Europos Komisija nori griežtesnių taisyklių
Šiuo metu Europos Teisingumo Teisme nagrinėjama byla, susijusi su procedūrinių reglamentų aiškinimu.
Lapkričio mėnesį Europos Teisingumo Teismas turėtų priimti sprendimą, kuris nulems kaip bus interpretuojamos jau nebegaliojančios automobilių homologacijos taisykles.
Pagrindinis dėmesys bus skiriamas į programinės įrangos funkciją, kuri atsižvelgdama į tam tikras temperatūros ir važiavimo aukščio sąlygas ribojo NOx emisijų mažinimą. Ši išimtis taisyklėse buvo palikta tam, jog automobilių gamintojai galėtų užtikrinti variklių ilgaamžiškumą specifinėse situacijose. Pavyzdžiui, kai oro temperatūra nukrenta iki -15 laipsnių šalčio arba pakyla virš 30 laipsnių karščio.
Jeigu Europos Teisingumo Teismas nuspręs, jog senesnių automobilių homologacijos metu gamintojai negalėjo taikyti šių išimčių ir turėjo laikytis nustatytų verčių visą laiką, tai priverstų prie itin skaudžių padarinių.
Ant bedugnės krašto – milijonai automobilių
Vokietijos transporto ministras V. Wissingas baiminasi, jog milijonams transporto priemonių visoje Europoje gresia pavojus, kad jos tiesiog 2025 m. sausį bus išregistruotos. Vien Vokietijoje iš eismo būtų pašalinta 4,3 milijono „Euro 5“ standartą atitinkančių dyzelinių automobilių ir maždaug 3,9 milijono „Euro 6“ standartą atitinkančių dyzelių.
„Šis sprendimas užginčytų transporto priemonių, atitinkančių „Euro 5“ taršos standartą homologaciją. Taip pat negalima atmesti neigiamų pasekmių jau eksploatuojamoms, „Euro 6“ taršos standartą atitinkančioms transporto priemonėms“, – dienraščiui „Bild“ sakė jis.
Pagal jau nebenaudojamą „NEDC“ metodologiją homologuoti automobiliai buvo pagaminti tarp 2009 ir 2014 metų. Tai reiškia, jog tuo metu automobilių degalų sąnaudų ir kitų teršalų matavimo rodikliai buvo atliekami uždarose laboratorijose.
Vėliau, siekiant pasenusią metodiką modernizuoti, ją pakeitė „WLTP“ vardu pavadinta alternatyva, kuri nurodydavo realistiškesnes degalų sąnaudas ir CO2 emisijas.
Dauguma naujesnių automobilių buvo sukurti atsižvelgiant į griežtesnės metodikos reikalavimus ir atitinka naujausius taršos standartus, tačiau taikant „NEDC“ metodiką, automobilių gamintojai neturėjo pagrindo kurti transporto priemonių, kurios sugebėtų praeiti gerokai griežtesnių bandymų filtrą.
Todėl jeigu laboratorijoje patvirtintiems automobiliams tektų praeiti „WLTP“ bandymų metodiką, jie tiesiog nesugebėtų atitikti nustatytų „Euro 5“ ir „Euro 6“ taršos standarto ribinių verčių.