Estija – reikalavimai kelti atlyginimus ir pirmoji kolektyvinė sutartis
Estijai atstovavęs transporto profsąjungų pirmininkas Jaan Hendrik Toomel pasakojo, kad pagrindinė šios šalies problema, su kuria susiduria vairuotojai yra tai, kad Estijos transporto policija netikrina sunkvežimių vairuotojų darbo ir laiko apskaitos režimo.
Ruošiamės artimiausiu laiku pasirašyti kolektyvinį susitarimą dėl visų Estijoje autobusų vairuotojų atlyginimų. Vairuotojų vidutinis atlyginimas 700 eur. ir 2015 m. planuojame, kad jis būtų 880 eur. Krovininio transporto vairuotojų vidutinis atlyginimas yra 520 eur.
Estijos Logistikos centre sujungus dvi kompanijas, ruošiamasi pasirašyti kolektyvinę sutartį. Įdomu tai, kad Estijoje tai bus pirmas kartas.
Latvija – į AIR Baltic nukreipti pikti žvilgsniai
Latvijos transporto ir paslaugų sferos profsąjungos pirmininkas Jurij Kalninš kalbėjo, kad Latvijos vairuotojams - priešingai negu Estijos - atlyginimai nesikeičia. Šiuo metu jie sudaro apie 350 eur., o minimalus atlyginimas 320 eur. Daugelio transporto bendrovių vairuotojų atlyginimai priklauso nuo parduotų bilietų ir su kintamojo atlyginimo dydžiu tesiekia 450 eur.
Aviacijos AIR BALTIC profsąjungos pirmininkas paminėjo, kad dirba 1500 darbuotojų, o profsąjungai priklauso 500 darbuotojų. Vyksta kolektyvinės derybos dėl kolektyvinės sutarties. Kai bebūtų keista, AIR Baltic profsąjungos teigimu, pilotų atlyginimas tesiekia 310 – 500 eur., nors Valstybė valdo 90% akcijų. Aišku su viršvalandžiais kai kurie pilotai uždirba ir iki 1500 eur. Tačiau situacija šioje bendrovėje vertinama kaip viena problematiškiausių, o bendrovė – jei nebus rastas susitarimas - sulauks ir streikų.
Kanada – šalis, kurioje „išsunkia iki paskutinio lašo“
Vairuotojas iš Latvijos Dzintars Gertmanis pasidalino savo patirtimi dirbant tolimųjų reisų vairuotoju Kanadoje ir JAV. Jis pasakojo, kad šiuose šalyje vairuotojams tenka dirbti po 16 val. per dieną – 13 iš jų praleidžiant vairuojant. Vidutiniškai, vairuotojams šiose šalyse tenka dirbti 70 val. per savaitę, ir tik 36 val. skirtos poilsiui. Vidutinis atlyginimas siekia 4500 dolerių. Pagal Kanados įstatymus suteikiama 21 diena kalendorinių atostogų. Pasak Dz. Gertmanio, toks darbas vairuotojus „išsunkia iki paskutinio lašo“, neretai net ir sveikiems vyrams, padirbėjus tokiomis sąlygomis, sušlubuoja sveikata.
Prancūzijos ir Belgijos planuojamas įstatymas – teigiamas pavyzdys
Visi vairuotojų atstovai teigiamai sutiko žinią apie Prancūzijoje ir Belgijoje planuojamą priimti įstatymą, reikalaujantį sunkvežimių vairuotojams ilsėtis viešbučiuose. Priešingu atveju darbdaviams grėstų 35 tūkst.eur bauda. Kaip teigė daugiausiai tolimojo reiso transporto įmonių jungianti LPSF „sandrauga“ pirmininkas K. Juknis, šis projektas yra svarus savo simboline reikšme. „ Šis įstatymas siunčia labai aiškią žinutę vežėjams, kad jie privalo rūpintis savo darbuotojais ir užtikrinti jiems tinkamas darbo ir, ypatingai, poilsio sąlygas. Vairuotojų darbas reikalauja didelio susikaupimo ir atsakomybės, tad tinkamos poilsio sąlygos yra ypatingai svarbios“ – sakė jis.
Lietuva – Rusijos krizė ir Darbo kodekso projektas
Vairuotojams iš Lietuvos, kaip ir kolegoms iš kaimyninių šalių, svarbūs yra Rusijos krizės ir darbo užmokesčio klausimai. Be jų, LPSF „Sandrauga“ pirmininkas K. Juknis iškėlė susirūpinimą ir dėl planuojamų Lietuvos darbo kodekso pataisų.
„Ne paslaptis, kad kapitalo atstovų proteguojami politikai ir pasamdyti „ekspertai“ iš užsienio rengia naują darbo kodeksą. Ne paslaptis ir tai, kad į šio projekto darbo grupę nebuvo pakviestas nei vienas profesinių sąjungų atstovas. Siūloma kardinaliai įtvirtinantį darbdavių laisves ir savarankiškumą (nes jų ir taip maža), užmirštant socialinę atsakomybę. Tikimės, kad profsąjungų pasipriešinimas atvėsins kapitalo ir jam tarnaujančių politikų apetitą pelno siekti bet kokia kaina“ – kalbėjo K. Juknis.