Žinių radijo laidoje „Žalia rodyklė“ apsilankęs automobilių rinkos žinovas Donatas Stonys kartu su laidos vedėju, žurnalistu Vitoldu Miliumi aptarė, kokiais automobiliai gyventojai važiuos netolimoje ateityje, taip pat ar išnyks dyzelinu varomi automobiliai bei kokių kainų pokyčių transporto priemonių sektoriuje galime tikėtis.
Kas šiuo metu vyksta automobilių rinkoje, nes man atrodo, kad šiuo metu yra ženklių pasikeitimų?
Turbūt gal mes nebūsime vienintelė industrija, bet baigiame priprasti prie to, kad bet koks planavimas netenka prasmės, nes realiai trečius metus iš eilės – 2020 m., 2021 m. ir dabar 2022 m. – tai, ką buvai susiplanavęs gruodžio mėnesį ir kaip tu numatei situaciją vėliau, staiga pirmąjį ketvirtį paima ir viskas sugriūva.
2020 m. buvo koronavirusas, 2021 m. antra koronaviruso banga, dabar dar rimtesni reikalai (karas Ukrainoje – red. past), bet iš principo turbūt baigiame priprasti prie to, kad gyvename nežinioje. Ir tokioje nežinioje, kai ne tik, kad tu nežinai, kaip bus po metų ar metų pabaigoje, bet tai, kaip bus už ketvirčio. Tai čia pasidarė tokia realybė, tokia nauja norma.
Ar išmokote toje realybėje gyventi?
Nėra kito pasirinkimo. Aš manau, kad išmokome ne tik mes, bet ir kiti verslai, automobilistai, tam tikra prasme ir vartotojai, kurie šiek tiek kitaip pradėjo žiūrėti į automobilio pirkimą.
Vartotojai prisitaikė prie to, kad negali automobilio gauti čia ir dabar, nebėra nuolaidų po 30 proc. Reiškia, žmonės užsisakinėja mašinas, po truputį planuoja ilgesniam laikotarpiui, pasikeitė pirkimo įpročiai.
Pasigirsta tokių kalbų, kad ekologiniai įsipareigojimai sušvelnėjo. Ar tai yra dėl to, kad prasidėjo karas ir mums tapo ne taip svarbu kitos bėdos, įskaitant ir ekologiją?
Galbūt pastarojo mėnesio nevertėtų vertinti kaip atskaitos taško. Pastarosiomis savaitėmis mintys buvo kitur ir čia bandyti suprasti, ar buvo logikos kalbėti apie elektromobilius, jų ateitį šio laikotarpio metu, turbūt, kad sunku pasakyti.
Visgi, jeigu žiūrėtumėm truputį plačiau, kryptis, aišku, priklausys ir nuo gamintojo, bet tendencijos vis tiek yra tokia pati – viskas krypsta elektros link, tik yra tam tikri gamintojų skirtumai, kurie galbūt labiau orientuojasi į hibridinę technologiją, kiti galbūt pereina pilnai prie elektromobilių.
Kaip pavyzdį galiu paminėti „Mercedes-Benz“, kuris visiškai deklaruoja, kad iki šio dešimtmečio pabaigos kompanija Europoje negamins benzinu ar dyzelinu varomų automobilių. Reiškia, visa gama bus tik elektromobiliai. Ir tai yra vieno iš pirmaujančių gamintojų aiški žinia, kokią ateitį jie regi.
Vertinant tai, kas vyksta pastarąsias savaites ir priklausomybę nuo rusiškos naftos, tai dabar ta diskusija įgauna dar didesnį pagreitį, kad tas elektromobilių bumas, kur galvojome, kad jis kažkada įvyks, tačiau galbūt ateis lėtai, palaipsniui, tai gali būti, kad visų šitų įvykių fone tai atkeliaus žymiai greičiau, negu mes galvojame.
Labai elementarus pavyzdys – prieš keletą savaičių degalinių švieslentėse užsidegė skaičiai, kurie mums yra nepažįstami. Ir lygiai po 2 dienų žmonės pradėjo ieškoti hibridinių automobilių. Tai yra absoliučiai tiesioginė reakciją į tai, kas vyksta, tai yra dienų klausimas. Vartotojai reaguoja sparčiai, lygiai taip pat reaguos ir gamintojai.
Ar įvyks taip, kad Lietuvoje įsigyti elektromobilį apsimokės?
Gal pradėti reikėtų nuo to, kad net ir šiandien, jeigu kažkas galvoja, kad elektromobilio turėjimas be papildomų pastangų kažkoks yra „superekonominis“ variantas, tai yra nebūtinai labai teisinga prielaida.
Viena vertus, tie automobiliai yra gerokai brangesni negu benzinu ar dyzelinu varomos transporto priemones, kita vertus, jeigu neturi namuose, darbe įkrovimo stotelės, o naudojiesi tomis, kurios yra išbarstytos mieste, tai kol kas jų kainodara – visiški laukiniai vakarai. Ten 2 valandų įkrovimas gali kainuoti tiek, kad apie taupymą nebus labai daug kalbos. Tai čia yra dabartinė situacija, bet aš manau, kad situacija gali labai smarkiai kisti ir tai priklausytų nuo kelių dalykų.
Pirmiausiai, dėl taikomų mokesčių atskirose šalyse, įskaitant ir Lietuvą, kitas dalykas – gamintojų kainodaros sprendimai. <...> Gali būti, kad vieną dieną automobilis su elektriniu varikliu kainuos tiek pat, o gal net ir pigiau negu dyzelinis automobilis.
Ką manai apie elektromobilių komercinę sėkmę antrinėje rinkoje?
Dabar gamintojai baterijoms duoda garantiją, kuri yra pakankamai ilga – maždaug apie 5–8 metus ir garantuoja, kad tuos 8 metus įkrovimo lygis sumažės ne daugiau kaip, tarkime, 5 proc.
Jau minėjai, kad dabar ne tas metas, kai galime tikėtis nuolaidų perkant automobilį. Ką prognozuoji ateityje ir ką galima patarti žmonėms, kurie nori įsigyti transporto priemonę?
Aš galvoju, kad geriausias patarimas būtų nebandyti žaisti galimo uždarbio ruletės, o pirkti automobilį tada, kada jo tikrai reikia, įsigyti transporto priemonę tokią, kokios reikia, tada yra mažiausia tikimybė prašauti.
Jeigu šiandien Lietuvoje yra automobilis, kuris atitinka kliento poreikius, nėra prasmės jo nepirkti. Jeigu galima užsisakyti tokią transporto priemonę, kurios tu nori, ir žinai, kad ją gausi po 3–6, kartais po 9–12 mėnesių, tai turbūt tą ir reikia daryti, nes jeigu dar lauksi 12 mėnesių, tai tikrai automobilis neatpigs.
Per paskutinius 3 metus supratome, kad kitais metais vėl gali kas nors nutikti, ir tie nutikimai yra visiškai neprognozuojami. Tai dabar, kai jau atrodo, kad visa gamyba po pandemijos turėjo normalizuotis, staiga vėl visos tiekimo grandinės pradeda lūžinėti.
Visą pokalbį su automobilių rinkos ekspertu galima stebėti „Žinių radijo“ laidos įraše: