Posakis „Mažos dovanėlės stiprina draugystę“ – išmintingas. Diplomatai ir politikai jaučiasi išvarginti privalomo ceremonialo, tačiau verslininkai verslo dovanas laiko svarbiu bendravimo su partneriais elementu.
Verslo pasaulyje nenyksta tradicija svarbiomis progomis pamaloninti partnerius dovanomis, nors tai nėra privaloma. Pavyzdžiui, politikai ir diplomatai linkę nesureikšminti dovanų, mat šios jau yra tapusios formaliu dėmesio rodymu, įrašytu į protokolą. Ir vieni, ir kiti rinkdami verslo dovanas stengiasi, kad jos atskleistų Lietuvos išskirtinumą, ir taip siekia pristatyti šalį kitų pasaulio valstybių atstovams. Paklausti apie originalių dovanų paieškas visi pripažino, kad dviračio išrasti nebando.
Turi būti lygiavertės
Kaip pasakojo LR ministro pirmininko Protokolo skyriaus patarėja Jūratė Lošienė, Europos Sąjungos šalys jau senokai sutarusios per darbo susitikimus dovanomis nesikeisti, mat greičiausiai neužtektų ir kelių sandėlių joms laikyti. Be to, tam būtų skiriama daug laiko, energijos ir lėšų.
„Politikos pasaulis nuo verslo skiriasi tuo, kad pareigūnai dovanomis keičiasi. Taip numatyta diplomatiniame protokole, – aiškino protokolo specialistė. – Ši ceremonijos dalis vyksta per valstybinius ir oficialius susitikimus, o dovanos suderinamos iš anksto, nes čia negali būti staigmenų. Tai nepriimtina.“
Pasakodama apie savo darbo specifiką J. Lošienė pažėrė nemažai vertingų patarimų: „Renkant dovaną atsižvelgiama į asmens, kuriam ji teikiama, einamas pareigas ir pomėgius, taip pat kreipiamas dėmesys į tautybę. Pavyzdžiui, skandinavai mėgsta paprastesnes ir praktiškesnes dovanas, o rytiečiai būtinai pasirūpins prabangiomis dovanomis. Keičiantis dovanos turi būti lygiavertės.“
Anot protokolo specialistės, kiekvienas dovanojimo atvejis yra individualus. „Negali prisipirkti paveikslų ir dalyti juos į kairę ir dešinę. Pavyzdžiui, teikiant tokią dovaną musulmonams reikia žinoti, kad paveiksluose neturi būti kai kurių simbolių, tarkime, kryžių“, – sakė ji.
Dovanojame, ką turime
Pasakodama apie nevykusias dovanas J. Lošienė šypsojosi. Kartais jos keblumų sudaro ir gavėjams. „Seniau buvo prigaminta nemažų varinių varpų, grojančių tautišką giesmę. Dovana su tautiniais motyvais, tačiau ji buvo beprotiškai sunki. Renkant verslo dovaną svarbu vadovautis logika“, – pabrėžė protokolo specialistė.
Dabar pareigūnai užsienio svečiams arba per vizitus užsienyje dovanoja nedideles, tačiau Lietuvos istorijai svarbius įvykius įprasminančias dovanas. Pavyzdžiui, skulptoriaus Tado Gutausko „Vienybės medžio“, skirto šalies vardo paminėjimo tūkstantmečiui, kopiją, Lietuvos banko išleistą tos pačios progos monetą arba ministro pirmininko medalį, skirtą Nepriklausomybės dvidešimtmečiui paminėti. „Premjeras mėgsta pabrėžti Lietuvos laimėjimus krepšinio srityje, tad, pavyzdžiui, Estijos, Ispanijos ir Rusijos premjerams yra dovanojęs mūsų šalies rinktinės marškinėlius“, – pasakojo J. Lošienė ir pridūrė, kad vis dar populiaru vyrams dovanoti vienetines auksu arba sidabru puoštas gintarines sąsagas, o moterims – sages. Ypač šios dovanos tinka Azijos šalių gyventojams, mat ten gintaras labai brangus.
Lietuvos prezidentės Dalios Grybauskaitės spaudos tarnybos atstovai pasakojo, kad šalies vadovė pati dalyvauja renkant dovanas ir visuomet tariasi su patarėjais bei Protokolo padaliniu. Ji dažniausiai užsienio svečiams arba per vizitus teikia dovanas, pristatančias šalį, jos kultūrą, meną ar laimėjimus. Dovanojami lietuvių menininkų kūriniai, knygos (pvz., knygos apie Lietuvą, M. K. Čiurlionio kūrybos albumai), M. K. Čiurlionio muzikos įrašai, saldainiai. Pavyzdžiui, popiežiui Benediktui XVI prezidentė padovanojo XIX amžiuje išleistą maldaknygę „Aukso altorius“.
