„Maxima LT” autobusų stotį Jotvingių gatvėje įsigijo tuomet, kai miesto savivaldybei priklausiusiam autobusų parkui dėl nemokumo teismas iškėlė bankroto bylą. Sostinės prekybos įmonė tapo pagrindine autobusų parko sanuotoja - jos vykdomos veiklos svarbiausia rėmėja.
Ne vienus metus „Maxima LT”, tada dar besivadinusi „Vilniaus prekyba”, sėkmingai vykdė keleivių vežimo funkciją iš senosios autobusų stoties. Jai, kaip visuomenei svarbių ir reikalingų funkcijų vykdytojai, buvo suformuotas 1,4 hektaro žemės sklypas, dėl kurio dabar yra sujudę buvę šios žemės savininkai. Bylinėjasi ir pageidauja, kad su jais „Maxima LT” atsiskaitytų. Tokį norą žemės savininkai išsakė ir užvakar viešai svarstant senosios autobusų stoties rengiamo žemės sklypo detalųjį planą.
Tačiau „Travėjos” projektuotojas A.Grabauskas sakė rengiantis detalųjį planą, vadovaudamasis Registrų centro pažyma, kurioje nurodyta, kad „Maxima LT” Jotvingių g. 5 valdo 1,4 hektaro žemės sklypą.
Ši Vilniaus bendrovė keleivių vežimo funkcijų iš senosios autobusų stoties nusprendė nevykdyti, kai įsigijo žemės sklypą dabartinėje autobusų stoties vietoje - prie Gulbynės ežerėlio, o praėjusios kadencijos miesto savivaldybės taryba priėmė sprendimą iškelti autobusų stotį iš miesto centro. Tarybos atstovai derėjosi su „Maxima LT” dėl šios ketinimų senosios autobusų stoties vietoje statyti prekybos ir pramogų centrą, paliekant ir keleivių įlaipinimo bei išlaipinimo peroną.
Derybos žlugo pasikeitus valdžiai
„Maxima LT” tuomet čia ketino statyti trijų aukštų iki 20 tūkst. kv. metrų prekybos ir pramogų centrą. Buvo tartasi dėl konkrečių pramogoms skirtų plotų, infrastruktūros sutvarkymo, pavyzdžiui, gatvių paplatinimo, požeminių automobilių aikštelių įrengimo. Oficialiuose susitikimuose su „Maxima LT” ir miesto tarybos posėdžiuose, pristatant preliminarius susitarimus, buvo įvardijama daugiau kaip 20 mln. litų sieksianti vilniečių bendrovės investicija į miesto infrastruktūrą.
Tačiau „Maximos LT” susitarimai su miesto savivaldybe tapo bereikšmiai, kai darbą 2007-ųjų pavasarį pradėjo dabartinės kadencijos taryba.
Derybininkams ėmė vadovauti meras Česlovas Daugėla, netrukus jo potvarkiu sudarytos derybininkų grupės vadovo vairas perleistas konservatorei vicemerei Rimai Rakauskienei. Tačiau derybos baigėsi tuo, kad „Maxima LT” pareiškė nebeturinti tikslų didelėms investicijoms į senosios autobusų stoties pastatą bei miesto infrastruktūrą.
„Alytaus naujienų” duomenimis, nauji miesto vadovai numatomame pramogų komplekse įsigeidė ledo arenos. „Maxima LT” su tuo nesutiko, nes arena sunkiai atsiperka.
Negailestingai artėjo ekonominis sunkmetis, kurį verslininkai pajuto daug anksčiau nei valdininkai, ir... stoties pastatas pradėjo griūti. Tiksliau - jį ardyti ir nešti, kas paklausu, ėmė miesto benamiai. Ne vienąkart čia kilo gaisras.
Vis dar vyksta tyrimas
Kauno apygardos prokuratūroje dar nebaigtas tyrimas dėl miesto savivaldybės valdininkų galimo piktnaudžiavimo tarnyba derybose su „Maxima LT” siekiant apginti viešąjį interesą. Mat po sužlugusių derybų, kurioms vadovavo Č.Daugėla ir R.Rakauskienė, miestas liko be keleivių vežimo iš senosios autobusų stoties funkcijos - be žadėtojo įrengti keleivių įlaipinimo bei išlaipinimo perono „Maximos LT” planuotame pastatyti prekybos ir pramogų centre.
Kol vyksta ikiteisminis tyrimas, savivaldybė, tikriausiai gelbėdama savo kailį, „Travėjos” projektuotojų paprašė Jotvingių g. 5 rengiamame detaliajame plane palikti ir susisiekimo funkciją.
Paprašė leidimo griauti
„Maxima LT” yra bandžiusi parduoti 1,4 hektaro dydžio žemės sklypą senosios autobusų stoties teritorijoje. Tačiau neatsiradus tinkamų pirkėjų, šios idėjos atsisakė.
Šiemet balandžio pabaigoje prekybos bendrovė kreipėsi į miesto savivaldybę dėl reikalingų dokumentų išdavimo siekiant nugriauti jai priklausančios autobusų stoties pastatus. Savivaldybės neūkiškai laikomų statinių būklės nustatymo komisija įpareigojo „Maximą LT” iki rugpjūčio 1-osios nugriauti peroną, kurio konstrukcijos kelia pavojų dėl išverstų kolonų.
Pavojų keliančios konstrukcijos buvusioje autobusų stotyje pašalintos. Liepos viduryje „Maxima LT” iš savivaldybės pasiėmė trejus metus galiojantį leidimą griauti pastatą, bendrovė turi pasirengusi griovimo projektą.
Prekybos įmonė informavo savivaldybę, kad yra rengiamas žemės sklypo Jotvingių g. 5 detalusis projektas.
Numatomas 3 tūkst. kv. metrų prekybos centras
Užvakar vykusiame sklypo detaliojo plano viešajame svarstyme buvo akcentuota, kad jis rengiamas keičiant žemės naudojimo būdą iš inžinerinės infrastruktūros į komercinės paskirties. Statant prekybos centrą, bus išlaikoma ir minėta susisiekimo funkcija.
Detaliojo plano rengėjas, Marijampolės „Travėjos” atstovas A.Grabauskas sakė, kad „Maxima LT” čia planuoja statyti iki 3 tūkst. 350 kv. metrų prekybos centrą, panašų į Santaikos gatvėje. Žodžiu - vietoj žadėto prekybos ir pramogų centro elementarų XX dydžio prekybos centrą.
„Travėjai” turėta priekaištų dėl naudojamos senos šios teritorijos topografinės nuotraukos - pasenusio pastatų bei žemės sklypų išsidėstymo plano, reikalavimų neatitinkančių eismo reguliavimo priemonių prie būsimo prekybos centro.
Viešas Jotvingių g. 5 žemės sklypo detaliojo plano svarstymas laikomas įvykusiu. Jis tvirtinti miesto tarybai bus pateiktas tuomet, kai bus atliktos visos plano koregavimo bei derinimo procedūros.
Alma Mosteikaitė