Prognozuojama, kad dėl šios situacijos į šalies biudžetą gali nesuplaukti dešimtys milijonų eurų akcizo mokesčio, o šie pinigai yra planuojami ir keliams lopyti, ir gynybos pajėgumams stiprinti.
Daugiau apie tai – TV3 žinių reportaže.
Nuo Naujųjų metų Lietuvoje į viršų šovė degalų kainos, o ypač – dyzelino, kurio litras vidutiniškai pabrango net 13 centų. Matydami tokią kainų pasiutpolkę, daug degalų į bakus pilančios tarptautinių pervežimų kompanijos nusprendė, kad piltis kurą Lietuvoje – nebeapsimoka, nes gretimose šalyse – daug pigiau.
„Kur pilam degalus? Lenkijoje. Kodėl? Taip liepė savininkas firmos ir viskas“, – teigė tolimųjų reisų vairuotojas Andrejus.
Lietuva – tarp labiausiai dyzeliną apmokestinančių valstybių
Europos Komisijos duomenimis, skaičiuojant tai, kiek įsipylus litrą dyzelino iš to gauna valstybės biudžetas, Lietuva, kartu su Latvija, tarp labiausiai apmokestinančių dyzeliną valstybių Europos Sąjungoje dalijasi 12–13 vietas. Biudžetui nuo kiekvieno nupirkto litro degalų keliauja net 0,79 centai akcizo.
Lenkija pagal šį rodiklį tik 20-oje vietoje – 0,67 euro, Estija vos 26-oje – 0,63 euro. Pirmauja – Airija ir Danija.
„Tarpvalstybiniai skirtumai, jie nulemti ne tik akcizų dydžio, bet tai pat galimybių atsivežti tą kurą, vienos šalys turi savo gamybinius pajėgumus, kitos šalys naudojasi importuotu kuru ir pardavinėja savo teritorijoje“, – aiškino finansų ministras Rimantas Šadžius.
Pastarosiomis dienomis litras dyzelino Lietuvoje ir Estijoje vidutiniškai kainavo 1,64 euro, kai tuo metu Lenkijoje – 1,48 euro, Latvijoje – 1,65 euro.
Pervežėjai skaičiuoja, kad, pavyzdžiui, Lenkijoje pilant pilną 700 litrų kuro baką galima sutaupyti apie 100 eurų. Todėl pasienio ruože esančių degalinių lentose taip vadinamų „fūrų“ vairuotojai pamatę kainas, spaudžia ne stabdžių, o akseleratoriaus pedalą – iki pat dugno.
„Yra įmonės, kurios sutaupo arba sutaupys per metus iki kelių milijonų eurų nepildamos Lietuvoje“, – teigė transporto ir logistikos aljanso vadovas Povilas Drižas.
Dyzelinas pigiau net Švedijoje
Paradoksas, bet Lietuvos vežėjams pilti dyzelinį kurą labiau apsimoka net aukštomis kainomis garsėjančioje Skandinavijoje. Švedijoje litras dyzelino kainuoja 1,56 euro.
„Mūsų sukėlė kainas, kada kaimynai – nekelia, nieko nepadarysi, kokią valdžią išsirinkom, tokią turim“, – tikino tolimųjų reisų vairuotojas Andrejus.
Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso generalinis sekretorius Povilas Drižas skaičiuoja, kad jų aljansui priklausančių bendrovių skaičiai yra šokiruojantys – vežėjai svetur užsipila dešimtis milijonų litrų dyzelino, kurį anksčiau pildavosi Lietuvos degalinėse.
„Mes turime skaičius, kurie rodo, kad praeitais metais buvo įmonių, kurios pylė Lietuvoje dyzelino nuo kelių iki keliolikos milijonų litrų, tai šie veiksmai yra sustabdyti iki minimumo“, – tikino P. Drižas.
Lietuva yra tranzitinė šalis, kurią kasdien kerta tūkstančiai kitų šalių vežėjų, tačiau pastarieji, naudodami mūsų kelių infrastruktūrą ir teršdami orą, čia degalų irgi nebesipila. Kai kurių pasienių degalinių apyvartos krito net perpus.
„Tos įmonės, kurios vykdo tarptautinį transportą, jos tiesiog pravažiuoja Lietuvą ir pila kurą kitose šalyse, o tos, kurios aptarnauja Lietuvos klientus ar mūsų regiono klientus, tai jos irgi pavažiuoja keliasdešimt ar šimtą kilometrų ir įpila kuro Lenkijoje, Latvijoje ar Estijoje“, – tikino transporto ir logistikos aljanso vadovas.
Apie milijonus teks tik pasvajoti
Nors valdžia planavo, kad dėl pakelto degalų akcizo į biudžetą per 2025-uosius turėtų įkristi papildomi 170 milijonų eurų, tačiau apie tokią sumą greičiausiai teks tik pasvajoti.
„Mes, žinoma, labai analizuosime situaciją, tačiau pastebėtina, kad kuro kainos šokinėja kartais žymiai smarkiau negu akcizo pokyčiai tą lemtų, tai rinka yra labai judri, labai paslanki ir šiandien galbūt taip, o rytoj gali nutikti, kad visi pilsis Lietuvoje“, – teigė finansų ministras.
„Čia ne tik žmonėms, čia valstybei „baisulinis“ nuostolis, aš neįsivaizduoju, ką jie galvoja ten Vilniuj sėdėdami“, – stebėjosi tolimųjų reisų vairuotojas Česlovas.
Finansų ministras Rimantas Šadžius situacijos nedramatizuoja, ir tikisi, kad suplanuoti milijonai į biudžetą įkris.
„Labai daug laiko nuo metų pradžios praėjo ir tie akcizai taikomi dar labai neilgai, matyt, po pirmo ketvirčio bus galima suvesti kažkokius rezultatus“, – tikisi finansų ministras.
Kitais metais, pagal dabartinius akcizo didinimo planus pajusime dar didesnį degalų brangimą. Skaičiuojama, kad litro dyzelino kaina 2026 metais pakiltų dar 7 centais, benzino – 3 centais.
Visą reportažą žiūrėkite siužete, esančiame straipsnio pradžioje.
Deda visas pastangas kurti geroves valstybe