„Gaidos“ atidarymo koncerte Vilniaus kongresų rūmuose pasirodys viena perspektyviausių jaunosios kartos pasaulio perkusininkių Beibei Wang. Ji atliks tėvynainio, įžymaus kinų kompozitoriaus Tan Duno, laimėjusio „Oskarą“ už filmo „Sėlinantis tigras, tūnantis drakonas“ garso takelį, Koncertą popieriui ir orkestrui („Paper Concerto“). Šis kūrinys – tai dalis muzikinės trilogijos, kurioje kūrėjas eksperimentuoja su organinėmis medžiagomis.
Pasirodymo metu popierius taps išradingu perkusiniu instrumentu. Jį plėšant, purtant, trinant, glamžant, glostant, juo pokšint ir per jį dainuojant, bus išgaunamos netikėtos garsų panoramos. Kaip teigia kompozitorius, jis ilgą laiką plėtojo organinės muzikos idėją. Tokios, kuri skambėtų iš mus supančių daiktų – gamtos, vandens, popieriaus, keramikos.
„Išskirtinio kūrinio, kurį atliks Beibei Wang, reikia ir klausytis, ir jį žiūrėti. Tai tikras muzikos veiksmo teatras, savita istorija, kurią susirinkusiems papasakos, atrodytų, tokia paprasta ir neiškalbinga medžiaga kaip popierius“, – teigia Remigijus Merkelys, festivalio „Gaida“ vadovas.
Šiandien B. Wang yra ryškiausia kūrinio popieriui ir orkestrui interperatorė pasaulyje. Pats Tan Dunas ją vadina tikra muzikos kerėtoja.
Tą patį vakarą Vilniaus kongresų rūmuose skambės ir kito įžymaus kompozitoriaus, vieno įtakingiausių muzikinio teatro kūrėjų Mauricio Kagelio „Trečiasis etiudas“ dideliam orkestrui. Būtent šio argentiniečių kilmės vokiečių kompozitoriaus kūryba bus plačiau pristatyta „Gaidoje“, mat šiemet minimos 5-osios jo mirties metinės.
Savo kūrinių pasaulines premjeras pristatys ir jaunesnės kartos lietuvių autoriai Tomas Kutavičius ir Žibuoklė Martinaitytė. T. Kutavičiaus kūrinį fortepijonui ir orkestrui „Dieviškas šėlas“ įkvėpė filosofo Platono dialogo „Faidras“ mintys ir idėjos. Ž. Martinaitytė kūrinyje simfoniniam orkestrui „Horizontai“ naudos kelių lygiagrečių istorijų principą, kuris atspindi šiandienos fragmentuotą sąmonės būseną. Kompozitorę įkvėpė filmai „Debesų žemėlapis“, „Valandos“ bei italų rašytojo Italo Calvino kūryba. „Gaidos“ atidarymo koncerte Lietuvos valstybiniam simfoniniam orkestrui diriguos jau keletą metų festivalyje pasirodantis latvių batutos meistras Martinas Ozolinis, o fortepijonu skambins charizmatiškasis šiuolaikinės muzikos atlikėjas Daumantas Kirilauskas.
Tą patį spalio 18 dienos vakarą festivalio naktinį koncertą Šiuolaikinio meno centro (ŠMC) Didžiojoje salėje surengs elektroninės muzikos virtuozas Carstenas Nicolai, daugeliui žinomas pseudonimu ALVA NOTO. Fenomenalusis vokiečių atlikėjas rengia pasirodymus tiek mažuose klubuose, tiek didžiausiose muzikos salėse. Jo kūryba jungia garsą, vaizdą ir ieško jų dermės.
„ALVA NOTO – nuolat visų laukiamas, nes kaskart sugeba nustebinti savo pasirodymais. Tai tikras XXI a. menų sintezės pionierius, kiekvienas jo garsas būna kruopščiai apgalvotas ir struktūruotas, išgaunantis savitus ženklų kodus, akustinius ir vizualius simbolius, kurie puikiai prikausto klausytojo ir žiūrovo dėmesį“, – pasakoja Vytautas V. Jurgutis, festivalio projektų koordinatorius.
„Gaidos“ festivalyje ALVA NOTO pristatys bene sėkmingiausią pastarųjų metų projektą „univrs (uniscope version)“. Tai vizualus muzikinis performansas, kurio metu plačiaekranėje projekcijoje bus demonstruojamos čia pat gyvai sukurtos įvairios vaizdinės struktūros. Atlikėjas jas transformuos į akustinius signalus, kuriuos apdorojęs eksponuos realiuoju laiku. Stipriam projekto vizualumui dar didesnį įspūdį suteiks tai, jog vaizdai bus projektuojami ant milžiniškos ŠMC Didžiosios salės sienos.
Tarptautinio aktualios muzikos festivalio „Gaida“ pradžios koncertas Vilniaus kongresų rūmuose vyks spalio 18 d. 19 val., o ALVA NOTO pasirodymas – tą pačią dieną 22 val. ŠMC Didžiojoje salėje.