Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) teigia, kad šiais metais jau kreipėsi nemažai vartotojų, kurie skundžiasi Kroatijoje įsisteigusios įmonės „Helvetia Direct Marketing“, platinančios maisto papildus, veikla.
VVTAT žiniomis, bendrovės atstovai telefonu siūlo Lietuvos vartotojams įsigyti maisto papildų, informuodami, kad pirmąją siuntą vartotojai gali išbandyti nemokamai, o jeigu maisto papildai netiks, vartotojai galės jų atsisakyti. Nusprendę pasinaudoti pasiūlymu, tačiau vėliau nutarę atsisakyti sutarties, vartotojai skundžiasi, jog nepavyksta susisiekti su „Helvetia Direct Marketing“ bendrove, kad ši nebesiųstų naujų maisto papildų siuntų bei sąskaitų jiems apmokėti.
Kokios vartotojo teisės?
Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nuostatose, reglamentuojančiose daiktų pardavimą pagal sutartis, sudaromas naudojant ryšio priemones, nustatyta, kad iki sutarties sudarymo, o kai daiktai teikiami – iki daiktų pateikimo, pirkėjas turi gauti informaciją raštu apie siūlomo daikto pagrindines savybes bei pardavėjo buveinės adresą. Be to, pardavėjas privalo nurodyti, kur ir kam pirkėjas gali adresuoti bet kokį skundą. Pardavėjas taip pat privalo vartotojui raštu nurodyti sutarties atsisakymo sąlygas, jeigu sutartis neterminuota arba sudaryta ilgesniam nei vienerių metų terminui.
Civiliniame kodekse nustatyta pirkėjo teisė atsisakyti pirkimo – pardavimo sutarties, sudarytos naudojant ryšio priemones, pranešus raštu apie tai pardavėjui per septynias darbo dienas nuo daikto pristatymo dienos. Jeigu aukščiau nurodyta informacija raštu pirkėjui nebuvo pateikta, jis turi teisę atsisakyti sutarties per tris mėnesius nuo jos sudarymo dienos.
VVTAT informuoja, kad prekės vartotojams turėtų būti teikiamos tik esant aiškiai išreikštam vartotojo prašymui ar informacija paremtam sutikimui gauti nuolatines prekių siuntas, o ne vienkartinį siuntinį. Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo 8 straipsnio 3 dalies 6 punkte nustatyta, jog nesąžininga komercine veikla laikomas reikalavimas sumokėti už komercinės veiklos subjekto pateiktus produktus arba reikalavimas tokius produktus grąžinti ar saugoti, kai vartotojas jų neužsakė. Atsižvelgiant į tai, vartotojai neturėtų skubėti apmokėti sąskaitų už siuntas, kurių jie neužsakė, taip pat sąskaitų, kurių pagrįstumo jas pateikusi bendrovė nėra įrodžiusi.
Vartotojai, kurie buvo telefonu užsisakę bendrovės „Helvetia Direct Marketing“ maisto papildus, turi teisę nutraukti sutartį apie tai pranešę bendrovei, informuoja VVTAT. Jeigu bendrovės nurodytais telefonais neįmanoma prisiskambinti, vartotojas turėtų išsiųsti įmonei registruotą laišką su aiškiu prašymu nutraukti šių maisto papildų teikimą. Svarbu išsaugoti laiško siuntimą patvirtinantį kvitą bei išsiųsto prašymo kopiją. Registruotu paštu vartotojo išsiųstas raštas dėl sutarties nutraukimo galėtų būti laikomas įrodymu, kad vartotojas tinkamai informavo bendrovę apie sutarties nutraukimą. Jeigu maisto papildai siunčiami ir toliau, vadovaujantis Civilinio kodekso 6.368 straipsnio 2 dalies nuostatomis, vartotojas gali jais naudotis savo nuožiūra neatlygintinai.
VVTAT rekomenduoja vartotojams prieš įsigyjant telefonu ar kitomis ryšio priemonėmis siūlomas prekes ar paslaugas, atidžiai išanalizuoti visas pasiūlymo sąlygas – išsiaiškinti tikrąją galutinę siūlomų prekių ar paslaugų kainą, jų teikimo laikotarpį, vartotojui kylančius įsipareigojimus bei sutarties nutraukimo galimybes.
Užsisakant maisto papildus taip pat reikėtų įsitikinti, kad maisto papildas yra notifikuotas Lietuvoje. Notifikuotų maisto papildų sąrašas skelbiamas interneto svetainėje http://www.vvspt.lt/maistopapildai.