Tačiau specialistai gyventojus ragina nepasimauti – štai kaip atskirti tikras anketas nuo sukčių.
Tai – ne pirmas kartas
Keletas žmonių socialiniame tinkle „Facebook“ pasidalino žinia, kad prekybos tinklas „Norfa“ neva dalina prizus, ir įspėjo kitus neapsigauti.
Tam buvo sukurta netikra „Norfa“ paskyra. Joje publikuotos nuotraukos, kuriose matosi balionai ir krūvos maišų, pilnų dovanų.
Šalia buvo skelbiama, kad „Norfa“ esą švenčia savo gimtadienį, taigi žmonės, iki kovo 27 d. komentaruose parašę „sveikiname“, gaus „nuostabias dovanas maišeliais, mobiliaisiais telefonais, pinigais ir pirkinių kuponais“.
Nors po pačiu įrašu ne vienas lietuvis įspėjo, kad čia – sukčiai, yra dešimtys komentarų, kur šia afera patikėję žmonės rašo žodį „sveikinu“, siekdami gauti pažadėtus prizus.
Tokia pati strategija buvo naudojama beveik prieš metus, kai buvo sukurtas toks pats analogiškas „Norfa“ „Facebook“ profilis ir žmonės prekybos tinklo gimtadienio proga buvo skatinami komentaruose rašyti „su gimtadieniu“.
Po tuo įrašu buvo 90 komentarų su sveikinimais ir net 122 pasidalijimai.
Tūkstančiai tikinčių, tarp jų – net darbuotojai
Vis tik šįkart sukčiams pasisekė labiau – įrašas sulaukė beveik 2,1 tūkst. komentarų ir virš 800 pasidalijimų.
Viena moteris apie tai perspėjo socialinio tinklo grupėje „Nepatikimi asmenys“, nurodydama, kad net įrašo klaidos neatbaido žmonių:
„Kiek tikinčių. <...> Kai parašiau, kad nepasimautų žmonės (nes daug sveikinančių), tai pati gavau asmeninę žinutę, kad laimėjau.“
Jos pasidalintoje žinutėje buvo rašoma, kad moteris neva buvo išrinkta nugalėtoja ir laimėjo prizą.
Vis tik net ir laimėjus buvo prašoma vadovautis nurodymais, t. y. pamėgti ir pasidalinti puslapio įrašais septyniose „Facebook“ grupėse, o tą padarius paspausti „Atlikta“.
Vienai komentatorei paklausus, kas būna paspaudus „Atlikta“, kita moteris paaiškino, kad tuomet asmuo yra nukeliamas į registraciją, kurioje prašoma suvesti viską: adresą, telefoną, el. paštą, nes tada neva pristatys dovanas.
„Tai vakar tyčia erzinau su visokiomis ikonomis, tai vis siuntė su „įsakymais“ skubiai registruotis daug kartų, nes nebeteksiu dovanų.
Tada jau nebežaidžiau jų žaidimo, parašiau, kad geriau jie savo „Norfos“ adresą pasakytų ir aš nuvyksiu dovanos pasiimt. Ir užblokavau“, – pasakojo penevėžietė.
Vilnietė taip pat papasakojo, kad įspėdama kitus pati gavo žinutę ir dabar nuo jos tie sukčiai neatstoja:
„Kažkokia sukčių gauja veikia didžiųjų prekybos centrų vardu, o žmonės tiki jų paistalais, sveikina ir t. t.“
Viena komentatorė rašė, kad buvo juokinga pamatyti šiuo sukčių įrašu besidalijančią net „Norfos“ darbuotoją: „Tarytum darbuotojai nebūtų žinoję, jei būtų kokia nors akcija.“
Skiriasi puslapio pavadinimas, sekėjų skaičius
Pats prekybos tinklas teigė pastebėjęs, kad prisidengdami „Norfa“ vardu sukčiai vėl bando vykdyti veiklą.
