Rugsėjo 29 – spalio 8 d. svarbiausiose sostinės teatrinėse erdvėse vėl šurmuliuos tarptautinio Vilniaus teatro festivalio „Sirenos“ renginiai.
Šiemet jau septintąjį kartą vyksiančio festivalio užsienio programa Lietuvos teatro žiūrovus supažindins su trimis pagrindiniais šiuolaikinio scenos meno maršrutus. Pasak „Sirenų“ festivalio meno vadovės Audros Žukaitytės, visos trys šiųmetinėse „Sirenose“ pristatomos trupės žengia tam tikrais teatro paribiais, derindamos tradicinį draminį vyksmą su postdraminio teatro strategijomis, performansu, vizualiaisiais menais ir šiuolaikinio muzikinio teatro kalba.
„Norime pasidžiaugti, kad pagaliau į „Sirenas“ pavyko pasikviesti jungtinę britų ir vokiečių menininkų kompaniją „Gob Squad“. Tai pasaulinio lygio performanso ir video meno kūrėjų komanda, nuolatinė prestižinių teatro ir scenos meno festivalių dalyvė. „Sirenose“ menininkai pristatys garsųjį savo pasirodymą „Super Night Shot“, kuris kiekvieną kartą kuriamas tarsi iš naujo ir kas kartą visiškai priklauso nuo konkretaus miesto gatvėse sutiktų žmonių“ – teigė festivalio A. Žukaitytė.
Menininkai prieš pat savo pasirodymus spalio 7-8 d. vaidins keturis Vilniaus gatvėmis klaidžiojančius personažus, filmuos juos vaizdo kameromis, o Menų spaustuvėje susirinkę žiūrovai keturiuose ekranuose išvys gyvai montuojamą įtempto siužeto veiksmo filmą.
Spalio 5 d. „Sirenose“ pasirodysiančios jaunos italų kompanijos „Muta Imago“ kūriniai balansuoja tarp teatro ir vizualiųjų menų. Italų spektaklyje „Displace #1. Raudonasis įtūžis", kuris yra pakviestas dalyvauti prestižiniame „Romaeuropa“ festivalyje Romoje, analizuojamos imigrantų, karo belaisvių, disidentų patirtys, nagrinėjama savidestrukcinės Vakarų civilizacijos prigimties tema. O savita kūrėjų meninė kalba turėtų sudominti ne tik teatro, bet ir kitų meno šakų gerbėjus.
Apie Lietuvos visuomenei pažįstamus socialinius paradoksus kalbės sparčiai garsėjanti vengrų kompanija HOPPart, spalio 3 d. pristatysianti spektaklį „Koriolanas“, sukurtą pagal W. Shakespeare'o, B. Brechto ir H. von Kleisto dramas. HOPPart – jauna, meninių eksperimentų nevengianti teatro kūrėjų trupė, tapusi savotišku pastarųjų Vengrijos teatro sezonų atradimu, pelniusi ne tik žiūrovų simpatijas, bet ir vengrų teatro kritikos pripažinimą („Koriolanas“ pretenduoja tapti geriausių šio sezono nepriklausomos trupės pastatymu).
Vengrų spektaklyje bus kalbama apie posovietiniame liūne įklimpusią visuomenę, minios ir herojaus konfliktą ir klausiama, ar demokratijoje apskritai toleruojamas heroizmas. O neseniai Lietuvoje apsilankęs spektaklio režisierius Csaba Polgár teigė, kad spektaklyje keliami klausimai turėtų būti puikiai suprantami ir Lietuvos, išgyvenusiai panašias socialines-politines metamorfozes kaip ir vengrų visuomenė, publikai.
Kasmet nemažo tarptautinių festivalių atstovų ir teatro kritikų iš užsienio dėmesio sulaukianti „Sirenų“ lietuviškų spektaklių programa šiemet į festivalį priviliojo kaip reta gausų būrį svečių. Jiems festivalio rengėjai pristatys intriguojančią ir išsamią lietuvių teatro kūrėjų darbų, sukurtų per paskutiniuosius metus, panoramą.
„Sirenų“ festivalio svečiams ir lietuvių publikai bus parodytas ne tik per šiemetinius „Auksinių scenos kryžių“ apdovanojimus kone visus svarbiausius prizus susišlavęs Oskaro Koršunovo spektaklis „Dugne“, tačiau ir naujausias O. Koršunovo darbas – Lietuvoje dar nerodytas, bet jau spėjęs sužavėti žiūrovus tarptautiniuose teatro festivaliuose Vengrijoje ir Lenkijoje spektaklis „Miranda“, kurį režisierius sukūrė pagal W. Shakespeare'o dramą „Audra“.
„Sirenų“ rengėjai taip pat itin didžiuojasi, galėdami festivalio programoje pristatyti vieną įspūdingiausių praėjusio teatrinio sezono darbų – režisieriaus Gintaro Varno spektaklį „Publika“ pagal F. Garcia Lorca kūrybą. Šiame spektaklyje režisierius ir talentingas rinktinių aktorių kolektyvas mėgina analizuoti aštriausias mūsų visuomenės problemas ir apmąstyti šiandieninę Lietuvos teatro situaciją. Panašius uždavinius deklaruoja ir „Keistuolių“ teatro spektaklio „Vasarotojai“, atidarysiančio šių metų „Sirenas“, kūrybinė komanda su režisieriumi Aidu Giniočiu priešakyje.
Festivalio programą taip pat papildys Lietuvos Nacionaliniame dramos teatre atnaujintas K. Smedso spektaklio „Liūdnos dainos iš Europos širdies“ variantas bei pristatyta spalvinga jaunųjų Lietuvos teatro režisierių programa: neseniai debiutavusio, tačiau jau žiūrovų ir kritikos pripažinimo sulaukęs Vido Bareikio ir teatro judėjimo „No Theatre“ spektaklis „Telefonų knyga“, kontraversiškieji Artūro Areimos spektakliai „Prakeiktieji“ (OKT) ir „Amfitrionas“ (VMT), ir bene įdomiausias pastarųjų sezonų pastatymas iš Kauno – Agniaus Jankevičiaus spektaklis „Akmenų pelenai“ (KVDT).