Siekdama kelti turistų aptarnavimo kultūrą ir lygį, Lietuvos turizmo asociacija skatina planuojančius keliauti atkreipti dėmesį į informaciją apie rinkoje veikiančius turizmo paslaugų tiekėjus bei rinktis tik patikimus kelionių organizatorius.
Pasak Lietuvos turizmo asociacijos prezidentės Danutės Mažeikaitės, pasirinkus nepatikimą kelionių organizatorių gali iškilti įvairių problemų.
"Kelionių organizatoriui tapus nemokiu, turistas neišvyks į kelionę visai arba atostogos bus nutrauktos, nesuteikus užsakytų paslaugų, už kurias jau buvo sumokėta. Tai - blogiausias galimas scenarijus. Tačiau poilsiautojui ne ką mažiau apmaudu ir tuomet, kai kelionių organizatorius dėl nepakankamo profesionalumo ir taupymo kliento sąskaita nesuteikia kokybiškų paslaugų kelionės metu: nesilaiko sutarties nuostatų, nevykdo pasižadėjimų, neužsako pažadėtų paslaugų, neinformuoja kliento apie reklaminėje medžiagoje pateiktų vaizdų neatitikimą realybei“, - galimas problemas, kurios gali iškilti pasirinkus nepatikimą kelionių organizatorių vardijo D. Mažeikaitė.
Tokių situacijų galima išvengti pasidomėjus informacija apie kelionių organizatorių.
"Kelionių organizatorius privalo turėti pažymėjimą, patvirtinantį teisę teikti atitinkamas paslaugas. Visus kelionių organizatorius registruoja Valstybinis turizmo departamentas. Jei organizatoriaus, kurio kelionę ketinama įsigyti, paslaugų teikėjų sąraše nėra, nederėtų jam patikėti savo atostogų organizavimo ir pinigų“, - teigė D. Mažeikaitė.
Vieni iš svarbiausių kelionių organizatoriaus patikimumą rodančių faktorių yra jo investuotojų (savininkų) viešumas, finansinis pajėgumas ir patikimumas, tad vertėtų pasidomėti, kam priklauso kelionių organizatoriaus įmonė.
Reiktų pasidomėti ir kelionių organizatoriaus veiklos trukme, reputacija rinkoje, patirtimi.
"Tas pats taikytina ir renkantis kelionių agentūrą. Draugų ar pažįstamų atsiliepimai ne visada gali būti objektyvūs, todėl planuojant ir renkantis kelionę, geriau būtų pasitikėti profesionalaus konsultanto paslaugomis“, - sakė D. Mažeikaitė.
Įtarimą turėtų sukelti, jei kelionių organizatorius siūlo paslaugas pernelyg žema ar žemesne negu vidutinė rinkoje siūloma tų pačių paslaugų kaina.
"Tokiu atveju galima daryti prielaidą, kad kelionių organizatorius keliones parduoda nuostolingai, todėl anksčiau ar vėliau nesugebės įvykdyti savo įsipareigojimų“, - perspėja D. Mažeikaitė. Be to, renkantis pigesnę kelionę, reiktų tikėtis ir žemesnio lygio paslaugų.
Kelionių organizatorius turi užtikrinti sutartyje nurodytų paslaugų suteikimą - kelionė turi būti organizuojama pagal sutartyje bei jos prieduose (kataloguose, brošiūrose) numatytas sąlygas. Be to, kelionių organizatorius privalo turistui suteikti visą su kelione susijusią informaciją, kuri turi būti teisinga ir neklaidinanti, pateikti finansines garantijas, kad kelionių organizatoriaus nemokumo atveju turisto sumokėti pinigai bus grąžinti arba turistas bus grąžintas iš kitos šalies į pradinę išvykimo vietą. Kelionių organizatorius savo prievoles užtikrina draudimu, draudimo poliso numeris paprastai yra nurodomas sutartyje.
Jei turistai nėra patenkinti kelione, jie nedelsdami privalo reikšti savo pretenzijas kelionių organizatoriaus atstovui kelionės metu. Kelionės organizatorius privalo spręsti pagrįstai pareikštas pretenzijas. Pretenzijas būtina pareikšti kelionės metu raštu, tačiau jei problemos kelionės metu lieka neišspręstos, pretenzijas galima pareikšti raštu kelionių organizatoriui per 10 darbo dienų nuo kelionės pabaigos.
"Labai svarbus laiko faktorius - turistas neturėtų delsti pranešti kelionės organizatoriaus atstovui ar kelionių vadovui apie kilusią problemą“, - teigė D. Mažeikaitė.
Jei dėl kelionių organizatoriaus kaltės turistams padaroma žala, ji gali būti atlyginama įvairiais būdais. Atsižvelgdami į problemos pobūdį, kelionių organizatoriai gali pasiūlyti nukentėjusiam turistui nuolaidų ateityje teikiamoms turizmo paslaugoms arba išmoka pinigines kompensacijas. Jei kelionių organizatorius nepasiekia kompromiso su nukentėjusiuoju, turistas gali ginti savo interesus teismine tvarka.