bus dar dažnesni, nes žmonės tuo didžiuojasi.
Tarp Jūsų pristatomų tendencijų aptikome ir tokią sąvoką kaip „Prekės ženklų mafija“.
Kalbama apie labai stiprius prekės ženklus. Jie turi daug galios ne tik parduodant produktą. Darbo vietos taip pat žymimos prekiniu ženklu. Tai yra, jūsų asmenybė ir vertybės.
Turite omenyje tokias firmas kaip „Google“, kurios ne tik atstovauja savo produktą, bet ir kuria tam tikrą savo darbuotojų įvaizdį.
Taip, tokių pavyzdžių turime daug. Tokiai mafijai priklauso ir tie ženklai, kurie piktnaudžiauja savo galia ir siekia ženklinti vis naujas kategorijas. Bet žmonės nori gyventi paprastesniame pasaulyje, kur nebūtų prekinių ženklų. Jie nori būti asmenybėmis.
Tačiau prekiniai ženklai padeda pasirinkti kokybišką prekę, orientuotis mados ir gyvenimo būdo pasaulyje.
Paprastesnį gyvenimą pasirinkę žmonės turi daugiau laiko. Jiems reikia mažiau. Daržoves jie gali užsiauginti patys arba nusipirkti pas artimiausią ūkininką.
Masinio judėjimo prieš prekinius ženklus, prieš vartojimą ir koncernus kol kas nėra. Ar manote, kad tai įmanoma?
Tiesą pasakius, vieną dieną mums bus nebe taip paprasta būti madingiems. Būsime priversti rinktis kitokį gyvenimo būdą, nes mūsų aplinkai tai per didelė našta.
Vis dėlto, kas pasakys: mums jau užtenka vartotojiškos visuomenės ir darbo koncernuose?
Labiau išsilavinę žmonės. Nebūtinai labiau pasiturintys. Vidurinysis visuomenės sluoksnis. Jie apsispręs sąmoningai ir pasakys: aš nenoriu, kad visas mano gyvenimas apsiribotų vien darbu ir daiktų kaupimu. Noriu gyventi įdomesnį, autentišką gyvenimą.
Ar šie žmonės liks ištikimi savo pasirinkimui? Galbūt po poros metų Jūs aprašinėsite kitas populiarias tendencijas?
Tai geras klausimas. Tačiau žmonės bent jau pabandys gyventi paprasčiau.