Tad politikai jau siūlo pačius įvairiausius receptus, kaip sutvarkyti kelius, tiltus ir žvyrkelius. Tarp siūlymų ir mokami keliai bei nauja Regionų ministerija. O finansų ministrė Gintarė Skaistė siūlo politikams rašyti laiškus Kalėdų seneliui ir prašyti milijardų keliams.
Gilvyčio miestelio gyventojai keliaudami į Šiaulius yra priversti kratytis žvyrkeliu. Žmonės skundžiasi, kad šiame kelyje laužo mašinų važiuokles, nuo akmenų dūžta stiklai ir žibintai ir daugelį metų prašo valdininkų šį kelią asfaltuoti, tačiau nesėkmingai.
Gyventojai griebiasi už galvų
Vasarą kelias skęsta dulkėse, o rudenį esą mašinos plaukioja purve, negana to didžiules duobes čia išmuša į karjerą važinėjantys sunkvežimiai. Štai ką apie kelią kalbėjo apylinkių gyventojai:
„Kai lietus prasidės, viskas, vėl plauksim.“
„Į ką mašina panaši, miestą pasiekti sunku, važiuoklės remontai beprotiški.“
„Sveikatai atkrato viską, čia baisu.“
„Važiuoji kas 2–3 savaites išsidaužyti. Visi ratai išsibalansuoja, tragedija.“
Prieš pora metų miestelio gyventojai net protestavo, mėgindami prisišaukti asfaltavimo techniką, tačiau ir tai nepadėjo.
O naujai nutiestas kelias Panemunėje praėjusią žiemą jau buvo paplautas. Nerimą keliančius vaizdus užfiksavęs parlamentaras Remigijus Žemaitaitis sako, kad tai – akivaizdus pinigų taškymo keliams pavyzdys.
„Sugalvojo nutiesti asfaltą į lankas. Paėmė 7 ar 9 mln. eurų. Pirmas potvynis ir pusė kelio atsidūrė mūsų rapsuose“, – tvirtino „Nemuno aušra“ pirmininkas.
O ketvirtus metus susisiekimo ministro kėdėje sėdintis Marius Skuodis toliau tvirtina, esą trūksta pinigų ir žvyrkeliams asfaltuoti, ir tiltams su keliais remontuoti, kurių būklė kasmet tik blogėja. Esą finansų ministrė su premjere jo negirdi.
„Akcizas, baudos, vinjetės, baudų mokesčiai keliauja ne keliams, o į bendrą biudžetą, Seimas priima galutinius sprendimus, kokia proporcija keliams paskirstyti“, – teisinosi „laisvietis“ M. Skuodis.
Anot susisiekimo ministro, šiemet valstybiniams keliams valdantieji skyrė beveik 800 mln. eurų. Tačiau, kad kelių būklę kelininkai sugebėtų ne palaikyti, o gerinti, reikia dar bent pusės milijardo. Tik tokie ministro skundai finansų ministrei kelia šypseną.
„Laiškus apie milijardinius poreikius reikia rašyti Kalėdų seniui, o ne finansų ministrui. Konkretūs skaičiai dėl kelių finansavimo bus pristatyti, kai bus pristatytas valstybės biudžeto projektas. Nemažai pinigų skiriama kelių tiesimui drauge su karinio mobilumo sprendimais“, – kalbėjo konservatorė Gintarė Skaistė.
Siūlo skolintis ar apmokestinti kelius
Seimo rinkimuose dalyvaujančios partijos viena per kitą jau siūlo, iš kur keliams surinkti papildomus šimtus milijonus eurų. Štai liberalai ir „Laisvės ir teisingumo“ lyderis Artūras Zuokas siūlo kelių remontą patikėti privačioms kompanijoms, kurioms po to vairuotojai pinigus sugrąžintų mokėdami už važiavimą keliais.
„Daugelis ES šalių konkurso būdu atidavę galimybę privačioms kompanijoms įrengti kelius, keliai, aišku, mokami“, – siūlė A. Zuokas.
„Sutinku su apmokamų kelių plėtra ne tik krovininiam transportui. Ko nepavyko Susisiekimo ministerijai. Taip užtikrintume žengimą į priekį su kelių infrastruktūra“, – dėstė liberalas Eugenijus Gentvilas.
Tiesa, E. Gentvilas kalba, kad apmokestinus kelius, turėtų būti sumažinti akcizai, kuriuos vairuotojai dabar moka pirkdami degalus. Regionų partijai vadovaujantis Jonas Pinskus ragina kelius tiesti lenkų pavyzdžiu – trūkstamus milijonus skolintis, o skolas grąžinti europine parama ir dar siūlo naikinti Energetikos ministeriją, o vietoje jos sukurti naują Regionų ministeriją.
„Reikia dabar ir čia, siūlome ne kalbomis kurti Regioninių reikalų ministeriją, sukoncentruoti regioninius klausimus iš Vidaus reikalų, Susisiekimo ministerijos“, – kalbėjo J. Pinskus.
Vardan Lietuvos ir socdemų atstovai naujų ministerijų ar mokesčių keliams finansuoti nesiūlo, anot jų tereikia atidžiau papurtyti I. Šimonytės ir G. Skaistės sudarinėjamą kitų metų valstybės biudžetą ir jame atrastų vieną kitą papildomą šimtą milijonų keliams.
„Galima sukaupti 400 mln. eurų nukreipiant regioninių kelių priežiūrai, tiesimui, plėtrai“, – tvirtino frakcijos „Vardan Lietuvos“ narys Algirdas Butkevičius.
„Būtų specialus kelių fondas, į kurį galėtų įplaukti lėšos iš įvairių šaltinių. Jei kalbame apie pinigus, kartotas skaičius 1,3 mlrd. eurų metams“, – teigė socialdemokratas Eugenijus Sabutis.
Kalbėdami apie tvarų kelių finansavimą, valdantieji ir opozicija mini planus sukurti specialų fondą, į kurį suplauktų kelių mokesčiai ir degalų akcizo dalis, jis galėtų skolintis ir išleisti obligacijas.
Daugiau apie tai – aukščiau esančiame vaizdo įraše.
Aš tai sustabdyčiau korupcinį vilniaus stadiono projektą ir tuos pinigus nukreiptus išvogimui skirčiau bent jau problematiškiausų ruožų ar infrastruktūros objektų remontui. Nu bet PEDOpartijos valdomoje Lietuvoje taip niekas nesidaro.