Vokietijos vyriausybė neapsisprendžia - remti ar ne bankrutuojančią kompaniją "Opel", kurios veiklos nebegali užtikrinti JAV koncernas "General Motors" (GM).
"Federalinė vyriausybė neplanuoja valstybės dalyvavimo finansiškai gelbėjant "Opel". Kam skirti 3 milijardus eurų, jei Vokietijoje nebus išsaugotos darbo vietos? Todėl mes turime elgtis labai apgalvotai", - pareiškė šalies Ekonomikos ministerijos sekretorė Dagmar Verl.
Ji leido suprasti, kad "Opel" kompanijai skirti pinigai gali atsidurti JAV - GM tėvynėje.
Kiek anksčiau panašiai tvirtino ir šalies finansų ministras Peteris Steinbruckas, komentuodamas GM pasiūlytą "Opel" kompanijos gelbėjimo planą.
"Tai, ką mes iš jų gavome, negali būti tvirtu pagrindu skiriant finansinę pagalbą. Mes pasiruošę vykdyti savo pareigas, tačiau negalime priimti neatsakingų sprendimų visiškai neadekvačiomis sąlygomis", - tvirtino jis.
GM pateiktame "Opel" išvedimo iš krizės plane numatoma dalinai paversti šį gamintoją visiškai atskiru padaliniu. "GM Europe" vadovo Carlo Peterio Forsterio teigimu, tam prireiks 3,3 mlrd. eurų, ir pinigus turėtų skirti vyriausybė.
Anksčiau ir šalies kanclerė Angela Merkel teigė, kad valstybė negelbės "Opel" kompanijos bet kokia kaina. Neseniai viešėdama "Opel" būstinėje ji užsiminė apie kitą pagalbos būdą - esą bet kuris investuotojas, kuris investuos į "Opel", sulauks valstybės paramos.
"Galiu Jus patikinti. Ir kalbame ne tik apie federalinių žemių, bet ir apie federalinės vyriausybės paramą", - sakė A. Merkel.
Tai Vokietijos vyriausybės vadovė sakė praėjus dienai po to, kai Jungtinių Valstijų prezidentas Barakas Obama pareiškė, kad jo administracija daugiau nebeskirsianti lėšų "Opel" savininkei GM.
"Turime padėti pamatus europietiškam "Opel", - sakė A. Merkel.
Žadama sudaryti derybų grupę, kuriai priklausys Vokietijos federalinės ir federalinių žemių vyriausybių nariai bei investicinių bankų atstovai. Ši grupė "Opel" ateitį aptars su savininke GM ir JAV administracija.
Teigiama, esą jau yra keli potencialūs investuotojai. Rusų svetainė Pravda.ru pranešė, jog vienas iš jų - Rusijos valstybinė korporacija "Rostechnologii", neva norinti pirkti kontrolinį 51 proc. "Opel" akcijų paketą. Šiai korporacijai priklauso 25 proc. didžiausio Rusijos automobilių gamintojo "AvtoVAZ" akcijų.
Patys rusai tvirtina, kad jų pasiūlymas "Opel" kompanijai yra geriausias. Beje, kalbama, kad "Opel" ir "AvtoVAZ" derybos vyko dar pernai gruodį, tad nemažai galimų dviejų gamintojų bendradarbiavimo aspektų jau aptarta.
Be darbo - šimtai tūkstančių
O kol kas "Opel" gelbėjasi pati. Iš pradžių svarstyta, jog teks atleisti 4 tūkst. darbuotojų visose keturiose gamyklose Vokietijoje, dabar prabilta apie didesnį skaičių - 7 tūkstančius. Iš viso "Opel" turi 26 tūkst. darbuotojų.
Tačiau bankroto atveju darbo netektų ne tik jie - paskelbti bankrotą būtų priversti ir dalių gamintojai bei tiekėjai.
