Prieš šešerius metus įmonės „Better place“ įkūrėjas Shai Agassis svajojo apie būdą, kuriuo būtų galima sumažinti elektromobilių kainą ir padaryti šiuos lengviau prieinamus vartotojams. Pastarasis kūrė planus, kaip sukurti keičiamų baterijų elektromobiliams tinklą, kurio sklaida miestuose prilygtų įprastų degalinių tankiui. Ir nors įmonė pritraukė net 836 mln. JAV dolerių (2,1 mlrd. litų) rizikos kapitalo, šių metų gegužę įmonė paskelbė apie bankrotą, rašo entrepreneur.com JAV įmonių ir kapitalo konsultavimo bendrovės „Peter S. Cohan & Associates“ įkūrėjas ir vadovas Peteris S. Cohanas pateikia kelis pasiūlymus, kaip vertėtų elgtis norint išlaikyti augantį verslą.
Nenutolk nuo tikslinės rinkos
Šiuolaikinė globali ekonomika suteikia galimybes pasiekti rinkas visame pasaulyje. Vis dėlto jei siekiama pritraukti klientus, investuotojus partnerius ar akcininkus, svarbu pasistengti, kad būtumėte šalia jų. Fizinis ir kultūrinis skirtumas tarp „Better Place“, įsikūrusios Kalifornijoje, ir pagrindinių rinkų Australijoje, Danijoje ir Izraelyje, sukėlė sunkumų perteikiant savo ambicingą idėją klientams ir darbuotojams. Galiausiai formuojasi sugedusio telefono marketingas, kuomet Jungtines Valstijas palikdavo viena žinia, o kitus pasaulio kraštus pasiekdavo visai kita. Verta priminti, kad tokių nesklandumų neišsprendžia ir naujosios technologijos.
Bendrauk su pirmaisiais vartotojais
Per šešerius veiklos metus S. Agassis sugebėjo prisikviesti tik vieną elektromobilių gamintoją – prancūzų „Renault“. Tuo tarpu „Better place“ tuomet didžiąją dalį lėšų išleido elektrinių baterijų pakeitimo stotelių įrengimui, nors tebuvo keli šimtai klientų, galinčių jomis pasinaudoti. Dauguma klientų vengia startuolių platinamos produkcijos, nes bijo, kad ši bus nekokybiška ar netinkamai padaryta. Norint padidinti savo sėkmės šansus, vertėtų išskirti kritinius rinkos taškus, ties kuriais nedirba konkurentai ir bendraujant su potencialiais klientais, užpildyti šį segmentą sava produkcija. S. Agassio įmonė siūlė produkciją, kuriai rinka dar nėra susiformavusi. Kompanija pirma sukūrė technologiją, o tada pradėjo ieškoti rinkos, kuriai ji tiktų ir problemos, kurią ši išspręstų. Pirmiausia vertėtų identifikuoti konkrečią problemą ir tik tada stengtis ją išspręsti kuriama technologija. „Better place“ idėją galiausiai sužlugdė „Renault“ vadovo Carloso Ghosno pareiškimas, kad baterijų keitimo technologija yra neveiksni technologija.
Pradėk nuo nedaug
Prieš įgyvendinant grandiozinę viziją reikėtų įsitikinti, kad ši veikia ir nedidelėje rinkoje. Yra ne vienas atvejis, kada investuotojų dėmesio sulaukusios, iš pirmo žvilgsnio, patrauklios idėjos taip ir likdavo idėjomis, tik su milžiniškomis skolomis. JAV įmonė „Webvan“ siekė įgyvendinti maisto išvežiojimo idėją, tačiau užuot pabandžiusi ją įgyvendinti nedideliame miestelyje, pastaroji užsimojo apimti kelias valstijas ir galiausiai, netekusi kelių milijardų JAV dolerių kapitalo, subankrutavo. Geriausia idėjos vystymą pradėti mažesniu lygmeniu. Labai svarbu pabrėžti, kad bendravimas su pirmaisiais klientais yra neįkainojamas, nes šie pastebi vartotojams matomus trūkumus, kurie dažnai būna pagrindinė nesėkmės priežastis.
Neužmik ant laurų
S. Agassio patirtis vadovaujant Vokietijos įmonei, užsiimančiai programinės įrangos kūrimu, nesuteikė jam reikalingų įgūdžių ir ryšių automobilių industrijoje, o tai būtų leidę pastarajam savo idėją paversti pelnu. „Better life“ įkūrėjas buvo nušalintas nuo pareigų praėjusį rugsėjį, tačiau tuo metu įmonė jau buvo pasmerkta. Sėkmingas įmonės startas pritraukiant investuotojus nesuteikia laisvės sustoti. Grindžiant savo sprendimus vien tik pirmine sėkme galima nesunkiai užmiršti pirminį tikslą, kuris iš esmės ir yra sėkmės mūza. Jei S. Agassis būtų atsargiau vertinęs plėtros strategiją gal jo įmonė nebūtų skaudžiai atsitrenkusi į bankroto sieną.