Lėtėjantis ekonomikos augimas vis daugiau verslininkų, ypač smulkaus ir vidutinio verslo atstovų, verčia veržtis diržus ir ieškoti galimybių išlikti.
Pasak ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto lektoriaus Beno Adomavičiaus, krizei Lietuvoje turi įtakos spartus energitikos išteklių brangimas, krizė JAV, natūralus tam tikrų sferų, pavyzdžiui, nekilnojamojo turto rinkos, augimo sulėtėjimas, aukštesnės palūkanų normos, menki darbuotojų resursai, žemas užsienio investicijų lygis.
Anot B. Adomavičiaus, tam tikrą šoką turėtų sukelti ir po Ignalinos atominės elektrinės uždarymo kilsiančios elektros energijos kainos. Paskutiniuoju metu apie 8 proc. kasmet augęs BVP 2010 metais, prognozuojama, augs tik 3 proc. Tuo tarpu infliacija sieks apie 11 proc.
B. Adomavičiaus teigimu, apie tai, kas bus, verslui reikia galvoti jau dabar, ir ruoštis blogiausiam scenarijui.
Dažnos klaidos krizių metu esąs žiūrėjimas ir reagavimas tik į trumpalaikę situaciją, pernelyg lėtas reagavimas į ekonomikos pagerėjimą, siekis apsaugoti įmonę einant į verslus, kuriuose „nebūna ekonominių nuosmukių“, dėmesio sutelkimas į naujus klientus.
B. Adomavičius patartų įdėmiau kontroliuoti vėluojančius mokėjimus, derėtis su tiekėjais dėl palankesnių sąlygų, panaikinti nebūtinas išlaidas, nuspręsti, ką daryti su mažiausiai pelningais produktais. Be to, visada vertėtų klausti savęs - ar rezultatai blogi dėl ekonominių sąlygų, ar dėl netinkamo darbo.
Ekonomistas perspėja, jog sprendimas krizės metu atleisti darbuotojus nėra toks geras, kaip naujų darbuotojų priėmimo ir algų kėlimo sustabdymas. Pasirinkus darbuotojų atleidimą galima tikėtis, kad nelaukdami, kol bus atsisakyta ir jų, išeis patys stipriausieji.
Verslui iškilus sunkumų, B. Adomavičius patartų daugiau bendrauti su tiekėjais - dirbdami su daugeliu panašių įmonių, šie galbūt galės suteikti naudingos informacijos, taip pat dirbti kartu su partneriais siekiant žemesnių kainų iš tiekėjų, glaudžiau bendrauti ir išsamiai informuoti darbuotojus. Galų gale verčiau geranoriškai bendradarbiauti su kreditoriais - tas, kuris ateina pats, paprastai sulaukia geriausios pagalbos.
Verslininkams padėtų ir aktyvus ieškojimas eksporto galimybių, ypač į gerai besilaikančias ar augančias rinkas, naujų, darbo našumą gerinančių technologijų įsigijimas, galbūt ir atsargus investavimas pasinaudojant nuosmukiu. Vis dėlto, anot B. Adomavičiaus, visiems tinkamo recepto nėra, analizuoti savo verslą ir priimti sprendimus derėtų patiems.
Giedrė NORVILAITĖ