Kaip jaustumėtės, jei kiekvieną mėnesį į jūsų mobiliojo ryšio sąskaitą būtų įtraukiama suma už paslaugą, kurios jūs neužsakinėjote ir net nepageidaujate? Internete padaugėjo skundų, kad įvairių žaidimų ar kitų laisvalaikiui bei pokštams skirtų programėlių mobiliesiems telefonams pardavėjai imasi labai įžūlaus būdo įbrukti savo prekę vartotojams. Klientas, net nepageidavęs paslaugos, tampa jos vartotoju, ir, žinoma, privalo už tai susimokėti.
Naujas verslas: paslaugos neperki, bet už ją moki
Į naujienų portalą „Balsas.lt“ kreipęsis skaitytojas rašė: „Jaučiu pilietinę pareigą pranešti apie stambaus masto vagystes, vykdomas užsienio kompanijų Lietuvoje, bendradarbiauti pasitelkiančias mobilaus tinklo operatorius. 2011 m. gegužės 3 d. mano mobilaus telefono abonentinis numeris apgaulingu būdu, be mano sutikimo, buvo prijungtas (šį faktą sužinojau tik šiandien paskambinęs „MundoMe“ operatorei) prie man nesuvokiamų paslaugų ir apmokestintas reguliariu mėnesiniu mokesčiu.“
Olandijoje Vivazz Mobile bendrovė registruota paprastame gyvenamajame rajone (nuotr. Balsas.lt)
Skaitytojo teigimu, tokių „paslaugų teikimas“ kaip reikiant papildo ir tarpininkų kišenes: „Kiekvieną mėnesį tai sudarė apie 40 lt. Suma lyg ir nedidelė, ir tai nesukuria įmonei akivaizdžios motyvacijos kreiptis į teismą, tačiau įvertinant sukčiavimo mąstą, siūlau pagalvoti apie skaičius: apžvelgiant gausius atsiliepimus socialiniuose tinklapiuose apie šią nusikalstamą veiką, galime manyti, kad sukčiai kas mėnesį apmulkina apie 100 tūkst. abonentų, o tai pinigine išraiška sudaro apie 4 mln. litų kiekvieną mėnesį.“
Žinutės kaina – 10 litų
Į savo mobiliojo ryšio tiekėją kreipęsis skaitytojas sulaukė laiško, kuriame pateikiami keli patarimai, kaip atsisakyti tokio pobūdžio paslaugų. Laiške buvo rašoma: „Trumpųjų numerių paslaugų atsisakymui numeriais 1692, 1693, 1694 išsiųskite SMS su žodžiu STOP. Jei pastebėjote, kad paslaugų SMS gaunate tik iš 1692, galima išsiųsti SMS tik šiuo numeriu (SMS kaina 0,30 Lt su PVM), tačiau mano nurodytais visais trimis numeriais naudojasi ta pati įmonė, tad apsidraudžiant galima išsiųsti SMS į visus tris. Paslaugų tiekėjas – Ericsson IPX, jų el. paštas Lietuvos klientams – [email protected], telefono numerio neturime.“ Laiške taip pat buvo siūloma tiesiogiai raštu kreiptis į „Omnitel“.
Vartotojų skundus talpinančiuose tinklalapiuose taip pat gausu pasakojimų apie panašius atvejus, kai už neužsakytas paslaugas tenka mokėti, o iš abonento sąskaitos nuskaitomi pinigai net už informacinių žinučių atsiuntimą. Vieno iš skundų autorius rašo: „Prieš keletą savaičių gavau SMS žinutę iš nr. 1692. Joje buvo parašyta: „Atsisiųskite nemokamu žaidimų mobiliam telefonui. Siųskite MUNDO numeriu 1692 ir gausite nemokamą žaidimą! “ Aš, žinoma, mąstantis žmogus ir net nesiruošiau kažko siųsti, bet dar po keletos minučių gavau kitą SMS žinutę su tekstu:„Puiku ! Turite 6 naujus kreditus kitoms pramogoms. Eikite į www.lt.mundome.com ir prisijunkite su šiuo slaptažodžiu: k5k7b4. Pasitikrinęs telefono sąskaitą nemaloniai nustebau sužinojęs, kad iš jos pasisavinta daugiau nei 10 litų.“
Vartotojo (ne) sutikimas – nebūtinas?
Naujienų portalas susisiekė su „MundoMe Lietuva“ operatore, kurios paklausus, kodėl vartotojams prieš jų valią siunčiamos specialiu tarifu apmokestintos žinutės, atsakyta taip: „Jei vartotojui buvo pateiktas pasiūlymas įsigyti paslaugą ir jis atsiuntė sutikimą patvirtinančią žinutę, paslauga buvo apmokestinta nurodytu tarifu.“
Budinčios operatorės teigimu, klientas turi siųsti žodį „taip“ ir tuomet paslauga jam įjungiama, be to, visuomet galima patikrinti, iš kokio numerio ir kokiu laiku buvo išsiųstas minėtas sutikimas.
Dar kartą susisiekus su informaciją pateikusiu skaitytoju ir pasiteiravus jo apie minėtos sutikimo žinutės siuntimą, paaiškėjo, kad vyriškis taip pat domėjosi išsamiomis ryšio paslaugų išklotinėmis ir jo „sutikimas“ buvo išsiųstas gegužės 3 dieną.
„Gerai pamenu, kad tą dieną jokios žinutės nesiunčiau, be to, nei vaikai, nei artimieji mano mobiliuoju telefonu pasinaudoti negalėjo. Sąskaitos išklotinėje pažymėta, kad žinutę siunčiau aš. Dar vienas įdomus dalykas, numeris, kuriuo neva siunčiau minėtą žinutę, yra užkoduotas specialiais simboliais“, – pastebėjimais dalijosi vyriškis.
Vartotojai neatidžiai užsakinėja paslaugas
„Omnitel“ atstovė spaudai Daiva Selickaitė komentuodama situaciją sakė: „Iš paslaugų teikėjų, kurie naudojasi „Omnitel“ ryšiu, mes visada reikalavome ir reikalaujame, kad būtų pateikta aiški informacija apie paslaugos užsakymą bei aiškūs ir vartotojams suprantami paslaugos atsisakymo mechanizmai. Per pastaruosius metus nesame susidūrę su atvejais, kad šio paslaugos teikėjo paslaugos būtų teikiamos be kliento užsakymo. Tai galima patikrinti turint kliento telefono numerį, tad prašytume klientą kreiptis dėl to į mus bet kokiu jam patogiu būdu.“
Anot D. Selickaitės, jeigu pasitaiko nekorektiškų paslaugos teikimo atvejų ir gaunama apie juos pranešimų, iškart įspėjami „Omnitel“ ryšiu besinaudojantys paslaugų teikėjai, o kartais net nutraukiamas paslaugos teikimas „Omnitel“ tinkle.
„Tačiau pasitaiko, kad klientai, kurie naudojasi trumpaisiais numeriais užsisakydami įvairias pramogas, atidžiai neperskaito paslaugos užsisakymo ar registracijos sąlygų ir išsiunčia SMS žinutę, nesuprasdami, kad tai jau yra prenumerata. Tad svarbiausias patarimas šiuo atveju – prieš siunčiant SMS žinutę būtina susipažinti su visomis užsakymo sąlygomis“, – teigė „Omnitel“ atstovė.