Rygoje vyksta tarptautinis 3 dienų trukmės geležinkeliečių forumas „Strateginė partnerystė 1520: Baltijos regionas“.
Forume dalyvauja „Latvijas dzelzcels“ valdybos pirminkas Ugis Magonis, „Rossijskije železnyje dorogi“ prezidentas Vladimiras Jakuninas, Suomijos geležinkelių vadovas Henri Kuitunen, viso 360 dalyvių iš 17 valstybių, tarp jų 12 nacionalinių geležinkelių vadovų, atstovaujama 150 kompanijų.
Keistas skaičius forumo pavadinimo viduryje reiškia milimetrus. Tiek milimetrų sudaro plačiojo geležinkelio plotis, nustatytas dar Rusijos imperijos laikais. Lenkijoje ir didžiojoje Europos dalyje geležinkelio vėžių plotis yra 1435 mm – šis standartas taikomas ir Kinijoje.
Rygos forume nagrinėjama 1520 mm geležinkelio sistemos apimančios teritoriją nuo Tolimųjų Rytų iki Baltijos Jūros ateitis. Baltijos šalys yra suinteresuotos rusiškuoju tranzitu ir ketina skirti tam dideles investicijas. Latvijos susiekimo ministras Ainars Šlesers sakė „1520 mm geležinkelis mums yra žymiai svarbesnis nei siaurasis. Jau dabar reikia kalbėtis dėl bendro transporto koridoriaus“.
Rusija yra sukūrusi geležinkelio vystymo iki 2030 metų strategiją, kurioje numatoma investuoti virš 1 trilijono rublių (apie 300 miljardų litų). V. Jakuninas forume pareiškė, kad iki 2020 metų konteinerinių pervežimų mąstas gali išaugti keturgubai. „Savo laiku Baltijos šalyse būta karštagalvių, skatinusių pekeisti geležinkelio bėgius siauresniais, tačiau sveikas protas nugalėjo. Mūsų bendros "geležinkelinės" šaknys“ – sakė Rusijos geležinkelių kompanijos prezidentas.
Rusijos krovinių srautai Baltijos uostų kryptimis per praėjusios metus išaugo 50% ir siekė 145 mln. tonų. Šis kiekis sudaro 28% viso Rusijos užsienių prekių pervežimų geležinkelių. Rusai vilioja forumo dalyvius steigti bendras įmones ir vykdyti verslą kartu.
Vėžių pločio sistemų Europos Sąjungos šalyse yra keletas: graikiškoji (1000 mm), ispaniškoji (1688 mm), suomiškoji (1524 mm) ir airiškoji (1600 mm).