Dvigubos sankabos pavarų dėžės koncepciją 1939 m. pirmasis sukūrė prancūzų inžinierius Adolphas Kegresas, tačiau pritrūkus lėšų idėjos įgyvendinimui, pirmosios tokio tipo pavarų dėžės vienos britų automobilių kompanijos pradėtos gaminti tik šeštajame dešimtmetyje, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Praėjusio amžiaus aštuntajame dešimtmetyje dvigubos sankabos transmisijas lenktynėms pradėjo diegti „Porsche“, o 2003 m. „Volkswagen“ pradėjo masinę jų gamybą lengviesiems automobiliams.
Šiandien jas siūlo beveik visi pagrindiniai automobilių prekių ženklai, šias transmisijas vadindami DSG, S tronic, EDC, SST, DCT, TCT, DCT, PowerShift, Drivelogic arba PDK trumpiniais.
Pasak ekspertų, šiandien dvigubos sankabos pavarų dėžės ištobulintos taip, kad ne tik užtikrina itin sklandų važiavimą, bet ir lemia mažesnes degalų sąnaudas nei klasikinė automatinė pavarų dėžė.
„Dvigubos sankabos transmisijų veikimas (angl. DCT – Dual Clutch Transmission) yra pagrįstas dviejų, o ne vienos sankabų naudojimu. Rinkoje dominuoja dviejų tipų pavarų dėžės: pirmosios komplektuojamos su šlapių sankabų komplektu (dažniausiai 6 laipsnių), o antrosios su sausomis sankabomis, kurios paprastai turi 7 pavaras ir montuojamos su mažesnės galios varikliais.“, – apie veikimo ypatumus pasakoja ne vienerius metus automatinių pavarų dėžių priežiūrą Vilniuje atliekantis automechanikas Mantas Kaupas.
Reguliari alyvos patikra – būtina
M. Kaupas pastebi, kad dvigubos sankabos pavarų dėžių ilgaamžiškumas svyruoja nuo 150 iki 300 tūkst. km ir pabrėžia, kad trukmę lemia ne tik jų konstrukcijos, naudojimo būdas, bet ir reguliari tepalų patikra bei teisingas jų pasirinkimas:
„Nors kai kurie vairuotojai mano, kad jų greičių dėžės veikia patikimai nepaisant didesnės nei minėta rida, toks mąstymas yra klaidingas – kai kurie nusidėvėjimo požymiai progresuoja taip lėtai, kad vairuotojai jų tiesiog nepastebi“.
Pasak eksperto, reguliarus alyvos keitimas yra būtina sąlyga norint sklandaus automatinės pavarų dėžės veikimo, nes šio tipo pavarų dėžės yra gerokai jautresnės: „Nors naujų automobilių savininkai nekeisdami alyvos gali nuvažiuoti ir 200 tūkst. km, tačiau vėliau jie vis tiek susidurs su problemomis.
Tas pats nutiks ir nusipirkus dėvėtą automobilį – vairuotojui net ir laiku pastebėjus, kad automatinės pavarų dėžės alyva nebuvo keista bei tuo pasirūpinus, tolimesnių problemų, tikėtina, išvengti nepavyks, nes alyvos keitimas yra būtinas prevencinis veiksmas“, – apie alyvos keitimo svarbą pasakoja specialistas.
Tiksinti bomba
Pasak ekspertų, alyvos keitimo intervalus nurodo automobilių gamintojas, todėl visuomet svarbu griežtai laikytis jų naudojimo instrukcijos.
„Netikrinant ar nekeičiant pavarų dėžės alyvos, ilgainiui galime pajausti, kad pavaros jungiasi sunkiau, jas jungiant juntamas trūkčiojimas, arba, blogiausiu atveju, pavarų iš viso bus nebeįmanoma įjungti ir automobilį teks transportuoti į autoservisą.
Be to, pataupius ir su netvarkinga automatine pavarų dėže nuvažiavus apie 200 tūkst. km, jos remontas vairuotojų pinigines gali patuštinti ir keliais tūkstančiais eurų“, – perspėja „TotalEnergies“ atstovybės Lenkijoje techninio skyriaus vadovas Piotras Karkochas.
Pasak specialisto, nors dviejų sankabų pavarų dėžės su sausa sankaba tepalams keliami panašūs reikalavimai kaip ir klasikinių mechaninių pavarų dėžių atveju, dvigubos sankabos transmisijos alyvoms, naudojamoms su šlapiomis sankabomis, taikomi specialūs reikalavimai: „Vieni pagrindinių – optimalios sankabų ir sinchronizatorių trinties savybės, suderinamumas su šlapių sankabų frikcinėmis medžiagomis bei sinchronizatorių apsauga.
Šiandien rinkoje galima rasti specialias alyvas, skirtas būtent dvigubos sankabos transmisijai su šlapia sankaba. Tokios alyvos užtikrina labai gerą apsaugą nuo nusidėvėjimo net esant didelėms apkrovoms ir yra gerai suderinama su sandarinimo medžiagomis. Dėl savo parametrų jos tinka daugumai prekyboje esančių dvigubos sankabos pavarų dėžių“, – kalbėjo jis.
Ar jau daugiau nieko žurnalistai nebesugeba ?..