Tadas Jačiauskas, LRT televizijos laida „Durys atsidaro“, LRT.lt
Kone visi esame apie jį girdėję. Šiek tiek mažiau tų, kurie yra apie jį girdėję, yra matę jo paveikslus. Gal šiek tiek mažiau yra klausę jo muzikos. Jau greitai bus galima pamatyti baletą apie šį dailininką.
Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras (LNOBT) pristato kompozitoriaus Giedriaus Kuprevičiaus baletą „Čiurlionis“. Ruošiamasi rodyti tą patį M. K. Čiurlionį, tik kita forma. Šiuo metu vyksta intensyvios repeticijos. Vienoje salėje repetuoja šokėjai, kitoje – orkestras.
„G. Kuprevičiaus partitūroje yra labai daug M. K. Čiurlionio muzikos citatų. Jos yra visos labai kruopščiai sužymėtos. Jis paima vieną citatos taktą ir toliau jį vysto savaip“, – pasakoja spektaklio muzikinis vadovas ir dirigentas Robertas Šervenikas.
Dailininko ir kompozitoriaus M. K. Čiurlionio gyvenimas buvo neilgas ir dramatiškas: nuolatinis skurdas, nepriteklius Vilniuje, Sankt Peterburge, Varšuvoje; visur ieškant erdvės kūrybai, tikintis pripažinimo, ilgintis meilės ir galiausiai – ankstyva mirtis. Visa tai pasakojama šokiu ir muzikos kalba.
„Stengiuosi parodyti M. K. Čiurlionį kaip žmogų, kaip asmenybę. Stengiuosi pažvelgti iš psichologinės perspektyvos. Savaime suprantama, jo darbai yra svarbūs, bet man įdomiau, ką jis jautė. Tokį spektaklį lengviau sukurti“, – tikina lenkų choreografas Robertas Bondara.
To LNOBT scena dar nematė
LNOBT ruošiasi pristatyti visai kitokios estetikos spektaklį nei esame įpratę matyti minėto teatro scenoje. Klasikinio baleto principus čia keičia modernaus šokio estetika. Šokėjai netgi šoks be baletui įprasto apavo.
„Spektaklyje – tikri žmonės iš jo gyvenimo: pirmoji meilė Marija, draugas iš Lenkijos – Eugenijus Moravskis. Bronislava, kuri jį rėmė Varšuvoje, žmona Sofija“, – vardija choreografas.
Šiuolaikiškos estetikos spektaklį kuria jaunų menininkų komanda iš Varšuvos didžiojo teatro vadovaujant choreografui R. Bondarai.
Šokėjas, choreografas ir pedagogas R. Bondara yra Lenkijos nacionalinio baleto trupės narys (nuo 2005 m.). 2002 m. baigė Lodzės valstybinę baleto mokyklą, šoko šio miesto teatre ir Poznanėje. Šiuo metu lygiagrečiai dėsto Varšuvos muzikos akademijoje.
LNOBT scenoje G. Kuprevičius skambės pirmąkart
„Kai kompozitorius atneša naują partitūrą ir palieka, mes repetuojam, pradedam jausti muziką, suprasti, kas kompozitoriaus parašyta. O kompozitorius laukia. [...] Grojam viską, kas parašyta. Aišku, darom kai kurias korektūras partitūroje. Bet tai yra normalus dalykas“, – aiškina dirigentas R. Šervenikas.
G. Kuprevičiaus „Čiurlionis“ yra 19-as kūrinys scenai, tačiau pirmasis, kuris statomas LNOBT.
„Gal kur nors reikia ką nors nuimti, instrumentą pastiprinti ar atvirkščiai – pasilpninti, gal groti kitokia artikuliacija. Tai yra tokie kūrybiniai dalykai. [Jei nori pasiekti rezultatą] – tai tiesiausias kelias“, – patirtimi dalinasi R. Šervenikas.
Kol kas repetuoja atskirai
Šią savaitę dar tik vyksta repeticijos. Šokėjai jau repetuoja Didžiojoje LNOBT scenoje, orkestras, diriguojamas R. Šerveniko ir padedamas kompozitoriaus G. Kuprevičiaus, dirba Kamerinėje salėje. Kitas repeticijų etapas – šokėjai repetuos kartu su orkestru.
„Sunku spektaklį „uždaryti“ į šiuos du žodžius – meilė ir kūryba. Tai tiesiog svarbi spektaklio dalis“, – R. Bondara.
Kaip atrodys baletas „Čiurlionis“, kol kas nežino niekas – nei choreografas, nei dirigentas, nei kompozitorius. Viskas paaiškės per generalinę repeticiją ir per premjerą – gegužės 24 d.
O kol kas žinome tik tiek, ką tapė M. K. Čiurlionis ir kaip skamba jo muzika.