Lietuvos aludarių asociacijos (LAA) narius įparegojantis "Garbės kodeksas" atnaujintas 2007 m. lapritį. Šiame kodekse minima, kad aludariai siekia vykdyti socialiai atsakingą verslą. Tokia nuostata atsirado iš Europos parlamento rezoliucijos, skatinančios rinkos dalyvius ir valstybės institucijas veikti išvien. Socialiai atsakingo verslo savoka jau keletą metų sklando tarp pasaulio verslo milžinų - nuo elektronikos ir energetikos iki maisto gamintojų.
Lietuvoje verslininke vilką matančiam paprastam piliečiui ar parlamentarui dar sunku suvokti, - ar sveikatai kenksmingas verslas turi moralinę teisę skelbti socialinę reklamą?
„Aludariai įšaldė socialinę reklamą“ - rašo Gediminas Stanišauskas „Valstiečių laikraštyje“.
Lietuvos aludarių asociacija įšaldė socialinės reklamos projektus, kaip atsaką valdžiai, uždraudusiai alkoholio reklamą sporto varžybų transliacijų metu. Sausį neblaivūs vairuotojai sukėlė du kartus mažiau avarijų, bet tai siejama su griežtesnėmis Kelių eismo taisyklių nuostatomis.
Nuo šių metų pradžios neblaivūs vairuotojai sukėlė 23 avarijas. Tai perpus mažiau, nei 2007 m. sausį. „Rodikliai pagerėjo dėl griežtesnių bausmių, bet kartu tai yra ir socialinės reklamos nuopelnas“, – „Valstiečių laikraščiui“ sakė Policijos departamento Eismo priežiūros tarnybos viršininkas Saulius Skvernelis.
Nuo sausio 1d. už Kelių eismo taisyklių pažeidimus Lietuvoje baudžiama griežčiau, ypač už vairavimą neblaiviam. Ekspertai tikina, kad griežtesnių bausmių poveikis bus trumpalaikis, kaip atsitiko ir Latvijoje. Ten statistiniai rodikliai irgi gerėjo kelis mėnesius, bet vėliau vėl suprastėjo.
Sustabdė pradėtą kampaniją
Televizijoje ir kitur S.Skvernelis pasigenda dažnesnės socialinės reklamos, raginančios nesėsti prie vairo išgėrus. „Trūksta ypač drastiškos reklamos, priverčiančios žmones susimąstyti“, – apie prevenciją kalbėjo S.Skvernelis. Kaip vieną pavyzdžių jis įvardijo Lietuvos automobilių kelių direkcijos vaizdo klipą, kuriame abstulbusių tėvų akivaizdoje per lengvojo automobilio langą išlekia maža mergaitė.
Užuot tęsusi pernai pradėtą socialinės reklamos kampaniją, Lietuvos aludarių asociacija pastaraisiais mėnesiais ją įšaldė. „Pernai ir šiemet planavome transliuoti socialinę reklamą ir per televiziją, reklamos agentūrai net sumokėjome avansą, bet viską teko pristabdyti“, – sakė asociacijos vadovas Audrius Vidžys.
Jis pripažino, kad taip įvyko Seimui uždraudus reklamuoti alkoholį sporto varžybų transliacijų metu.
Padėkliukai pasirodė ne visur
Vieną tokių akcijų – „Aludariai prieš žiaurius įpročius“ – asociacija surengė pernai. Dar ir dabar Lietuvos kavinėse kartu su alaus bokalu galima gauti specialų padėkliuką. Jo fone pavaizduoti manekenai, kuriais automobilių gamintojai mėgina nustatyti per avarijas žmogaus patiriamus sužalojimus. Vietoje alaus prekės ženklo ant padėkliuko užrašyta: „Ieškome girtų vairuotojų įdomiam darbui“. „Pagaminome 1 mln. tokių padėkliukų, juos kavinėms išdalijo alaus platintojai“, – tikino A.Vidžys.
Socialinis projektas kainavo 150 tūkst. Lt. „Valstiečių laikraštis“ apklausė bent 20 barų Kaune, Kaišiadorių, Kėdainių, Šakių ir Jurbarko rajonuose, bet tik maždaug kas antroje kavinėje padavėjos kažkada buvo mačiusios padėkliukus.
Pasak A.Vidžio, apie 10 proc. kavinių galėjo negauti padėkliukų, o kontroliuoti platintojų aludariai esą neturi galimybių.
Netiki aludarių geranoriškumu
„Gal socialinės reklamos akcijomis aludariai ieško kompromiso su valdžia, neleidžiančia reklamuoti alkoholio per sporto varžybas?“ – svarstė Kauno kavinės „Skliautas“ savininkas Ąžuolas Gaižutis.
Tačiau Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininkas Antanas Matulas aludariams negailestingas. „Tą padėkliuką ponas A.Vidžys demonstravo ir mūsų komiteto posėdyje, bet aludarių pastangas pavadinčiau socialinės reklamos imitacija, – kalbėjo jis. – Iš pradžių pasiūlo išgerti alaus, o vėliau ragina susirūpinti“. Parlamentaro žodžiais, „socialinę reklamą turėtų skelbti tik valstybinės institucijos“.
Draudimas tebegalioja
Lietuvos aludarių asociacija tikina galinti gerokai plačiau skelbti socialinę reklamą, bet, A.Vidžio teigimu, „kai kurie žmonės neįsiklauso į mūsų interesus“. Nuo sausio 1 d. įsigaliojus Alkoholio kontrolės įstatymo pataisoms, televizijos ir radijo programose draudžiama reklamuoti alkoholį nuo 6 iki 23 valandos. Anksčiau reklamos draudimas galiojo nuo 15 iki 22.30 val.
2007 m. neblaivūs vairuotojai sukėlė 747 eismo įvykius. Jų metu žuvo 63 žmonės, o nukentėjo 1146. Itin skaudūs buvo 2005 m., kai padauginusieji alkoholio sukėlė 1139 avarijas. Jų metu žuvo 117 žmonių, o dar 1583 buvo sužeisti.