Todėl savo socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje prekybos tinklas pasidalino įrašu, kuriame kvietė neapsigauti ir priminė, kaip galima atpažinti sukčių profilius.
Remiantis įrašu, sukčius galima atpažinti pagal puslapio pavadinimą ir paskirtį. Šalia profilio nuotraukos visada yra matomas puslapio pavadinimas ir jo kategorija, apibūdinanti verslo veiklą, pvz., apsipirkimas ir mažmeninė prekyba.
Netikroje, vos prieš savaitę sukurtoje neva „Norfos“ paskyroje kaip kategorija yra nurodyta „Maisto prekių parduotuvė“. Tačiau pati paskyra pavadinta „NORFA,FANS“.
Vis tik netikroje paskyroje yra naudojami identiški tikros įmonės logotipai, profilio nuotrauka, viršelis, kartais ir pati tekstinė žinutė.
Taip, pasak prekybos tinklo, yra kopijuojamas turinys iš originalaus puslapio ir kuriamos kenkėjiškos paskyros, pasinaudojant kitos įmonės vardu.
Didelis skirtumas yra ir lyginant sekėjų skaičių: originalus profilis turi 90 tūkst. stebėtojų, kurių dauguma – lietuviai. Sukčių paskyra turi vos 1 tūkst. stebėtojų, kurie neretai būna kitos tautybės arba išvis nėra rodomi.
„Norfa“ rekomenduoja atkreipti dėmesį ir į puslapio aprašymą – „Apie“ skiltį.
„Įprastai joje yra pateikiama platesnė informacija apie verslą, t. y. kontaktiniai duomenys, vieta, darbo laikas, produkto–paslaugas aprašymas“, – vardijo „Norfa“.
Taigi, originaliame puslapyje galima matyti parduotuvės numerį, el. pašto adresą, nuorodą į tinklapį ir kainos diapazoną. Netikroje anketoje šios informacijos nėra.
Lengviausia atskirti pagal sukūrimo datą, įrašų skaičių
„Sukčių profilius galima atpažinti pagal publikuotų įrašų skaičių, jų intensyvumą ar įtraukiamas naujienas.
Tikrose paskyrose rasite tikrai ne vieną vienintelį įrašą. Todėl, jei kyla įtarimas, atkreipkite dėmesį į profilio įrašų dažnumą, vartotojų įsitraukimą į publikuojamas naujienas“, – socialinio tinklo įraše aiškino prekybos tinklas.
Minėtame netikrame profilyje ir tik vienas įrašas – apie neva dalinamas dovanas „Norfa“ gimtadienio proga.
Prekybos tinklo aiškinimu, labai lengvai atskirti sukčių anketas galima užėjus į profilį ir patikrinus skiltį „Puslapio skaidrumas“ (ang. page transparency), kuris yra skiltyje „Apie“ (ang. about):
„Tai – skiltis, esanti puslapio apačioje, kairėje pusėje. Joje paspaudus „žr. daugiau“ matysite puslapio įkūrimo datą, pirminę puslapį tvarkančių žmonių šalį, taip pat, ar puslapyje leidžiama reklama.“
Tą padarius netikroje paskyroje galima matyti, kad ji buvo sukurta kovo 18 d. (t. y. prieš savaitę).
„Sukčių profilius galima atpažinti pagal nerišlią ir gramatiškai neteisingą informaciją, įtartinas žinutes. Sukčiai gali susisiekti su jumis ir pranešti, kad laimėjote prizą kažkokiame konkurse. Norėdami jį atsiimti turėsite pervesti tam tikrą pinigų sumą į „organizatorių“ sąskaitą.
Neapsigaukite – realiuose konkursuose taip niekada nebūna. Pastebėjus įtartiną puslapį, apie jį prašome pranešti „Facebook“ administracijai „report“ funkcija“, – įraše patarimais dalinosi „Norfa“.