Ekonominius mokslus baigę ir, kaip patys pasakoja, nieko bendro su sveika gyvensena ar mityba neturėję Gytautas Rimkus, Kęstutis Kristutis ir Algirdas Zabarauskas atrado veiklą, kurioje ne tik galėjo realizuoti savo finansų ir prekybos sektoriuose įgytą patirtį, bet ir turėti savo verslą. Šviežių sulčių ir glotnučių (angl. Smoothies) iš įvairių vaisių ir uogų „Giraffe“ produktą prieš 3 metus pradėję vystyti vaikinai šiandien džiaugiasi ne tik sėkminga prekyba, bet ir tarptautiniu pripažinimu.
Kaip pasakoja G. Rimkus, daugiausiai laiko buvo praleista ieškant, kaip šviežią produktą išlaikyti parduotuvių lentynose.
„Patiems neišeidavo valgyti tinkamo maisto, dagiau vaisių, todėl ieškojome sprendimų. Vaisių valgyti gana sunku, jei kažkur skubi. Su apelsinu gali apsitaškyti, ananasą išvis sunku valgyti. Pradėję ieškoti, pamatėme, kad visi produktai rinkoje buvo pasterizuoti, o taip dingsta vitaminai, skonis ir kvapas. Daug laiko praleidome ieškodami technologijų, kurios leistų padaryti absoliučiai šviežią ir greitai negendantį produktą“, - pasakoja jis.
Lyg iš vandenyno dugno
Vis dėlto, kaip papildo K. Kristutis, šalto spaudimo sulčių ir glotnučių buvo galima rasti užsienio sulčių baruose, tačiau norint juos parduoti vis tiek reikėjo pasterizuoti, kad gėrimai galėtų stovėti parduotuvių lentynose.
„Užsienyje buvo produktų, visi buvo pasterizuoti. Tačiau, kad ir tuos pasterizuotus būdavo malonu gerti, nes jie kaip užkandis. Jautiesi kažką gero sau padaręs. Tądien Lietuvoje tokios prekių grupės kaip ir nebuvo, nekalbant apie tai, kad visoje Europoje nebuvo nepasterizuotų sulčių arba glotnučių“, - apie paieškas pasakoja pašnekovas.
„Giraffe“ gėrimų sumanytojai išeities šiai problemai sėmėsi iš senolių patirties. Kaip pasakoja G. Rimkus, sultis iš vaisių išgauti lėtaeige sulčiaspaude, nors taip ir išsaugomos beveik visos maistingosios medžiagos, yra tik dalis darbo. Vėliau produktas yra apdorojamas slėginiu būdu, kuris šiuo metu yra išskirtinis Europoje.
„Lėtaeigė sulčiaspaudė sultis išspaudžia į buteliuką, taip lieka daugiau vitaminų. Buteliukas užsukamas ir įdedamas į vandens kamerą, ten sukuriamas aukštas slėgis ir vanduo suspaudžia buteliuką taip lyg jis būtų panardintas į vandenyno dugną. Tokią technologiją net mūsų proseneliai pritaikydavo, kai raugintus kopūstus ir agurkus įdėdavo giliai į šulinį. Slėgis mėnesiui neaktyviomis paverčia bakterijas, kurios yra atsakingos už rūgimo procesus. Skonis, kvapas ir vitaminai lieka lygiai tokie patys kaip šviežiai spaustų vaisių, o galiojimas prailgėja iki mėnesio, laikant šaldytuve“, - atskleidžia jis.
Lietuva – išskirtinė rinka
Pajėgumus verslininkai nuomojasi Olandijoje, mat Europoje yra tik keli fabrikai, kurie gali palaikyti tokią technologiją. Vaikinai pasakoja, kad dažnai galima rasti gamyklą, kuri turi lėtaeiges sulčiaspaudes, tačiau neturi apdorojimo aukštu slėgiu technologijų, todėl pagrindinė užduotis buvo rasti tokią gamyklą, kurioje po vienu stogu būtų abi šios technologijos. Viena šalto spaudimo sulčiaspaudė gali kainuoti apie 100 tūkst. eurų, jau nekalbant apie tai, kad kiekvienam vaisiui yra naudojama atskiras agregatas. Pasak verslininkų, tai buvo pagrindinė priežastis, kodėl sultys nėra gaminamos Lietuvoje. Vis dėlto prekybos prasme Lietuva jiems yra pagrindinė rinka.
„Didžiąją dalį produkcijos eksportuojame, bet Lietuvos rinką itin branginame. Čia atsiranda pirmi naujieji produktai, todėl smagu savo namų rinka pasiūlyti daug produktų, kurių absoliučiai net nėra Europoje“, - pasakoja G. Rimkus.
Atsidurti lentynose – tik pusė darbo
„Giraffe“ produktai gaminami užsienyje, parduodami ne tik Lietuvoje, o produkciją galima rasti didžiųjų prekybos centrų lentynose. Smulkiajam verslui toks scenarijus visuomet yra sėkmės lakmuso popierėlis. Vis dėlto, kaip pasakoja A. Zabarauskas, „prasimušti“ į didžiųjų prekybos centrų lentynas nebuvo labai lengva, mat jų gaminama produkcija įsiterpia tarp šviežių vaisių ir sulčių kategorijų.
„Iš pradžių buvo daug iššūkių, nes siūlėm produktą, kuris net neturėjo savo kategorijos ir buvo gerokai brangesnis. Juk litrą sulčių galima nusipirkti už eurą, o tuo metu mūsų mažiukas sulčių buteliukas kainavo du. Tai buvo labai didelis iššūkis“, - pasakoja jis.
A. Zabarauskas pabrėžia, kad tokio rezultato galima pasiekti tik tada, kai tiki savo produkcija ir viską apie ją žinai. Anot jo, dažnai verslininkai tam nepasiruošia.
„Dauguma verslų turi produktą, žino, kad jį reikia parduoti, bet nepasiruošia pačiam pardavimui. Turi būti sukurti prisatymai, sukurta reklaminė medžiaga. Taip pats turi būti pasiruošęs parduoti produktą. Mes viską kūrėme nuo pradžių, viską žinojome, todėl žmonės matė, kad kalbame pagal tai kuo gyvename, o ne siunčiame kažkokį atstovą“, - svarsto verslininkas.
Vaikinai taip pat pabrėžia, kad tai tik vienas žingsnis sėkmės link, mat būtina, kad produkcija būtų perkama, o tam reikia daugiau darbo, kad būtų pasiektas kiekvienas pirkėjas. Kaip pasakoja G. Rimkus, paprasta pardavinėti jau egzistuojančius produktus, mat vartotojai turi įprotį kaip gaminį paruošti ar vartoti.
Kol kas „Giraffe“ komanda didelės plėtros neplanuoja, tačiau tą pačią savaitę, kai davė interviu, jie pažadėjo Lietuvai pristatyti pirmąjį gėrimą su daržovėmis. Tiesa, vaikinai savo sultis, kartu su maistingais sumuštiniais ir batonėliais jau pristatė į biurus specialiuose pardavimo automatuose.