"Ateis laikas, kai televizija bus skaitmeninė ir šitas kanalas bus lygus su visais."- Nijolė Steiblienė apie savo darbovietės "Lietuvos ryto" TV perspektyvas technologijoms žengiant į priekį žurnale "Žmonės" (2009 m. Nr. 21).
Nors interviu kontekstas neturėjo nieko bendra su televizija, manau, kad šie žodžiai išduoda ir kanalo savininkų bei vadovų viltis.
Perfrazuojant "Žmonėms" išsakytą frazę - "Lietuvos ryto" TV dabar nėra lygi su visais todėl, kad dabar televizija Lietuvoje nėra skaitmeninė.
"Lietuvos ryto" TV nepopuliarumui (jos auditorijos dalis tik 2.2 proc.) pateisinti rastas atpirkimo ožys - analoginis signalo perdavimo būdas.
Pasigilinkime.
Ką rinkoje keičia televizijos skaitmenizavimas? Rinkoje atsiranda daugiau dažnių, kuriais gali būti transliuojamas televizijos signalas. Tai reiškia, kad šalia seniau atsiradusių televizijų gali atsirasti daug naujų. Tos naujos neišvengiamai perima dalį žiūrovų. Tai jaučiasi jau dabar. Bendra, suminė keturių didžiųjų televizijų dalis rinkoje jau dabar yra kur kas mažesnė, nei prieš dešimt metų. Vis daugiau atkanda kiti.
Į tų kitų lyderius taiko "Lietuvos ryt"o TV. Tai mažas kanalas, kuriam rinkos skaitmenizavimas ir turėtų suteikti tą šansą. Tačiau, palaukite. Kai sakome mažas, galime turėti omeny daug ką - mažą auditoriją, laidų biudžetus, o pats svarbiausias komponentas - maža aprėptis. Bet atsiverčiu "Lietuvos ryto" TV svetainę ir matau: "Šiuo metu mus gali matyti daugiau nei 90 proc. žiūrovų auditorija Lietuvoje". Mano duomenimis, tokiais skaičiais negali pasigirti, tarkim, BTV.
Tai, ką turėtų duoti skaitmenizavimas, jau pasiekta. Kas "Lietuvos ryto" TV trukdo rieškučiomis semti rinkos gėrybes dabar? Krizė? Krizė visur, todėl sąlygos konkuruoti - lygios.
Trukdo nepermaldaujamas distancinio pultelio dėsnis, pagal kurį vidutinis žiūrovas linkęs keliauti daugių daugiausia per pusantros-dvi mygtukų eilutes nuo viršaus. Kanalui, neįsiterpusiam tarp jų, belieka žiūrovų dėmesio trupiniai.
Dėsnį galima sulaužyti tik transliuojant didiesiems kanalams bent jau prilygstančią programą, savo ruožtu "stumiamą" tokios savireklaminės kampanijos, apie kurią didieji galėtų tik pasvajoti.
Programą mes matėme. Ar kas atsimena viltis, dėtas į laidas, anonsuotas pirmam "Lietuvos ryto" TV sezonui beprasidedant? Kiek liko tų akcentų? Vėliavnešys "Reporteris", kas dar? Dar viena kita laida, atkeliavusi iš didžiųjų kanalų jau ne geriausioje savo formoje. Jei ji kada nors buvo… Didžiųjų vadai, įtariu, atsikvėpė lengviau, kad kokio "Super L.T." nereikėjo išprašinėti lauk, pykstantis su "šalies nepriklausomu"…
Nepaneigsi. "Lietuvos ryto" TV stengėsi padaryti pramogiškai informacinę televiziją. Informacijos daug. Kartais ne į gylį, o į plotį. Todėl ir matome "Reporteryje" keturiskart ilgesnes medžiagas, nei reikia. Kokybiška TV informacija yra brangus daiktas. Reikia daugiau ir reporterių, ir technikos. Andriaus Kavaliausko balso charizma laidos neišveš.
O netvarka tinklelyje? Kaip žiūrovas gali žiūrėti laidas, jei jos kas antrą mėnesį be jokios priežasties perstumiamos, kaip choleriškos prigimties šeimininkės baldai. Toks įspūdis, kad galvos "Lietuvos ryto" TV tinklelyje nesimato. Bet kur jau… Galvų ten daug. Gal net per daug. Bet kai pati svarbiausia tampa pernelyg dominuojanti, mažesniosioms patogu gyventi jos šešėlyje.
Su savireklama "Lietuvos rytas" galėjo pakliūti į savo paties paspęstus spąstus. Atrodo, kad čia turėjo būti jo didysis pranašumas - natūrali sinergija. Mažasis telekanaliukas, prisiglaudęs prie didžiojo brolio, minta šio syvais. TV antena paskelbia visiškai neįmanomas, bet Lietuvos ryto TV labai geistinas tiesas - kad Andrius Kavaliauskas tapo geriausiu laidų vedėju, kad… daug tų kad. Tarsi kaip kadais žiūrovai dar tiki viskuo, ką parašė laikraštis.
Klaidingas verslo planas - didysis brolis pasirodė nesąs toks stiprus, kokiu dar daug kas jį laiko. Laikas eina, kyla visokie internetai, raumenys glemba.
Parama mažajai ataugai, deja, nebuvo veiksminga.
Pravartu būtų sulaukti geresnių žinių ir iki skaitmenizacijos.
Naivu tikėtis, kad didieji kanalai sėdės sudėję rankas ir atėjus skaitmeninės televizijos erai. Nesvarbu, kas bus minkoma - distancinis pultelis ar pelė - žiūrovas LNK, TV3, BTV ar LTV rinksis dažniau, nei kitus.
Įprotis yra įprotis.