Rinkos ir visuomenės tyrimų kompanijos „TNS Gallup“ duomenimis, televizijų žiūrimumas mažėja, o TV reklamos rinka auga. Dauguma Lietuvos gyventojų nėra linkę žiūrėti reklamų ir stengiasi jų išvengti, perjunginėja kanalus, kai tik pasirodo reklama.
Nepaisant to, TV reklamų užsakovai yra įsitikinę, kad reklama televizijoje yra pati palankiausia priemonė pasiekti maksimalų kiekį potencialių vartotojų.
TV reklamos rinka auga
TNS išplatintame pranešime apie Lietuvos reklamos rinkos būklės pokyčius 2007 metais, lyginant su 2006, teigiama, kad išlaidos reklamai televizijoje augo sparčiausiai – 21 proc. Anot Vilniaus universiteto Žurnalistikos instituto profesoriaus Žyginto Pečiulio, populiariausios reklamos rūšies – TV reklamos – privalumas yra tas, kad TV reklama pasiekia labai didelę auditoriją ir todėl ši reklamos rūšis yra paveiki.
Be to, Ž. Pečiulis teigė, kad TV reklamos rinkos augimą gali skatinti kainų politika. „Kai kuriuose kanaluose yra reklamuojamos batų parduotuvės ar taksi paslaugos, vadinasi, reklamos kainos yra pakankamai mažos“, - TV reklamos rinkos augimą komentavo Ž. Pečiulis, pridurdamas, jog dažnai reklamos užsakovai yra inertiški ir nežino, kaip elgtis pakitus situacijai.
TV reklama – naudingiausia
TV reklamai bene daugiausiai lėšų pasaulyje skiriančios kompanijos „Procter and Gamble“ Lietuvos padalinio viešųjų ryšių vadovės Skaistės Sruogaitės teigimu, TV reklama yra geriausias kelias pasiekti vartotoją.
„Mes stengiamės išanalizuoti ir suprasti kitas žiniasklaidos priemones bei būti tinkamoje vietoje ir tinkamu laiku – ten, kur yra mūsų vartotojas. Tačiau greito naudojimo prekėms televizija yra naudingiausias ir finansiškai pagrįstas būdas, norint pasiekti daugumą vartotojų. Mes negalime leisti sau ignoruoti televizijos net ir tada, jei ją žiūri ne tiek daug potencialių vartotojų“,- sakė pašnekovė.
Vilniaus universiteto lektoriaus Deimanto Jastramskio įsitikinimu, TV – „nemokama“ žiniasklaidos rūšis – įtinka daugumai vartotojų. Pasak jo, už visą nemokamą žiniasklaidą vartotojai užmoka savo sugaištu laiku ir nupirktomis žiniasklaidos išreklamuotomis prekėmis.
Be to, anot reklamos specialistų, tik TV reklamoje žodžiai, muzika ir vizualinė išraiška susilieja į visumą; joje galima parodyti žiūrovui, kaip jis jausis nusipirkęs siūlomą prekę ar paslaugą, o firmos pasirodymas per televiziją gali sudaryti įspūdį, kad ji didesnė ir solidesnė negu iš tikrųjų.
Reklamos ir televizijos ryšys abipusis
Reklama yra bene vienintelis pajamų šaltinis ne tik komercinėje televizijoje, bet ir radijuje. Iš lėšų, gautų už reklamą, yra perkamos ir kuriamos transliuotojų programos, todėl be reklamos užsakovų plėtoti tokio pobūdžio veiklą būtų neįmanoma.
„Egzistuojanti finansavimo sistema iš abonementinio mokesčio Lietuvos dar nepasiekė, o iš biudžeto gaunanti pinigus LRT vis tiek dalyvauja reklamos rinkoje“, - pastebėjo D. Jastramskis, savo mintis iliustruodamas vieno šešiamečio vaiko žodžiais: „Ji (reklama) reikalinga tam, kad suklijuotų programas.“
TV žūrimumas mažėja
Akivaizdu, kad nacionalinių TV žiūrimumas mažėja dėl didelių informacinių technologijų pasirinkimo galimybių – teminių kabelinių kanalų, interneto televizijos, laidų užsakymo. Todėl, esant galimybei, gyventojai dažniau renkasi žiūrėti laidas be reklamų.
„Reklama žiūrovus pripratino prie trūkčiojančio žiūrėjimo ritmo, kai per reklamos intarpus galima šį tą nuveikti (išsivirti arbatos, nuveikti neatidėliotinus darbus). Vadinasi, vieną dieną išnykusios reklaminės pauzės kažin ar nudžiugintų žiūrovus“, - situaciją komentavo Ž. Pečiulis.
Nors reklamos intarpai ir jų trukmė komercinėse televizijos programose neviršija įstatymo nustatytų normų – per valandą televizijos neviršija nustatyto 12 minučių reklamos rodymo limito, tačiau reklaminės pertraukos prailgsta dėl to, kad nemažai jų metu parodoma vadinamųjų rėmėjų reklamos bei laidų anonsų, kuri, pagal visuomenės informavimo įstatymą, nėra reklama. Kadangi žiūrovai dažniausiai perjungia rodomas reklamas, todėl reklamos užsakovai didina reklamos kiekį, norėdami, kad ji būtų pastebėta ir įsiminta.
Airida Poškutė