Apie tai, ko augant maisto ir degalų kainoms tikėtis artimiausiais mėnesiais, naujienų portalo tv3.lt laidoje „Dienos pjūvis“ diskutavo Pricer.lt maisto krypties vadovas, kainų specialistas Petras Čepkauskas ir Lietuvos laisvosios rinktos instituto (LLRI) ekspertas Leonardas Marcinkevičius.
Kalbant apie maisto brangimą, kokias tendencijas jūs matote ir ko galima tikėtis artimiausiais mėnesiais?
P. Čepkauskas: Mūsų stebimų prekių kainų didėjimas, maisto infliacija šiuo metu yra 3 procentų praėjusių metų pirmąjį pusmetį tos kainos dar mažėjo, palyginus su didžiaisiais pikais, o į praeitų metų pabaigą kainos pradėjo augti ir jos jau užaugo tiek, kad yra brangesnės nei praeitais metais. Jeigu anksčiau brango didelių prekinių ženklų prekės, dabar bus pigiausių, arčiau žaliavų esančių prekių, brangimas. <...> Kadangi visi mėgsta apvalius skaičius, turbūt nemažiau 10 procentų plius.
O tie 10 procentų, tai čia artimiausią mėnesį, artimiausią pusmetį?
P. Čepkauskas: Kadangi priežasčių daug, nuo stiprėjančio dolerio iki naujo kuro akcizo – čia yra informacinis pagrindas, kuriuo remiantis gamintojas pakelia kainas tiek, kad kompensuotųsi tą pakėlimą ir, manau, dar ir truputėlį rezerviuko užmetama, ateičiai, kad nereikėtų dažnai kelti kainų. Čia yra įprastas verslo elgesys.
Kokie argumentai gali būti, kad vienos ar kitos prekės brangsta, kaip manote, ką išgirsime metų pradžioje?
P. Čepkauskas: Mes išgirsim visą mišinį: šokoladas ir kava, nes derliai ir nederliai, duonos kepimas ir kitos, kurios reikalauja gilaus perdirbimo – energetikos kaštai ir vyšnaitė ant torto – logistika. <...> Darbo užmokesčio padidėjimą maisto produktai „suvalgys“ per pirmus 2–3 mėnesius tai tikrai.
Kokios kategorijos artimiausiais mėnesiais brangs labiausiai?
P. Čepkauskas: Pieno grupė bus brangstanti, bent jau bandys kelti kainas, duona tai tikrai, nes kažkiek laiko ji pigo, greičiausiai ir vaisiai bei daržovės. Tai šitos šviežios šviežios prekių grupės ir patirs didžiausią spaudimą. Prekybininkai nejaučia didelio vartojimo mažėjimo, todėl tos kainos bus gana lengvai nutransliuojamos tiesiai galutiniam vartotojui.
Kaip keičiasi vartotojų lūkesčiai, ar žmonės taupo, ar ganėtinai lengvai priima priima kainų padidinimą ir perka?
P. Čepkauskas: 2022-ieji metai buvo nuostabus eksperimentas, labai pakenkęs mūsų piniginei. Jis parodė, kad maisto produktams mes leidžiame. Karo pradžioje prekyba bandė sulaikyti kainas, bet gamybininkai drąsiai pakėlė, prekybininkai neišlaikė ir į rudenį irgi kilstelėjo kainas, bet apyvartos augo 20 ir daugiau proc. <...>
Dabar mes matome analogišką situaciją, mažmeninės prekybos apyvartų kilimas – 8 proc., tai yra didelis skaičius. Tačiau kita pusė, kuri tiekia kalorijas, stimpa – tai mūsų viešasis maitinimas. Tai reiškia, kad žmogus ieško pigesnių kalorijų ir eina į prekybos centrus, o ne restoranus. Žmonės įjungė taupymo režimą.
Visą pokalbį, kuriame dalyvavo ir Leonardas Marcinkevičius, rasite straipsnio pradžioje.