Teigiama, jog bankrutavus visam GM koncernui, Europoje be darbo liktų net 400 tūkst. žmonių, iš kurių 55 600 būtų GM priklausančių kompanijų ir gamyklų darbuotojai.
Todėl Europos Komisijos atstovai teigia, kad visi veiksmai, susiję su GM priklausančių kompanijų ir gamyklų Europoje finansinių problemų sprendimu, turi būti koordinuoti.
"Aš noriu žinoti, ką planuoja kiekviena Europos Sąjungos narė, kurioje veikia GM. Bet kokie veiksmai Europoje turi būti ne atskiri kiekvienai šaliai, o vieningi ir koordinuoti", - pareiškė eurokomisaras Gunteris Verheugenas, atsakingas už pramonę.
Jo teigimu, į veiksmų planą turi būti įtrauktos ne tik tos šalys, kuriose GM turi automobilių gamyklas - Vokietija, Didžioji Britanija, Belgija, Ispanija, Portugalija bei Švedija, - bet ir tos, kuriose gaminamos dalys "Opel", "Vauxhall", "Saab" bei "Chevrolet" modeliams.
Jam pritarė ir Belgijos ūkio ministras Vincentas Van Quicekenborne: "Europiečiai GM koncernui turi aiškiai pasakyti, kad nesupriešintų šalių". Belgai baiminasi, kad amerikiečiai lieps "Opel" kompanijai uždaryti gamyklą Antverpene.
Mirtis - gegužę?
Kol kas ne viskas prarasta. Vilties spindulėlis sužibo Vokietijos ekonomikos ir technologijų ministro Karlo Theodoro zu Guttenbergo vizito JAV metu. Susitikimuose su juo GM atstovai pareiškė esantys pasiruošę bendradarbiauti su Vokietijos vyriausybe gelbėjant "Opel".
Pradžiai susitarta kartu kurti kompanijos išvedimo iš krizės koncepciją. Darbo grupėje bus ir JAV administracijos atstovų.
Kol kas oficialiai skelbiama, kad "Opel" veiklai užtikrinti lėšų užteks iki balandžio pabaigos. Anksčiau GM operacijų direktorius Fritzas Hendersonas (beje, praėjusią savaitę paskirtas viso GM koncerno generaliniu direktoriumi) buvo pranešęs, kad be pašalinės pagalbos "GM Europe" padalinys išgyvens iki antrojo šių metų ketvirčio pabaigos.
Pardavėjai - už pagalbą, tauta - prieš
"Opel" kompaniją gelbės šių modelių pardavėjai. Tai pareiškė Darmštate susirinkę Federalinio "Opel" dilerių centrų susivienijimo posėdžio dalyviai.
Šios markės automobilių pardavėjai nutarė trejus metus į specialų fondą pervesti po 150 eurų už kiekvieną parduotą naują "Opel" modelį. Šį fondą žadama kurti ne tik Vokietijos, bet ir kitų Europos šalių "Opel" dilerių pajėgomis.
Tikimasi, kad fondui pavyks surinkti 400-500 mln. eurų, ir už juos bus bandoma įsigyti 20 proc. "Opel" akcijų. Tai padėtų išsaugoti 35 tūkst. darbo vietų šios markės modelių pardavimo kompanijose. Tiesa, šis planas būtų įmanomas tik tuo atveju, jei GM "Opel" kompanijai suteiktų nepriklausomybę.
Tačiau ne visiems Vokietijoje rūpi "Opel". Neseniai įvykusios televizijos ZDF surengtos sociologinės apklausos metu paaiškėjo, jog kas antras gyventojas prieštarauja tam, kad kompanija būtų gelbėjama valstybės biudžeto lėšomis.
Remiantis šia apklausa, 50 proc. iš 1 319 respondentų pasisakė prieš vyriausybės pagalbą automobilių gamintojui, 44 proc. tokiai pagalbai pritarė, 6 proc. neturėjo savo nuomonės.
Kristijonas BAUKYS