Kainos fiksuotos liepos mėnesį, Lietuvos prekybos centruose „Maxima“, „Iki“, „Norfa“, „Rimi“, „Lidl“, „Aibė“, bei internetinėje parduotuvėje „Barbora“.
Pigiausių maisto prekių krepšelis pabrango
Liepos mėnesį, Pricer.lt, atlikę pigiausių maisto prekių krepšelio kainų tyrimą, nustatė, kad palyginus su birželio mėnesiu, pigiausios prekės brango visose parduotuvėse. Vienintelėje internetinėje parduotuvėje „Barbora“ krepšelio kainos neženkliai sumažėjo (-0,4 proc.). Didžiausias pigiausių prekių krepšelio brangimas užfiksuotas parduotuvėse „Aibė“ ( +11,9 proc.) ir parduotuvėje „Iki“ (+6,8 proc.).
Pigiausių maisto prekių krepšelis, kuris sudarytas remiantis Lietuvos statistikos departamento maisto produktų sąrašu, liepos 11 dieną mažiausiai kainavo parduotuvėje „Norfa“ (53,31 euro), brangiausiai – parduotuvėje „Iki“ (60,77 euro). Krepšelio kainos skirtumas - 7,46 euro. Pirma Pricer.lt reitingo vieta, kaip ir birželio mėnesį, atiteko parduotuvei „Norfa“, paskutinė - parduotuvei „Iki“.
Užfiksuota, kad per mėnesį tarp pigiausių prekių labiausiai pabrango: virta dešra (+20 proc.), pomidorai (+18,9 proc.), obuoliai (+18,8 proc.), makaronai (+17,1 proc.), karštai rūkyta kiaulienos nugarinė be kaulo (+12,5 proc.), pasterizuotas kefyras (+10,9 proc.) – pastarasis greičiausiai dėl prasidėjusio šaltibarščių sezono ir 2,5 proc. riebumo pienas (+9,8 proc.).
Atpigo – bananai (-16 proc.). Bananų vidutinės kainos sumažėjimui didžiausią įtaką turėjo nukritusi bananų kaina parduotuvėse „Lidl“ (0,66 euro), „Maxima“ ir „Barbora“ (0,69 euro), bei „Norfa“ (0,75 euro). Kas mėnesį stebint tų pačių produktų kainas galime teigti, kad sugrįžta „bananų karai“, kaip priemonė prisivilioti pirkėjus į parduotuvę.
Palyginus sausio ir liepos mėnesiais užfiksuotų pigiausių maisto produktų kainas, Pricer.lt daro išvadą, kad tik dvi parduotuvės nuo metų pradžios nekėlė pigiausių maisto produktų kainų, o jas netgi nuleido, tai - parduotuvė „Lidl“ (-1,49 proc.), bei parduotuvė „Barbora“ (-4,81 proc.). Nuo sausio, daugiausiai pigiausi produktai pabrango parduotuvėje „Iki“ (net +17,52 proc.) ir parduotuvėje „Aibė“ (+15,48 proc.).
Populiarių maisto ženklų krepšelis taip pat pabrango
Pricer.lt populiarių maisto ženklų krepšelis liepos mėnesį pabrango faktiškai visose tyrime dalyvavusiose parduotuvėse, išskyrus parduotuves: „Iki“ ir „Aibė“.
Pricer.lt užfiksavo, kad šios dvi parduotuvės didina pigiausių produktų kainas ir šiame segmente stipriai nusileidžia konkurentams, bet palaiko konkurencingas gerai žinomu ir populiarių maisto ženklų kainas. Šios parduotuvės liepą pirkėjams galėjo pasiūlyti Pricer.lt populiarių maisto ženklų krepšelį už mažiausią kainą rinkoje.
Reitingo pirmoje vietoje parduotuvė „Aibė“ (35,73 euro), antroje „Iki“ (35,85 euro), reitingo gale - parduotuvė „Rimi“ (37,53 euro). Tyrimo metu užfiksuota, kad per mėnesį labiausiai populiarių maisto ženklų krepšelio prekės pabrango parduotuvėje „Maxima“ (+4,2 proc.).
Blogi vasaros orai koreguoja ir populiariausių vasaros prekių kainas. Užfiksuota, kad pinga „Švyturio tradicinis šviesusis 6 proc.“ alus (-8,6 proc.).