Verslininkai originalesni
„Mums svarbu parodyti dėmesį ir klientams, ir partneriams, ir svečiams iš užsienio, – teigė bendrovės „Omnitel“ atstovė Daiva Selickaitė. – Rinkdami dovaną atsižvelgiame į kelis pagrindinius dalykus: ji turi būti apgalvota ir tinkama progai, kompaktiška ir nesukelianti rūpesčių tam, kam ją dovanojame. Jei dovaną svečias turės vežtis į užsienį, svarbu jos dydis ir svoris, galimybė saugiai transportuoti ir išlaikyti bei nacionalinis aspektas.“
Pasak D. Selickaitės, visada stengiamasi, kad svečiams iš užsienio skirta dovana reprezentuotų Lietuvą ir bendrovę.
„Dažniausiai dovanojami nuotraukų ir DVD albumai apie Lietuvą ar atskirus miestus, įvairūs tautodailės dirbiniai iš lino, gintaro, medžio, akmens ar stiklo, taip pat tradiciniai lietuviški produktai ir gėrimai, – pasakojo „Omnitel“ atstovė. – Pavyzdžiui, vienam pareigas paliekančiam užsienio kompanijos aukščiausio rango vadovui buvo padovanotas nedidelis laivas iš lietuviško vitražo, akmens ir gintaro. Jis simbolizavo naują kelionę ir naujus iššūkius.“
Pasak komunikacijos specialistės, verslo dovanų paieškos bendrovės darbuotojams galvos skausmo nekelia, mat dovanų pasirinkimas Lietuvoje didelis.
„Dovanų įsigyjame meno dirbiniais prekiaujančiose paprastose ar interneto parduotuvėse, iš tautodailininkų ar prekybos centruose. Svarbiausia sugalvoti idėją, kad dovana tiktų tam tikrai progai ir asmeniui, kuriam yra teikiama“, – sakė ji.
Koncerno „Achemos grupė“ atstovė spaudai Virginija Dunauskienė teigė, kad originalios yra dovanos, atspindinčios Lietuvą ir koncerno indėlį į architektūros paveldo puoselėjimą.
„Greta Šv. Onos bažnyčios, esančios netoli Skarulių, buvo pastatytas azoto trąšų fabrikas, – pasakojo V. Dunauskienė. – Jei ne mūsų rūpestis, bažnyčia greičiausiai nebūtų išlikusi. Kiek vėliau išleidome nuotraukų albumą, kuriame sudėti šių renesanso stiliaus maldos namų nuotraukos, garsios menotyrininkės Marijos Matušakaitės parengti tekstai. Dabar džiaugiamės ne tik gerą darbą padarę, bet ir galintys albumą dovanoti svečiams ir partneriams.“
Verta rizikuoti
Pasak tinklo „Globalios Lietuvos lyderiai“ vadovės Dalios Venslovaitės, ieškoti originalių verslo dovanų ir būdų, padedančių užsieniečius sudominti Lietuva, verta.
„Vykdydami projektą „Invite your friend to Lithuania“ pastebime, kad žmonės teigiamai reaguoja į naujus lietuviškus produktus, reklamuojančius mūsų šalį, – aiškino D. Venslovaitė. – Labai vertinamas ir „Lietuvos kvapas“. Apie jį išgirdę daugelis stebisi ir džiaugiasi gavę dovanų. Taip pat itin vertinami „Neregėtos Lietuvos“ albumai arba marškinėliai su šalies atributika, lietuviški kosmetikos rinkiniai. Gerai, kad verslo atstovai ieško naujų būdų reklamuoti Lietuvą. Norint įteikti nebrangią, bet originalią dovaną arba supažindinti su mūsų šalimi dažnai tenka imtis partizaninių metodų. Naujovės ir originalios idėjos užsieniečius domina. Tikiuosi, kad jos bus šviežio oro gūsis ir valstybinėms institucijoms, nes jos nepakankamai rūpinasi turizmo skatinimu ir šalies įvaiždžio formavimu užsienyje.“
FAKTAI: Apie dovanas
Teikiant dovanas verslo pasaulyje laikomasi nerašytų taisyklių, tad atkreipkite dėmesį:
Laikas: šalies ir asmeninės šventės, paaukštinimai, išėjimas į pensiją, paskatinimas. Netinkamas laikas, kai kalbate apie svarbų sandorį arba laukiate potencialaus kliento apsisprendimo – tai gali būti palaikyta spaudimu.
Vertė: dalis įmonių nustato, kokios vertės verslo dovanas teiks. Kad pernelyg neišlaidautų ir neįpareigotų gavėjo.
Etiketas: įsitikinkite, kad gavėjo bendrovė leidžia jam priimti dovanas. Kai kurios įmonės, kaip ir institucijos, laikosi griežtos politikos šiuo klausimu. Dovanokite skoningus, aukštos kokybės daiktus, atsižvelkite į kultūrinius skirtumus.