Parduotuvėse prasidėjo cukraus kainos viliotinis, vidutinė „Panevėžio plius“ cukraus 1 kg. kaina per mėnesį atpigo 4 proc. Liepos 11 d., parduotuvėje „Iki“ jo buvo galima įsigyti už 69 centus, o parduotuvių nuosavais prekiniais ženklais pažymėtą cukrų galima įsigyti ir dar pigiau.
Portalas www.pricer.lt kainas užfiksavo liepos 11 dieną, Lietuvos prekybos centruose „Maxima“, „Iki“, „Norfa“, „Rimi“, „Lidl“, „Aibė“, bei internetinėje parduotuvėje „Barbora“.
Lyginti kainas – sveikintina iniciatyva, tačiau gali būti klaidinga
Kaip visada po šių Pricer.lt tyrimų naujienų portalas tv3.lt pateikia ir kitokią, Lietuvos prekybos įmonių asociacijos poziciją. Asociacijos vykdantysis direktorius Laurynas Vilimas sakė, kad visos iniciatyvos, padėsiančios vartotojams pasirinkti, yra sveikintinos, tačiau labai svarbu, kad gyventojai neliktų suklaidinti.
„Kalbant apie pricer.lt atliekamus prekių krepšelių kainų palyginimus, vartotojo klaidinimo riziką įžvelgiu. Pricer.lt pateikiamos kainos neatitinka realiu laiku esančių kainų parduotuvėse. Prekybos tinklai kainas gali keisti net po kelis kartus per dieną, o čia pateikiami istoriniai duomenys.
Jei patys prekybininkai nebendradarbiauja su šia platforma, jos atstovai negali užtikrinti, kad duomenys būtų tokie, kokie yra iš tiesų, o gyventojai priima sprendimus, kur apsipirkti, remdamiesi jau galimai neaktualiomis kainomis. Tokia situacija gali būti pavojinga ir pačiai mažmeninei rinkai, kai iškraipoma konkurencija, o labiausiai gali nukentėti vartotojas, galvodamas, kad kažkurioje parduotuvėje yra pigiau, tačiau kainos joje iš tiesų jau pasikeitusios“, - teigė jis.
L. Vilimo nuomone, tokiais dalykais negalima piktnaudžiauti, todėl patys vartotojai turėtų labai atsargiai vertinti atsitiktinius tyrimus, kuriuos atlieka ne profesionalios rinkos tyrimo bendrovės.
„Vartotojas turi suprasti, kad tokie tyrimai nėra tikslūs, duomenys yra retrospektyvūs, ir tokie tyrimai tikrai neturi nulemti pirkėjo pasirinkimo. Kadangi pricer.lt negali sekundžių tikslumu pasakyti, kaip keičiasi kainos prekybos vietose, tokie tyrimai gali suklaidinti vartotoją. Tyrimus, kaip, kada ir kiek keičiasi prekių kainos, atlieka autoritetingos pasaulinio lygio bendrovės, kuriems duomenis teikia patys prekybininkai. Būtent pagal tokius tyrimus ir gali vykti kainų lygio matavimai žiūrint retrospektyviai, bet šios platformos atveju matau, kad norima apžvelgti kainų kitimo tendenciją ir daryti įtaką vartotojo pasirinkimui, tačiau naudojama metodologija to neleidžia padaryti tiksliai“, - savo nuomone dalinosi Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vykdantysis direktorius.
Tuo tarpu Pricer.lt vadovas Arūnas Vizickas į šią L. Vilimo poziciją yra reagavęs ir išsakęs tokią nuomonę:
„Pagal Jūsų logiką nereikalingi nei LR Statistikos departamentas, nei apklausos, nei rinkos tyrimai. AC Nielsen kompanijos renkamą informaciją (nors ji nėra sekundžių tikslumo ir yra retrospektyvi) naudoja ir gamintojai, ir prekybos tinklai. O eilinius pirkėjus Jūs, p. Vilimai, norite palikti be informacijos?“, - savo nuomonę pateikė A. Vizickas.
Anot jo, iš techninės Pricer.lt platformos pusės, nėra jokių kliūčių apdoroti visą prekybos tinklų prekių ir jų kainų informaciją on-line režimu. „Sekundžių tikslumu, jei prekybos tinklams tai bus reikalinga“, - pabrėžia jis.